Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste brouwsessie op nieuwe installatie

Gestart door dimitri.bourgois, 31-10-2016 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

dimitri.bourgois

Hallo,

Vandaag heb ik na lange tijd van rust en bouwen opnieuw bier gebrouwen op mijn nieuwe installatie. Heb een Herms gebouwd met een enkele pomp.

Echter kwam ik op enkele zaken uit die ik via jullie misschien kan te weten komen wat er verkeerd zou gelopen zijn...

1) Ik heb een opgebouwde pastamolen als schrootmolen. Ik moest echter 7 kg gaan schroten, en heb daar met een motor maar liefst 1,5 uur voor bezig geweest... De rollen zijn reeds opgeruwd, maar toch blijkt dit nog niet goed te werken. Wat ken het probleem hiervoor zijn.
Ik had wel de indruk dat de rollen het graan niet "pakten" want als ik dan met de hand hielp en het graan begeleide naar de rollen lukt dit beter...
Wat kan je daaraan doen? Is het de bedoeling dat er steeds op de volle breedte van de rollen graan ligt, of is het de bedoeling dat er eigenlijk maar in het midden steeds graan toekomt zodat niet de volle rol belast wordt?

2) Een volgende probleem was tijdens het filteren. Ik pomp het wort rond tijdens het maischen door mijn spiraal in het warmwatervat, en dan kom ik terug in mijn maischketel. Daar had ik geen probleem van graan die mee gevoerd werd met de pomp. Echter wanneer ik ging beginnen pompen om te filteren, dus van maischketel naar de kookketel liep het helemaal mis. Er werd nu wel graan mee gepompt waardoor dat vervolgens alle leidingen verstopt geraakten. Ik vind het dus raar dat tijdens het maischen er geen graan meeloopt, en tijdens filteren plots wel... Nochthans blijft het graan gewoon liggen op de filterplaat...

3) Mijn filterplaat heeft gaatjes van 3 mm. Zijn deze te groot of niet? Kan ik ervoor zorgen dat ik geen graan ga rondpompen?

Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt

tdp

Kan alleen op punt 1 antwoord geven:
Heb zelf ook ooit geschroot met een omgebouwde pastamolen: drama ;). Voor kleine hoeveelheden wil dit nog wel, maar om er 7 kg mee te schroten... Is bijna niet te doen.

braaf

Voor het schroten zou ik toch investeren in een walsenmolen, deze werken gewoon prettig, 7 kilo graan moet je gewoon in 5 minuten hebben weggedraaid. Misschien heeft er iemand op het forum er nog een in de aanbieding, en anders bij de bekende leveranciers.

Wat betreft de gaatjes in de filterplaat, ik denk dat ze wel wat aan de grote kant zijn.
Volgens de lectuur op het forum zijn de ideale gaatjes niet groter dan 2 mm.

Jacques

Citaat van: braaf op 01-11-2016  17:45 uWat betreft de gaatjes in de filterplaat, ik denk dat ze wel wat aan de grote kant zijn.
Volgens de lectuur op het forum zijn de ideale gaatjes niet groter dan 2 mm.

Inderdaad. Kleiner mag ook. Groter niet omdat dan veel moutdeeltjes door het filter vallen.
Overigens zijn het kafdeeltjes die het filterbed vormen. Als er steeds kafdeeltjes wegspoelen wordt er geen stabiel filterbed gevormd.

dimitri.bourgois

Hallo,

Bedankt alvast voor de reacties.

Ik heb ondertussen reeds wat zitten nadenken en opzoeken, en wilde volgende zaken nog eens vragen?

1) Als ik in de rollen van de schrootmolen groeven schijf, zou die dan beter werken ? Ik bedoel, zou hij dan beter het graan grijpen of niet?

2) Ik heb nu een filterplaat met die 3 mm gaatjes, zou het volstaan om gewoon onder in het vat waar ik aanzuig met een buisje, iets van fijne filter te monteren op dat buisje waardoor ik geen graan zou aanzuig, of zou dit niet lukken?

Alvast bedankt!

Jacques

Citaat van: dimitri.bourgois op 02-11-2016  17:35 u1) Als ik in de rollen van de schrootmolen groeven schijf, zou die dan beter werken ? Ik bedoel, zou hij dan beter het graan grijpen of niet?

2) Ik heb nu een filterplaat met die 3 mm gaatjes, zou het volstaan om gewoon onder in het vat waar ik aanzuig met een buisje, iets van fijne filter te monteren op dat buisje waardoor ik geen graan zou aanzuig, of zou dit niet lukken?

1. Bij relatief kleine walsen wordt dat veel gedaan. Bij grote walsen is dat niet nodig.

2. Ja dat kan. In feite zijn de kafdeeltjes die het filterbed vormen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.