Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat gebruik je als verdeler / sproeier van je spoelwater?

Gestart door JamMasterJustin, 24-04-2017 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

De topicnaam zegt het al: wat gebruik je als verdeler / sproeier van je spoelwater?

Natuurlijk heb je het reguliere erover gieten, het verdelen met een (fijnmazig) vergiet en vergelijkbare zaken. Ik zoek eigenlijk een goede oplossing voor het spoelwater in mijn eHERMS. Ik ben aan 't denken om mijn Javal-filter om te bouwen tot spoelwater verdeler, maar dan kan ik geen kleinere batches meer maken (althans niet filteren). Ik zoek dus eigenlijk een geperforeerde ronde RVS ring die ik op een halfduimse kraan/nippel kan aansluiten

Op de Amerikaanse fora zie ik wel eens de Loc Line voorbij komen, maar die vind ik relatief duur en is in Nederland beperkt verkrijgbaar.

Wat gebruiken jullie?

Jeukstaardt

Ik gebruik meestal een geperforeerde inzet van een hogedruk pan. Die hang ik boven mijn filterbed en laat mijn spoelwater eroverheen lopen. Druppelt rustig door met niet al teveel gespetter.

Oscar

beermenke

Ik heb een ring van 12 mm rvs van oude bierkoeler gebogen ter grootte van de pan en naar binnen toe enkele sleufjes in geslepen. Zo sproeit mijn spoelwater horizontaal naar het midden toe. Dus net zoals een hevel de sleufjes naar beneden nu naar het midden

EBC

Zoveel mogelijk de bovenlaag verstoren. Hoe meer hoe beter, tot aan ⅓ van de bostellaag toe. Vooral niet voorzichtig zijn. Vergeet alle boeken en teksten. Doorroeren die bovenlaag!  Alleen dan krijg je een goede doorstroming en optimale uitspoeling, en daarmee een beter rendement en frisser bier.

foz

Ik gebruik een Blichman autosparge om te zorgen voor een constante laag water op mijn filterbed en rul regelmatig de toplaag aan om geulvorming te voorkomen.

Oscar

Citaat van: EBC op 24-04-2017  22:27 uZoveel mogelijk de bovenlaag verstoren. Hoe meer hoe beter, tot aan ⅓ van de bostellaag toe. Vooral niet voorzichtig zijn. Vergeet alle boeken en teksten. Doorroeren die bovenlaag! 

;D ;D ;D :lol: :lol: :lol: :brouwen:

JamMasterJustin

Ik lees op de Amerikaanse fora dat er ook gebruik van een zogeheten spray cleaning ball wordt gemaakt. Je hebt roterende en vaste varianten (roterend op basis van sec zwaartekracht gaat 'm - als ik de topics op die fora moet geloven - niet worden).

Hebben jullie hier ervaring mee:

hansHalberstadt

Gewoon zo min mogelijk contact met zuurstof, dus niet laten kletteren, geen dunne straaltjes etc. Ik gebruik gewoon een slangetje met een haaks bochtje wat naar boven wijst  zodat het water  niet de bostel wordt ingeperst, maar zich via het gehele oppervlak de bostel in verplaatst. gewoon rustig laten hevelen met ca 10 ml/s voor 50 liter beslag en af en toe de bovenlaag losmaken tot 15 cm boven het filter met een mes zodat je geen samengeperste klonten krijgt met kanaalvorming.

tdp

Citaat van: EBC op 24-04-2017  22:27 uZoveel mogelijk de bovenlaag verstoren. Hoe meer hoe beter, tot aan ⅓ van de bostellaag toe. Vooral niet voorzichtig zijn. Vergeet alle boeken en teksten. Doorroeren die bovenlaag!  Alleen dan krijg je een goede doorstroming en optimale uitspoeling, en daarmee een beter rendement en frisser bier.

Ik snap de goede doorstroming, optimale uitspoeling en een beter rendement, maar waarom resulteert dit in een frisser bier?

ceasar

Ik gebruik de filterplaat van mijn Speidel Braumeister om het water overheen te laten lopen. Om de zoveel tijd verleg ik hem zodat het water anders blijft lopen en zet ik de bovenste laag door. Ik kan het water langzaam zo langzaam over de plaat laten stromen zonder luchtinslag.

HopSwiers

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2017  07:33 uGewoon zo min mogelijk contact met zuurstof, dus niet laten kletteren, geen dunne straaltjes etc. Ik gebruik gewoon een slangetje met een haaks bochtje wat naar boven wijst  zodat het water  niet de bostel wordt ingeperst, maar zich via het gehele oppervlak de bostel in verplaatst. gewoon rustig laten hevelen met ca 10 ml/s voor 50 liter beslag en af en toe de bovenlaag losmaken tot 15 cm boven het filter met een mes zodat je geen samengeperste klonten krijgt met kanaalvorming.

