Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filterbodem van spatdeksel

Gestart door Haagse Wouter, 03-04-2016 00:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Haagse Wouter

Als valse bodem heb ik een spatdeksel gekocht die ongeveer in mijn ketel paste, waarvan ik het handvat afgezaagd heb.
Maar nu blijkt deze wel heel mooi in de ketel te passen.

Zou ik deze ook als filterbodem kunnen gebruiken? Of zijn de mazen te fijn? Ik heb nu een BIAB en ik wil misschien proberen om na de hop stap de spatdeksel erop te gooien en zo alle meuk onder in de pan te duwen. Wellicht dat het wort dan helderder wordt?

ejet

Grappig, ik zat gisteren even op de website van Ikea en moest ook meteen denken aan een soort van filter maken van hun spatdeksel.

Dat duwen wordt denk ik lastig, zeker als je pellets gebruikt want hij ziet er redelijk fijnmazig uit wat betekend dat hij snel verstopt raakt. Ik heb al meerdere manieren geprobeerd om de hop te scheiden van het wort met filters in de kookketel en ben nog steeds niet op een werkbare manier uitgekomen. Ik doe nu met pellets zonder filter een whirlpool, en met bloemen een iets minder fijn filter filter dan deze op een valse bodem, en beide manieren werken prima. Ik kan dus alleen niet pellets en bloemen tegelijk gebruiken zonder hopzakjes of andere vergelijkbare oplossingen, wat ik wel graag zou willen aangezien ik vind dat met hopzakjes de utilisatie van de hop minder wordt.

hobbybob

Ze worden weel gebruikt in een rims opstelling om na het maischen te filteren

Haagse Wouter

Citaat van: ejet op 03-04-2016  09:14 uGrappig, ik zat gisteren even op de website van Ikea en moest ook meteen denken aan een soort van filter maken van hun spatdeksel.

Dat duwen wordt denk ik lastig, zeker als je pellets gebruikt want hij ziet er redelijk fijnmazig uit wat betekend dat hij snel verstopt raakt. Ik heb al meerdere manieren geprobeerd om de hop te scheiden van het wort met filters in de kookketel en ben nog steeds niet op een werkbare manier uitgekomen. Ik doe nu met pellets zonder filter een whirlpool, en met bloemen een iets minder fijn filter filter dan deze op een valse bodem, en beide manieren werken prima. Ik kan dus alleen niet pellets en bloemen tegelijk gebruiken zonder hopzakjes of andere vergelijkbare oplossingen, wat ik wel graag zou willen aangezien ik vind dat met hopzakjes de utilisatie van de hop minder wordt.

Misschien een idee om met een fijnmazige zeef eerst wat te scheppen? Even een half minuutje wat van de grote dingen eruit vissen en dan verder filteren met een fijnmazig systeem.

Heb vannacht een klein dingetje bedacht wat ik in de toekomst misschien kan maken. Kost een habbekrats en makkelijk te maken, dus kan het voor de lol proberen. Bij een RVS pijp een schroefdraadje te maken aan de onderkant en wat sleuven maken. Hier een moer op draaien tot achter de schroefdraad. Vervolgens de pijp door de spatdeksel steken en nog een moer eropdraaien. Dan zit dus aan elke kant van de spatdeksel een bout. Dit dicht tegen elkaar aandraaien en voila.

Dus van onderen filteren zoals bij RIMS maar dan omhoogtrekken via een hevel of pompje.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.