Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maatjes voor bottelen met suiker

Gestart door knifeman, 14-12-2018 09:33 u

Vorige topic - Volgende topic

knifeman

Hai

Citaat van: knifeman op 14-12-2018  09:33 uvoor de mensen met 3d print, handig !

https://www.thingiverse.com/thing:2076214
Kun je die kopen?  Of kun je die zelf met een 3 printer uitprinten?

Voor het uitprinten heb je toch wel gegevens nodig?

knifeman

Dat is een site met 'gratis' ontwerpen, daar kan je de files downloaden om thuis te printen (plastic). Als je zelf geen printer hebt kan je ook andere firma's laten printen en thuis laten leveren. Je kan bv bij materialize zelfs deze in metaal laten printen, dan gaan ze een leven lang mee :)

Als je graag een setje hebt wil ik ze wel voor je printen.

gegroet

emiel1

Leuk, zat er toevallig net aan te denken zelf zoiets te maken. Maar 7,5 g per liter is al aardig veel en ik bottel vrijwel nooit groter dan 330. Toch maar zelf even wat tekenen dus :)

CeesM

Citaat van: Hai op 14-12-2018  12:57 uKun je die kopen?  Of kun je die zelf met een 3 printer uitprinten?

Voor het uitprinten heb je toch wel gegevens nodig?
De STL bestand kan je downloaden en op de 3D-printer uitprinten.
Citaat van: emiel1 op 14-12-2018  13:27 uLeuk, zat er toevallig net aan te denken zelf zoiets te maken. Maar 7,5 g per liter is al aardig veel en ik bottel vrijwel nooit groter dan 330. Toch maar zelf even wat tekenen dus :)
Vind ik ook. Gelukkig kan ik het schalen naar formaat van 2 gram inhoud. Scheelt me toch wat tekenwerk. ;)

Roelof

Heeft er ook iemand een ontwerp van een dop voor een beugelfles waar een manometer op kan?
Ik ben zelf "nog" niet zo gevorderd met Solidworks dat ik zelf een Features kan maken. ;D

Trapkast

Citaat van: Roelof op 14-12-2018  17:15 uHeeft er ook iemand een ontwerp van een dop voor een beugelfles waar een manometer op kan?
Ik ben zelf "nog" niet zo gevorderd met Solidworks dat ik zelf een Features kan maken. ;D
Yes,

Maar 3dprints zijn niet gasdicht, dus die vlieger gaat helaas niet op.

(Nee, ook niet met 100% infill en meerdere perimeters en bottom/toplayers)

Maar mocht iemand een oplossing/gouden tip hebben hou ik me aanbevolen :-)

Roelof

Citaat van: Trapkast op 14-12-2018  19:02 uYes,

Jammer.

Trapkast

Citaat van: Roelof op 14-12-2018  19:39 uJammer.
Op het moment ben ik er nog wat meer aan het experimenteren, mocht er wat nuttigs uit komen hoor je het :-)

Tips zijn altijd welkom!

hans_nwk

Ik gebruik zoiets:
https://www.xenos.nl/maatschepjes-set-van-4
Het ziet er anders uit maar die vind ik niet meer. Even wegen hoeveel een hele en halve theelepel is en je bent klaar. Zonder aantekeningen: Halve theelepel is wat meer dan 2 gram. Halve theelepel met kleine kop is dus vaak wat bij mij in een flesje gaat, preciezer hoef ook niet voor mij.

BertusBeensteen

Citaat van: Trapkast op 14-12-2018  19:02 uYes,

Je kan natuurlijk een mal maken en die vullen met siliconenkit bijvoorbeeld. Het is extra werk, maar geeft wel mogelijkheden.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 15-12-2018  14:37 uIk gebruik zoiets:
https://www.xenos.nl/maatschepjes-set-van-4
Het ziet er anders uit maar die vind ik niet meer. Even wegen hoeveel een hele en halve theelepel is en je bent klaar. Zonder aantekeningen: Halve theelepel is wat meer dan 2 gram. Halve theelepel met kleine kop is dus vaak wat bij mij in een flesje gaat, preciezer hoef ook niet voor mij.

Een hulpmiddel om suiker te doseren geprint met een 3d-printer is al vaker voorbij gekomen op het forum.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16592.msg282987.html#msg282987
Ik weet niet of Ruud bereid is zijn ontwerp te delen?

McMelloW

Gewoon een suiker oplossing maken van de juiste hoeveelheid suiker en water en mengen met je bier voor het bottelen is volgens mij een stuk gemakkelijker werken, dan in elk flesje suiker scheppen.  :weetniet: :weetniet:

knifeman

Citaat van: McMelloW op 17-12-2018  15:37 uGewoon een suiker oplossing maken van de juiste hoeveelheid suiker en water en mengen met je bier voor het bottelen is volgens mij een stuk gemakkelijker werken, dan in elk flesje suiker scheppen.  :weetniet: :weetniet:
Mee eens, tenzij ik overhevel uit een mandfles want dan bespaar ik een overheveling uit

emiel1

Citaat van: McMelloW op 17-12-2018  15:37 uGewoon een suiker oplossing maken van de juiste hoeveelheid suiker en water en mengen met je bier voor het bottelen is volgens mij een stuk gemakkelijker werken, dan ik elk flesje suiker scheppen.  :weetniet: :weetniet:

Dat is zeker waar, als je meerdere liters hebt. Ik vul zelf tegenwoordig veel op fust en dan brouw ik soms wat extra om wat flesjes mee te vullen. Dan is het wel handig om het per fles te doen

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.