Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Van koelkast naar vergistingskoelkast

Gestart door langewout, 05-05-2017 17:23 u

Vorige topic - Volgende topic

langewout

Beste Forumleden en mede bierbrouwers,

Binnenkort wil ik graag weer een pils brouwen die ik in de winter ook heb gebrouwen.
Aangezien ik normaliter vergist in een kunststofvat welke verwarmd word tot een ingestelde temperatuur heb ik deze pils gebrouwen in de winter. Dan is de temperatuur beneden de 10 ºC en kan ik lekker verwarmen met mijn elektrische tracing.

Aangezien ik ook in de zomer pils wil kunnen brouwen ben ik op het idee gekomen om een koelkast om te bouwen en hierin een PT-100 te monteren an aan de hand van deze temperatuur de koelkast te laten koelen of juist stoppen te koelen. Uiteraard wil ik ook net als bij het vergistingsvat hier een PLC tussen zetten zodat ik de temperatuur stabiel kan regelen (tussen de 5 ºC  en 15 ºC)  en desnoods de regeling aan kan passen.

Mijn vraag is of er forumleden zijn die dat al eens hebben gedaan?
Of zijn er andere opties voor?

Ik hoor graag van jullie!

Groet,

Lange Wout

Coen

Forum staat er vol mee. Zoek maar eens op stc1000

Jeukstaardt

Jeroen D

Ik heb inderdaad ook gewoon een stc-1000 aangesloten op de koelkast (zonder vriesvak) en op een "huisdierverwarmingsmat" van 14 watt. Deze ligt in de koelkast.

De stc regelt de temperatuur door danwel de koelkast, danwel de verwarmingsmat aan te zetten. Gaat uitstekend.

Kosten: € 20,- (excl koelkast en ik had nog wat schakelmatriaal liggen)

Jacques

Citaat van: Coen op 05-05-2017  17:44 uForum staat er vol mee. Zoek maar eens op stc1000

Citaat van: Jeukstaardt op 05-05-2017  18:44 uOf Inkbird...

En nog heel veel meer mogelijkheden. Kijk bij de tag temperatuurcontrole

Henielma

Tcontrol is hier prima voor geschikt, zie mijn onderschrift. Voor het gebruik van alle functionaliteit gebruik je dan een Windows PC en geen PLC.

Oscar

Knobby

Citaat van: Oscar op 06-05-2017  23:58 uArtikel over STC-1000  :biersmile:
Die heb ik een paar maanden terug met wat aanpassingen ook gebruikt voor mijn kastje, bedankt Ocar!
Wel een idee om er nog ff zekering tussen te zetten (10A, traag), heb ik ook gedaan omdat er 2 koelkasten op het zelfde kastje zitten.

JaMo

Koelkast zonder vriesvak met STC1000 erop aansluiten en een warmtelamp erin bouwen. Werkt perfecto! :D

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.