Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

CV ketel voor verwarmen brouwketels

Gestart door De Veteraan, 23-04-2017 16:20 u

Vorige topic - Volgende topic

De Veteraan

Wie heeft er ervaring met het gebruik van een - aangepaste - CV ketel voor het verwarmen van de brouwketels ? Ik wil een tweetal 500 ltr ketels met dubbele wand verwarmen met een CV-ketel.

Kan dat ?
Waar moet je op letten?
Hoe pas je de ketel aan zodat deze ca. 105 ºC heetwater levert?
Is er een bepaald type dat hier heel geschikt voor is ?

Bedankt alvast!

Gr. Erik

Hay

Nou weet ik niet over welke ketel je het hebt, maar ik ben bang dat geen enkele cv-ketel je water van 105 graden Celsius gaat geven.
Omdat er een (droog)kookbeveiliging inzit die een ketel in ieder geval onder de 100 graden af laat slaan.
Maar weet niet of je dat kunt omzeilen maar 105 lijkt me erg hoog en gaat niet lukken.

Peterrr

Wat een ketel max levert is 95 graden ik heb vroeger wel gesleuteld vaak aan Remeha ketels die hoger konden.
Maar dat waren stoom ketels en veel groter om b.v Tuschinky te verwarmen.
Waarbij de condens vervolgens terug liep naar de ketel.
Voor wat je wil is dit volgens mij geen optie misschien zelfs gevaarlijk ivm druk en ontlasten enz.

Denk dat je een andere verwarmingsbron moet overwegen.

Grt Peter

sw_reijnders

Water van 105 graden moet je niet willen.
Ovedruk e.d. icm 105 graden is best link ;)

Begin eerst eens met je systeem te vullen met koelvloeistof.
Dat heeft tenminste een veel hoger kookpunt en is voedselveilig of niet giftig te krijgen.

jeroentjecross

Heb ik staan. Maar met water ga je het niet redden. Je zal naar thermische olie moeten en kijk naar een industriele CV ketel. met 105 graden en een dubbele wand ga je het niet redden Dan zijn je opwarmtijden waarschijnlijk een drama. Is het alleen een dubbele wand of zit er echt een kanaal in met in en uitgang?

Paard

Denk stoom en niet cv dan komt het helemaal goed.

Zooms

Je hebt het over het verwarmen van de brouwketels. Als je daar de maischketel mee bedoeld, dan hoeft het geen probleem te zijn. Maar een kookketel ga je inderdaad niet op veilige manier redden. (zie reacties boven)

HopSwiers

Oei, een CV opstelling zou ik niet doen. Dan moet je al met glycol werken. En de soortelijk warmte van glycol is de helft van die van water. Dus voor 500 liter water kan dat wel tellen aan opwarmtijd.
Stoom is de beste keuze maar niet zonder risico. Het condenseren van Stoom geeft ongeveer 1000 keer zoveel warmte als glycol die zakt met 1°C.

McMelloW

Volgens mij gebruikt Bierbrouwerij de Boei in Den Hoorn, Texel de branders uit CV ketels voor de verwarming. Even een mailtje naar info@landgoeddebontebelevenis.nl en je weet meer.

hansHalberstadt

Toepassen van overdruk op een ketel die daar niet voor ontworpen is kan tot behoorlijk gevaarlijke situaties leiden. Wat bv als er een koppeling losspringt met overdruk stoom van 105 graden, of nog erger je gaat de maximaalbeveiliging omzeilen, dus wat gebeurt er als daar iets fout gaat en je temperatuur oploopt tot bv 120 of 30 graden?

Emile

Wat ik heb gedaan, is de brander + gasklep uit een oude CV ketel gehaald. Met 1 brander verwarm ik hiermee een ketel (HLT) van 200 L en dan heb ik de brander nog flink moeten knijpen (gasklep kun je instellen). Omdat deze gasklep modulerend is, kun je hem aansturen met bijv. een PID-regelaar. Ik vermoed dat je met 1 brander op vol vermogen ook wel 500 L kunt verwarmen, theoretisch kom je op 1 °C/90 sec., lijkt mij acceptabel. Zie http://vandelogt.nl/nl_installatie.php#par7 voor een foto + details.

seed7

Citaat van: De Veteraan op 23-04-2017  16:20 uHoe pas je de ketel aan zodat deze ca. 105 ºC heetwater levert?

Niet.

Een CV ketel is voor warm water niet voor stoom. Als je het geheel onder druk wilt houden moet je je afvragen (uitrekenen) of een cv ketel daarvoor geschikt is.

Zoek naar een passende stoomgenerator als je brouwvaten er geschikt voor zijn.

ingo

Broewerke

Het werken met stoom is een hoofdstuk apart. Ik heb een tijdje m'n flessen ontsmet met stoom vlak voor t bottelen. Werkt prima maar blijft opletten. Met de bekende ontsmettingsmiddelen werkt t ook prima

Rinus

Citaat van: Emile op 23-05-2022  11:24 uWat ik heb gedaan, is de brander + gasklep uit een oude CV ketel gehaald. Met 1 brander verwarm ik hiermee een ketel (HLT) van 200 L en dan heb ik de brander nog flink moeten knijpen (gasklep kun je instellen). Omdat deze gasklep modulerend is, kun je hem aansturen met bijv. een PID-regelaar. Ik vermoed dat je met 1 brander op vol vermogen ook wel 500 L kunt verwarmen, theoretisch kom je op 1 °C/90 sec., lijkt mij acceptabel. Zie http://vandelogt.nl/nl_installatie.php#par7 voor een foto + details.
Leuke en mooie omschrijving voor als je zelf een grotere gasgestookte installatie wilt bouwen, duidelijk verhaal.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.