Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het Grote Gaten Filter

Gestart door ExPeteriment, 04-07-2016 08:07 u

Vorige topic - Volgende topic

ExPeteriment

Hallo,

Zoals bij mijn introductie aangekondigd deel ik hier het door mij uitgevonden regelbare filter.

Het werkt zoals meerdere filters op basis van 2 in elkaar geschoven emmers. Er zitten echter in geen van de emmers gaatjes of RVS middelen in de bodem. In 1 van de emmers zitten er grote (24 mm) gaten op diverse hoogtes en op diverse posities in de omtrek van de zijwand. Deze emmer gaat in de andere emmer met een aftappunt zo ver mogelijk onderin. De emmer met de gaten kan op diverse hoogtes gesteld worden middel klosjes tussen de randen van de emmers, waardoor de ruimte tussen de 2 emmerwanden kan worden ingesteld.

Dit filter kan oa worden toegepast:
1.   bij het maischen: Afhankelijk van de grofheid van het schroten kan het filter meer of minder open gezet worden. Het wort gaat door de randen van de gaten door de nauwe opening van de twee emmers. Draf blijft achter, maar verstopt de gaten niet helemaal. Als het filter niet goed doorloopt, gewoon even de emmers tov elkaar draaien. Ik vang met paar minuten tussen pozen een litertje af in een pan en breng dat indien nodig op (nieuwe) maisch-temperatuur of iets daarboven. Daarna giet ik het voorzichtig bovenin terug. Ik bewaak de temperatuur in het beslag. Bij afloop maisch-tijd gooi ik het wort niet meer bovenin, maar in de kookketel.
2.   na het koken: Eerst sluit ik het filter zoveel mogelijk. Giet wort erin en draai krachtig met een lepel (whirlpoolen) waardoor hop en eiwit bezinksel in het midden blijft en dus niet bij de openingen komt. Nu open ik het filter geleidelijk waardoor het wort door de gaten naar de aftap emmer gaat. Dit gaat dan naar de koeling.

Reinigen: Eenvoudig, gewoon de emmers uit elkaar halen, leegscheppen en uitspoelen.

Maakbaarheid: Super eenvoudig. Ik heb als gereedschap boormachine met grote gatenboor gebruikt.

Kosten: 1 emmer, die met de gaten. De buitenste emmer kan voor meerdere doeleinde (vb vergisting) toegepast.

Toekomstige uitbreiding/aanpassing:
Een extra aftappunt voor rondpompen. Buitenste emmer isoleren. Ook met kleinere emmers (10l) toepassen. Kan in iedere maat, afhankelijk van de brouwcapaciteit worden toegepast. Gatverdeling en invloed op filterbed bepalen.

Praktijkervaring: volgt.

Ik ben benieuwd naar de reacties, heb zo'n filter als nieuwkomer nog niet gezien, maar misschien bestaat het al.

Met vriendelijke groet,

Peter.

De kracht zit in de eenvoud.

ExPeteriment

ExPeteriment

Hallo,

Gisteravond heb ik mijn eerste brouwsel gemaakt en meteen met het grote gaten filter. Ik heb gebrouwen met pils en tarwemout en hoppellets zonder zak toegepast om het filter extra te stressen.

Ik had steeds het lekkere gevoel in control te zijn. Aftappen, verwarmen en terug gieten werd al snel routine. Doorstroomsnelheid te verhogen door draaien en beetje optillen van gaten-emmer. Temperatuur in het beslag goed te sturen. Ik meet de temperatuur op halve graad nauwkeurig met DS18B20.  Een voeler in het beslag en een in opwarm pan. Voelers heb ik op een Arduino aangesloten.

