Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Probleempje met de Bulldog Maltmill

Gestart door aldo, 17-11-2018 09:35 u

Vorige topic - Volgende topic

aldo

Probleempje met de Bulldog maltmill: het busje dat om de aandrijf as zit komt naar voren :(

Tijdens het schroten begon de as te wiebelen, kwam de mout heel door de molen.

Toen ik het stukje blik dat er voor zat er af schroefde zag ik dat het busje helemaal naar voren was gekomen. Heb hem terug geduwd en zonder het stukje blik er voor de boel geschroot. Moest het busje regelmatig terug duwen. Wie oh wie is dit probleem nog meer tegen gekomen, en vooral, wat was jou oplossing?

Eric v B

Citaat van: aldo op 17-11-2018  09:35 uProbleempje met de Bulldog maltmill: het busje dat om de aandrijf as zit komt naar voren :(

Tijdens het schroten begon de as te wiebelen, kwam de mout heel door de molen.

Toen ik het stukje blik dat er voor zat er af schroefde zag ik dat het busje helemaal naar voren was gekomen. Heb hem terug geduwd en zonder het stukje blik er voor de boel geschroot. Moest het busje regelmatig terug duwen. Wie oh wie is dit probleem nog meer tegen gekomen, en vooral, wat was jou oplossing?

Het lijkt erop dat de passing voor het busje niet (meer) goed is. Is er al veel mee geschroot? M.a.w. kan het zijn dat e.e.a. versleten is? Als dat het geval is zou je misschien bij Maltmill een nieuw busje kunnen bestellen. Als je het busje en het kamertje waar deze in moet voor het plaatsen goed reinigt en vetvrij maakt, kun je het busje plakken met Loctite of een andere technische lijm.

Traploper

Ik heb hetzelfde probleem, maar duw gewoon regelmatig het buisje terug. Niet ideaal,  maar ook niet vreselijk storend voor mij.

haicoterbeek

De beste oplossing is een nieuw busje laten draaien en erin persen.

Als dit niet haalbaar is dan zou ik het busje er in lijmen. Loctite, belzona, of epoxy zijn dan voor de hand liggende middelen.

EDIT:

Of een brede ring met de zelfde diameter als de as ervoor monteren. Dan houdt ie het ook nog wel even vol.

hansHalberstadt

Ik vraag me even af hoeveel  keer het ding is gebruikt  voordat dit probleem optreedt. Normaal gesproken is een perspassing niet onderhevig aan slijtage. (Hooguit het contactoppervlak met de as die erdoorheen gaat kan slijten) dit lijkt meer op een fabricagefout tolerantieprobleem dus kwestie van statistische variatie en kansen dat een combinatie van onderdelen niet goed blijft functioneren en als het ding dan niet al te oud is maak je een grote kans dat het toch onder de garantie valt (voldoet dan niet aan de te verwachten eisen).
Ontwerpen horen volgens een 4 sigma of 6 sigma design  gemaakt te worden. dan is de kans op zo'n combinatie hooguit 1 op 1000 of kleiner. Maar die 1: 1000 is dan wel fout dus was ook al potentieel fout toen je hem kocht.

aldo

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2018  10:36 uIk vraag me even af hoeveel  keer het ding is gebruikt  voordat dit probleem optreedt. Normaal gesproken is een perspassing niet onderhevig aan slijtage. (Hooguit het contactoppervlak met de as die erdoorheen gaat kan slijten) dit lijkt meer op een fabricagefout tolerantieprobleem dus kwestie van statistische variatie en kansen dat een combinatie van onderdelen niet goed blijft functioneren en als het ding dan niet al te oud is maak je een grote kans dat het toch onder de garantie valt (voldoet dan niet aan de te verwachten eisen).
Ontwerpen horen volgens een 4 sigma of 6 sigma design  gemaakt te worden. dan is de kans op zo'n combinatie hooguit 1 op 1000 of kleiner. Maar die 1: 1000 is dan wel fout dus was ook al potentieel fout toen je hem kocht.
Tja... Vrees dat het mijn eigen schuld is, heb hem naast gewoon gebruik voor mout, ook gebruikt on mais te breken voor kippenvoer.  Hij zal hier wel wat harder van op z'n donder hebben gekregen dan de bedoeling is.

haicoterbeek

Citaat van: aldo op 17-11-2018  11:09 uTja... Vrees dat het mijn eigen schuld is, heb hem naast gewoon gebruik voor mout, ook gebruikt on mais te breken voor kippenvoer.  Hij zal hier wel wat harder van op z'n donder hebben gekregen dan de bedoeling is.t, ook gebruikt on mais te breken voor kippenvoer.  Hij zal hier wel wat harder van op z'n donder hebben gekregen dan de bedoeling is.
Ahhhh! Dat verklaard veel!

Heisenberg

Citaat van: aldo op 17-11-2018  11:09 uTja... Vrees dat het mijn eigen schuld is, heb hem naast gewoon gebruik voor mout, ook gebruikt on mais te breken voor kippenvoer.  Hij zal hier wel wat harder van op z'n donder hebben gekregen dan de bedoeling is.
Lijkt me logisch dat ie dan naar de vaantjes is.

hansHalberstadt

En ongemoute granen dan die moet je toch ook kunnen schroten? En Traploper had het probleem ook toch? 