Hoe wordt spoelwater toegediend in grote brouwerijen?

JamMasterJustin

Bedankt voor de reacties! Op aliexpress is zo'n spray cleaning ball in RVS ongeveer € 6 en gratis verzenden. Daar ga ik het eens voor proberen.

Serge VL

Citaat van: HopSwiers op 25-04-2017  17:25 uHoe wordt spoelwater toegediend in grote brouwerijen?
Sterk afhankelijk van welk brouwsysteem ze gebruiken, en dan voornamelijk de dikte van hun graanbed (dit bepaald dat men gaat snijden of niet) en hoe modern hun brouwinstallatie is.
Voor ons eigenlijk totaal onbelangrijk.

De nieuwe moderne brouwerijen doen dit onder beschermende atmosfeer om zo weinig mogelijk zuurstof opname te hebben in het hete wort.
Uit de Kunze
Ik persoonlijk een slangetje met een T stukje dat gewoon op het graanbed ligt (mijn graanbed is ook max 15cm dik)

Kokkebil

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 25-04-2017  18:15 uIk persoonlijk een slangetje met een T stukje dat gewoon op het graanbed ligt
Dat is precies hoe ik het ook doe. alleen haaks bochtje ipv T stukje, maar dat is detailverschil.

sven

Inox tas die op het bed staat, daar slangetje in het water stroomt er zachtjes uit.

marc0871

Citaat van: EBC op 24-04-2017  22:27 uZoveel mogelijk de bovenlaag verstoren. Hoe meer hoe beter, tot aan ⅓ van de bostellaag toe. Vooral niet voorzichtig zijn. Vergeet alle boeken en teksten. Doorroeren die bovenlaag!  Alleen dan krijg je een goede doorstroming en optimale uitspoeling, en daarmee een beter rendement en frisser bier.

Yep.
Ik steek ook gerust mijn spatel ruim rondom mijn filter helemaal tot de bodem.
het spoelwater giet ik ook gewoon rechtstreeks op het bostel.

De eerste keer deed ik het met een vergiet.
Daarna heb ik het met een schuimspaan gedaan.
Totdat ik las dat grote brouwerijen de toplaag van het bostel insneden tijdens het spoelen.

Ansius

Gisteren geprobeerd.
Geen nadelige gevolgen gehad betreffende de helderheid.

Quote klopt wel.

Henielma

Inderdaad goede opmerking van EBC, het spoelwater komt mij uit een vat dat 1 meter hoger staat en door de zwaartekracht stroomt het snel uit de slang en daarmee woel ik de hele bovenlaag van het filterbed flink door. Dat doe ik inmiddels al jaren op deze manier.

Ansius

Citaat van: Henielma op 29-04-2017  13:11 uInderdaad goede opmerking van EBC, het spoelwater komt mij uit een vat dat 1 meter hoger staat en door de zwaartekracht stroomt het snel uit de slang en daarmee woel ik de hele bovenlaag van het filterbed flink door. Dat doe ik inmiddels al jaren op deze manier.

Is je rendement ook verbeterd?

Henielma

Weet ik niet meer want het is al lang geleden (> 5 jaar) maar dat lijkt me wel logisch. Je krijgt dan betere uitspoeling van de reeds in het filterbed gevormde suikers.

Kokkebil

Zoals eerder gemeld gebruik ik een douchekop aangesloten op een hittebestendige slang.
Vorige week eens het SG gemeten van het spoelwater, dit was 1020.
Is dit veel/weinig/gemiddeld?

tdp

Citaat van: Kokkebil op 18-01-2018  15:05 uZoals eerder gemeld gebruik ik een douchekop aangesloten op een hittebestendige slang.
Vorige week eens het SG gemeten van het spoelwater, dit was 1020.
Is dit veel/weinig/gemiddeld?

Mijn spoelwater is gewoon opgewarmd kraanwater, dit heeft een SG van +/- 1.000 ;).
Je bedoelt wellicht de laatste uitloop? Dan is het prima, als je maar niet te veel uitspoelt. Je zou de literatuur erop na kunnen slaan om de 'ideale' ondergrens te weten.

beermenke

Rvs litermaat. Beetje omwoelen maakt mij niets uit. Schoonwerken en gecontroleerd vergisten zijn bij mij de belangrijkste aspecten. Al die andere regeltjes vond ik minder spannend.
Morgen een lentebock bottelen. Net gemeten en geproefd. Iets hoppig maar wordt weer een lekkere

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.