Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Spiraalkoeler Brouwmarkt/Van der Kooy Jubbega

Gestart door mrbassman1974, 16-11-2018 09:26 u

Vorige topic - Volgende topic

mrbassman1974

Beste brouwmeesters,

Ik wil een spiraalkoeler aanschaffen voor 20-30 liter. Ik bestel regelmatig spullen bij Brouwmarkt maar de koeler die ik voor ogen heb is al een paar weken niet op voorraad. Omdat k graag weer aan de slag wil ben ik even verder aan het kijken geweest en kwam ik uit bij Van der Kooy Jubbega. Die hebben wel spiraalkoelers op voorraad en als ik zo eens goed kijk lijkt het net of het exact dezelfde koelers zijn als bij Brouwmarkt.

Kan iemand dit bevestigen?

Groeten,
Danny

Hai

Citaat van: mrbassman1974 op 16-11-2018  09:26 uBeste brouwmeesters,

Ik wil een spiraalkoeler aanschaffen voor 20-30 liter. Ik bestel regelmatig spullen bij Brouwmarkt maar de koeler die ik voor ogen heb is al een paar weken niet op voorraad. Omdat k graag weer aan de slag wil ben ik even verder aan het kijken geweest en kwam ik uit bij Van der Kooy Jubbega. Die hebben wel spiraalkoelers op voorraad en als ik zo eens goed kijk lijkt het net of het exact dezelfde koelers zijn als bij Brouwmarkt.

Kan iemand dit bevestigen?

Groeten,
Danny
Kans is natuurlijk groot

mrbassman1974

Citaat van: Hai op 16-11-2018  10:10 uKans is natuurlijk groot

Afbeelding lijkt hetzelfde als ik ze vergelijk, prijs is identiek. Alleen heeft Brouwmarkt het over 20 á 30 liter en vd Kooy over 20 liter. Een beetje overcapaciteit is nooit weg natuurlijk...

Mark GA

Ik heb eerder vandaag in het Easybrew 30 topic deze foto geplaatst van een Brouwmarkt dompelkoeler:

hobbybob

Zijn dezelfde dompelkoelers heb ze beide "live" gezien.

Het beste bier brouw jezelf

haicoterbeek

tdp

Citaat van: haicoterbeek op 16-11-2018  19:32 u

AliExpress????

Malt sap koeler :)

mrbassman1974

Citaat van: hobbybob op 16-11-2018  19:11 uZijn dezelfde dompelkoelers heb ze beide "live" gezien.

Bedankt!
Heb inmiddels een bestelling geplaatst bij vd Kooij en ben in blijde verwachting van een 20 liter spiraalkoeler :)
Zal vandaag bezorgd worden als het goed is.

Heisenberg

Citaat van: tdp op 17-11-2018  14:30 uMalt sap koeler :)
Ja hun vertaling is af en toe best lachen  ;D ;D

:degroeten:

mrbassman1974

Citaat van: haicoterbeek op 16-11-2018  19:32 u

AliExpress????

Lijkt wat laag deze?

Heisenberg

Citaat van: mrbassman1974 op 17-11-2018  14:34 uHeb inmiddels een bestelling geplaatst bij vd Kooij en ben in blijde verwachting van een 20 liter spiraalkoeler :)
Zal vandaag bezorgd worden als het goed is.
Ik zal wel een hoop commentaar krijgen op mijn antwoord. Koelen achterwege laten.
Heb laatst een Weizen Doppelbock gebrouwen en in zijn geheel niet gekoeld. Niks mis met dat bier. Het kán dus wel.
Gewoon in de ketel af laten koelen tot 60 graden en overgepompt in een gistvat. In de vergistingskast versneld laten koelen tot 22 graden en het gist erbij gekieperd.
De Inkbird ingesteld dat ie bij 22 graden begon te piepen. Na het gist enten de temperatuur ingesteld op 22 graden.

hobbybob

Citaat van: Heisenberg op 17-11-2018  14:51 uIk zal wel een hoop commentaar krijgen op mijn antwoord. Koelen achterwege laten.
Heb laatst een Weizen Doppelbock gebrouwen en in zijn geheel niet gekoeld. Niks mis met dat bier. Het kán dus wel.
Gewoon in de ketel af laten koelen tot 60 graden en overgepompt in een gistvat. In de vergistingskast versneld laten koelen tot 22 graden en het gist erbij gekieperd.
De Inkbird ingesteld dat ie bij 22 graden begon te piepen. Na het gist enten de temperatuur ingesteld op 22 graden.
Hele andere discussie, als jij er tevreden mee bent OK, persoonlijk blijf ik lekker snel koelen.

mrbassman1974

Koeler binnen! Ziet er netjes uit.
Ben ik weer effe een blij ei!

haicoterbeek

Citaat van: mrbassman1974 op 17-11-2018  14:36 uLijkt wat laag deze?
Ook tien wikkelingen

haicoterbeek

Citaat van: mrbassman1974 op 17-11-2018  17:54 uKoeler binnen! Ziet er netjes uit.
Ben ik weer effe een blij ei!
Eitjuuuuh!

PDGRRR

Citaat van: haicoterbeek op 17-11-2018  23:11 uOok tien wikkelingen

Het is voornamelijk de totale lengte van de spiraal die belangrijk is. Hoe langer, hoe meer oppervlak, hoe meer capaciteit.

haicoterbeek

Citaat van: PDGRRR op 18-11-2018  10:11 uHet is voornamelijk de totale lengte van de spiraal die belangrijk is. Hoe langer, hoe meer oppervlak, hoe meer capaciteit.
Klopt als een zwerende vinger! Ook de hoogte is wel handig om te weten. Stel dat je koeler met 10 wikkelingen boven het wort uitsteekt?

PDGRRR

Citaat van: haicoterbeek op 18-11-2018  10:35 uKlopt als een zwerende vinger! Ook de hoogte is wel handig om te weten. Stel dat je koeler met 10 wikkelingen boven het wort uitsteekt?

Inderdaad. Ik heb 'n spiraal van Tapclean, die is korter dan de koeler in jouw plaatje, maar heeft ook 'n kleinere Ø en meer windingen. Gelukkig nog nooit problemen mee gehad.

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 17-11-2018  14:51 uIk zal wel een hoop commentaar krijgen op mijn antwoord. Koelen achterwege laten.

Natuurlijk kan dat. Maar snel koelen heeft meerdere voordelen, zeker bij een lichtgekleurd bier.
Minder kans op infectie, betere eiwituitvlokking, minder oxidatie en minder Maillardproducten.

Het is niet dat je een mislukt bier krijgt als je niet koelt maar de smaak van je bier is wel wat minder fris.

Vergelijkbare Topics (7)

360

Reacties: 55
Gelezen: 32845

20130

Reacties: 2
Gelezen: 2649

11-05-2012 23:45 u
door orangeloo
40511

Reacties: 3
Gelezen: 1041

23645

Gestart door Tompie D.

Reacties: 34
Gelezen: 7652

37859

Reacties: 17
Gelezen: 2668

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.