Filteren bij maischen ging fantastisch. Ik heb op 65 en 72 graden Celsius  gemaischt. Voor whirlpoolen had ik te weinig hoogte, maar hop werd toch goed uitgefilterd. Ik ga voor kleine brouwsels een kleine emmers (10 liter) toepassen zodat ik meer hoogte krijg. Bijgaand wat foto's tijdens het proces. Als er vragen zijn verneem en beantwoord ik ze graag.

groet,

Peter

Hierbij wat foto's:

Instelling:

filterbedjes:
Wort in pan:

Hop in filter met bezinksel:

ExPeteriment

oeps, filterbed foto was niet toegevoegd, hierbij alsnog:

Brouwers

Wat is het brouwzaalrendement dat je hebt behaald?
Nu is het van meer factoren afhankelijk maar zover ik het begrijp heeft filter methode ook een grote impact. Vind het verder wel een leuk idee

Markiej87

Grappig, leuk bedacht. Ik zie alleen de toegevoegde waarde (nog) niet maar wellicht ligt dat aan mij :)

ExPeteriment

@ Brouwers:
Ik heb een kleine hoeveelheid gemaakt om filter te proberen. Rendement dus niet hoog. Ik heb 2,5 l Wort. Heb 1,5 kg Mout (1,3 pils, 2ons  tarwe) gebruikt en kwam op een sg van 1095. Als ik het goed bereken (is eerste keer dat ik dit doe) kom ik op slechts 38%.

@ Markiej,
Als je tevreden ben met je installatie en filter, snap ik dat je hier geen toegevoegde waarde in ziet.

Op dit forum heb ik echter diverse berichten gezien over verstoppende filters, doorzakkende zeven, uitvluchten naar mout in netjes/doeken etc. Daarnaast zijn er starters die low cost beginnen. Voor hen is het een filter die ik ter overweging inbreng, maar er zijn uiteraard voldoende alternatieven. Ik ga er als starter in ieder geval mee verder met als grootste argumenten dat evt verstoppingen eenvoudig te verhelpen zijn en het filter ingesteld kan worden op de grofheid van schroten.

Ik heb ook een koperen ring met sleufjes en RVS vlechtwerk eromheen gemaakt, hier ga ik ter vergelijking ook nog mee brouwen. Ik overweeg ook nog de filters te combineren. Ring komt dan in onderste gedeelte. Noog hoop te experimenteren dus.

@beide: bedankt voor reacties.

hansHalberstadt

Leuk idee. Ok vraag me wel af of je hiermee goed kunt uitspoelen omdat de stroming rond de gaten weliswaar groot is, maar verder weg zal eea niet goed uitgespoeld worden. Zelf zou ik met dit idee denk ik sleuven in de bodem maken van de binnenste emmer regelmatig verspreid over de bodem.

ExPeteriment

Hoi Hans,

De uitstroming uit de gaten is ver te knijpen. Ruimte tussen de emmerwanden in ingeschoven toestand is ca 0,5 mm en stroomt dan rustig. Door middenin te spoelen moet het de weg naar de rand afleggen. Ik wil de doorstroming zelfs iets vergroten zonder de afstand tussen de wanden te vergroten. Dat doe ik dan met extra gaten onderin. Als je de bovenrand van de emmer met gaten afknipt, kun je de afstand tussen de wanden zelfs tot 0 reduceren.

groet,

Peter

hansHalberstadt

Uitspoelen vanuit het midden naar de rand kan een mooie methode zijn, maar let wel op dat dat alleen gelijkmatig kan als je ook meerde afvoergaten hebt die mooi verdeeld zijn. Als eea niet gelijkmatig is dan spoel je het ene stukje bostel helemaal uit terwijl ergens anders nog veel suiker zit.
 Zie het als een grote zaal met veel mensen en 1 deur in de hoek of 4 deuren aan alle kanten van de zaal waar alle mensen uit moeten.

ExPeteriment

Hoi Hans,

Dank je voor het meedenken en de beeldspraak. Dit onderbouwt mijn plan om meer grote gaten te boren op div plekken in omtrek en hoogte. Overigens heb ik soms rustig geroerd, waardoor sommigen die bijna bij de uitgang waren, zich weer helemaal moesten herorienteren en een (andere) deur moesten zoeken.

groet,

Peter

hansHalberstadt

Als je eenmaal de brandslang aanzet, gaan ze wel snel naar buiten denk ik.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.