Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sipwell vat om naar over te hevelen alvorens te bottelen

Gestart door Hermanl, 21-11-2018 20:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Hermanl

Hoi Hoi,

Mijn eerste brouwsel gaat wellicht eind deze week gebotteld kunnen worden.
Zoals wellicht zo velen begonnen met een blik van Brewferm ... om de smaak ervan te pakken te krijgen ;-)
De SG is volgens mij stabiel op 1010, komende dagen checken of dat zo blijft en dan in het weekend het grote moment.
Nu, ik heb zo een groot Sipwell watervat dat ik zou willen gebruiken om te hevelen van het lagervat naar een bottelvat, suiker toevoegen en dan hevelen naar de flesjes.
Is dit een goed idee of toch maar beter naar iets anders hevelen?

Bedankt voor het advies alvast.

Herman

joenedu

Het hangt er helemaal van af hoe je bottelt. Een sipwell watervat kan, als het maar goed schoongemaakt (steriel) is. Bottel je met een hevel?

Hermanl

Citaat van: joenedu op 22-11-2018  10:57 uHet hangt er helemaal van af hoe je bottelt. Een sipwell watervat kan, als het maar goed schoongemaakt (steriel) is. Bottel je met een hevel?

Dag Joenedu,

Sowieso wordt dat watervat gereinigd en ontsmet, binnenkant en buitenkant (met zo'n meegeleverde OXI poedertje).
Leeg vatje werd redelijk hygienisch opgeslagen, dus geen zichtbare extreme vuiligheden.

Ik ga bottelen met hevel en afvulpijpje.  Ik heb de indruk dat het kraantje van mijn lagervat net iets te laag zit (Speidel 30l) om geen bezinksel mee te nemen hoewel de proefnames voor het SG-meten redelijk klaar van doorkijk zijn (Vlaams oud bruin).  Ik moet er sowieso nog suiker bij doen, flesje per flesje lijkt me nogal onnauwkeurig en resultaat-inconsistent, dus het wordt of een Sipwell-bottelvat of gebruik maken van mijn proper gistvat en daar geleidelijk aan een suikeroplossing aan toevoegen.  Andere recipiĆ«nten lijken me infectie-gevaarlijker, niet ?

Grt,

Jacques

Citaat van: Hermanl op 22-11-2018  16:47 uIk moet er sowieso nog suiker bij doen, flesje per flesje lijkt me nogal onnauwkeurig en resultaat-inconsistent, dus het wordt of een Sipwell-bottelvat of gebruik maken van mijn proper gistvat en daar geleidelijk aan een suikeroplossing aan toevoegen.  Andere recipiĆ«nten lijken me infectie-gevaarlijker, niet ?

Elk vat dat je goed kunt reinigen en desinfecteren kun je gebruiken voor het mengen van je bier met suiker voor het bottelen. Dek het vat af met een (gedesinfecteerde) deksel en je hebt niets te vrezen.

Vergelijkbare Topics (7)

23824

Reacties: 23
Gelezen: 11090

20-09-2013 14:19 u
door ThomasM
37497

Reacties: 18
Gelezen: 3349

35567

Reacties: 4
Gelezen: 1292

32614

Gestart door Dund

Reacties: 3
Gelezen: 988

43672

Reacties: 10
Gelezen: 1122

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.