Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Steriliseerketel als brouwketel?

Gestart door stoker, 04-02-2006 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

stoker

kan ik zo'n ketel gebruiken als brouwketel. ik denk dat zo'n beest gecoat is met zink aan de binnenkant (niet zeker)??

voor wie niet weet wat ik bedoel, het is zo'n ding die je ouders en grootouders jaren geleden voor de opkomst van de diepvriezer om fruit, groenten en vlees te bewaren, in zo'n typische bokalen. er kan ongeveer 50 liter in, en ik kan er gemakkelijk aan raken, niemand gebruikt die tegenwoordig nog.

ik heb geen foto gevonden op het net, ik zal misschien later zelf eentje maken.

alvast bedankt

Johannes

stoker

Nee niet echt, jouw foto is van een geƫmailleerde ketel. ik bedoel wel degelijk een ijzeren die gecoat is met zink.

Ik vlieg al naar mijn fototoestel, nog even wachten op de foto.
Tot straks.

Dat is hem.

Jacques

Hallo Stoker,

Een klein beetje zink is niet verkeerd en zelfs gewenst. Veel zink is ongewenst en zelfs schadelijk voor je gezondheid.

Er is een groot verschil tussen het verhitten van potten in een pan om groente en fruit in te maken en het brouwen van bier. Bij het brouwen komt het beslag rechtstreeks in contact met het zink. Door de zure omgeving kan het zink oplossen en vrijkomen.

stoker

Dus een slecht idee?
Ik denk toch dat het zink is, zou het iets anders kunnen zijn?

Jacques

Ik vermoed dat de pan van ijzer is en dat deze verzinkt is. Onderop de de pan denk ik namelijk bruin ijzerroest te zien. Zink vormt een oxidatielaagje met zuurstof in de lucht. Dit laagje beschermd het metaal tegen verdere oxidatie. Wanneer je het laagje in contact brengt met een zure oplossing (wort is zuur) dan lost het laagje op en kan er ook zink oplossen.

Een overmaat aan zink is giftig. Zie hier en hier.

Een kleine hoeveelhied daarin tegen is gewenst tot zeer gewenst. Zie hier en hier.

stoker

Niet aangeraden om bier te maken dus.

Nou het zink de het wort beĆÆnvloedt (gist die zijn werk niet meer doet,...) of is het enkel slecht voor jouw gezondheid?

Jacques

Wat zal het belangrijkste zijn denk je?  :denken:

Als het gaat om mijn gezondheid neem ik geen onnodige risico's.  :neenee:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.