Heisenberg

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2018  13:36 uEn ongemoute granen dan die moet je toch ook kunnen schroten? En Traploper had het probleem ook toch?
Misschien heeft traploper ook kippen? En gedroogde maiskorrels zijn harder denk ik, en een stuk dikker.

Traploper

Ik heb geen kippen, helaas. Eerder gebruikte ik altijd de hendel om met de hand te schroten, maar toen die afbrak, ben ik met de boormachine begonnen. Sindsdien heb ik dat probleem. Misschien meer geweld dan het ding aankan?
Al is dat ook vreemd aangezien er wel een adapter voor de boormachine bij zit.

Wel is het ding een keer vastgeslagen doordat er een schroefje losgetrild was en tussen de mout lag. Misschien dat hij toen een optater gehad heeft?

Heisenberg

Best grappig dit. Ineens zijn er vreemde dingen tussen de walsjes gekomen waar ze niet op berekend zijn. Geen wonder dat die astapjes naar zijn grootje gaan. Daar zijn ze niet voor gemaakt hè?
En ja, moet gewoon met een boormachine kunnen.

haicoterbeek

Citaat van: Heisenberg op 17-11-2018  15:05 uBest grappig dit. Ineens zijn er vreemde dingen tussen de walsjes gekomen waar ze niet op berekend zijn. Geen wonder dat die astapjes naar zijn grootje gaan. Daar zijn ze niet voor gemaakt hè?
En ja, moet gewoon met een boormachine kunnen.
Ghe ghe ghe! Maar wel elke dag verse eitjes!

Heisenberg

Citaat van: haicoterbeek op 18-11-2018  01:01 uGhe ghe ghe! Maar wel elke dag verse eitjes!
Maar geen bier hè?

Traploper

Ik wel hoor, de molen werkt nog prima.

Dirtbag

Voor kippenboer en dus de mais ben je beter  af met een schijvenmolen. Ik denk trouwens dat met een boormachine een lagere belasting voor de lagers van de walsenmolen is. Dat is een zuivere roterende beweging. Met de hendel is ook een wisselende belasting omhoog en omlaag.

db

Pieter1954

Ik heb gisteren precies hetzelfde probleem gehad bij schroten voor een Rochefort 8.
Zojuist de boel open gemaakt en inderdaad het busje tussen as en blik was naar voren geschoven waardoor de as kon bewegen en de molen hele korrels doorliet. De molen is ruim een jaar oud en heeft niet meer dan voor een stuk of 6 brouwsels zijn schrootwerk verricht. En niks geen kippenvoer hoor!

Ik heb nog niet verder gekeken maar alle 4 de draaipunten zullen wel voorzien zijn van dit soort glijbusjes.

Is er iemand die misschien dit soort primitieve (lees goedkope) busjes vervangen heeft door echte lagers?

marc0871

Citaat van: Traploper op 17-11-2018  14:59 uIk heb geen kippen, helaas. Eerder gebruikte ik altijd de hendel om met de hand te schroten, maar toen die afbrak, ben ik met de boormachine begonnen. Sindsdien heb ik dat probleem. Misschien meer geweld dan het ding aankan?
Al is dat ook vreemd aangezien er wel een adapter voor de boormachine bij zit.

Wel is het ding een keer vastgeslagen doordat er een schroefje losgetrild was en tussen de mout lag. Misschien dat hij toen een optater gehad heeft?

Vastgeslagen niet, maar inderdaad wel eens een moertje van de hopper tussen de walsen gehad.
Geeft toch wel een klap.
Met het weggooien van de mout, na het maischen, kwam hij weer tevoorschijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 23-11-2019  16:23 uIk heb nog niet verder gekeken maar alle 4 de draaipunten zullen wel voorzien zijn van dit soort glijbusjes.

Is er iemand die misschien dit soort primitieve (lees goedkope) busjes vervangen heeft door echte lagers?

Vervangen door lagers kan, maar dat heeft denk ik ook nadelen, want moeten dan hermetisch dichte lagers zijn anders komt er stof in van je mout. en je hebt niet zomaar een gat waar de lagers in passen zonder dat je weer tege dezelfde passingsproblemen aanloopt. Die primitieve busjes zijn een prima oplossing, immers het probleem ligt niet op het lager/as oppervlak.

Ik zie 2 oplossingen:
1) ermee teruggaan en een aanspraak maken op garantie
2) de busjes en gat waar hij hij past grondig ontvetten en dan erin lijmen met 2 componentemlijm (bison combi power) Dan gaat het zeker nooit meer los.

Pieter1954

Ik heb het nu opgelost door met een centerpunt op 2 plaatsen in het alu blok naast het busje een tik te geven. Het busje lijkt nu goed op zijn plaats te blijven zitten.

Vergelijkbare Topics (7)

39266

Reacties: 47
Gelezen: 10373

25169

Reacties: 6
Gelezen: 3798

15199

Reacties: 49
Gelezen: 21217

41428

Reacties: 23
Gelezen: 2932

34495

Reacties: 6
Gelezen: 2473

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.