Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik van vulpijpje met hevel zonder automatische zuiging

Gestart door Haagse Wouter, 26-03-2016 13:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Haagse Wouter

Vandaag zat ik even voor het bottelen te oefenen met water maar ik kom tegen een probleempje aan dat ik eigenlijk in geen enkele cursus beschreven zie.
Ik kom er niet helemaal uit hoe je normale hevel (http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/bottelen/hevels-en-toebehoren/uitschuifbare-hevel.html) moet gebruiken met een vulpijpje. Met als grote euvel, hoe zuig je het aan? Zodra je zuigt en stopt dan sluit het vulpijpje automatisch en de aanzuiging stop.
Doen mensen dit, of gebruikt men daar altijd een automatische hevel voor?
Of is het een beter idee om het bier terug te hevelen naar een emmer met een kraantje erin en vervolgens het vulpijpje in het kraantje te steken en zo af te vullen?

William

Ik blaas de hevel altijd aan via het ontluchtingspijpje op de stop die je op de mandfles drukt waarbij het bottelpijpe op de bodem van een fles rust (en dus open staat).

Als je niet vanuit een gesloten mandfles bottelt werkt dat niet. Dan kun je eerst het bottelpijpje losmaken van de slang, de hevel starten, de slang dichtknijpen, de bottelpijp plaatsen en de slang loslaten. Ipv de slang dichtknijpen kun je ook een kraantje ertussen plaatsen en deze snel sluiten.

Goed dat je even oefent met water :)

Wolter

Citaat van: Haagse Wouter op 26-03-2016  13:39 uVandaag zat ik even voor het bottelen te oefenen met water maar ik kom tegen een probleempje aan dat ik eigenlijk in geen enkele cursus beschreven zie.
Ik kom er niet helemaal uit hoe je normale hevel (http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/bottelen/hevels-en-toebehoren/uitschuifbare-hevel.html) moet gebruiken met een vulpijpje. Met als grote euvel, hoe zuig je het aan? Zodra je zuigt en stopt dan sluit het vulpijpje automatisch en de aanzuiging stop.
Doen mensen dit, of gebruikt men daar altijd een automatische hevel voor?
Of is het een beter idee om het bier terug te hevelen naar een emmer met een kraantje erin en vervolgens het vulpijpje in het kraantje te steken en zo af te vullen?

Je kunt er ook voor zorgen dat je vulsysteem vol zit met water. Dan zuigt het middels zwaartekracht het bier aan op het moment dat je het vulpijpje indrukt. Op het moment dat er bier door komt stop je en ga de flessen vullen.

Jouw idee met een bottelvat met een kraan kan natuurlijk ook.

Haagse Wouter

Dank jullie wel voor de tips!
Heb nog even wat gekloot en heb het trucje door. Is wel wat makkelijker dan door het bottelpijpje proberen te aan te zuigen haha.
Zit alleen nog even te twijfelen qua overhevelen. Ik lees dat voor het bottelen mensen overhevelen naar een emmer om gist kwijt te raken. Maar ik zie het punt niet helemaal in als je al overgeheveld hebt voor de nagisting.

Citaat van: William op 26-03-2016  13:45 uGoed dat je even oefent met water :)

Haha ja leek mij ook een goed idee. Is een beetje lullig als je gaat bottelen en je krijgt de hevel niet goed werkend. Heb de vorige keer zonder hevel gebotteld, had geen siliconen slang liggen en geen zin om te halen. Heb het toen met een maatbeker uit een emmer geschept en het met een klein trechtertje in de flesjes gegoten (ja ik weet het, oxidatie). Maar voor het eerste volmoutbrouwsel wil ik het allemaal zo correct mogelijk doen.

Adbrouwt

Zoals de smurf zegt,  slang vullen met desinfectans dan dicht houden pijpje erop. Nu desinfecteren pijpje Door het desinfectans Door het pijpje laten stromen alsof je aan het bottelen bent. Dan hevel in water hangen en spoelen weer afknijpen en hevel in het bier hangen.  Dan laten uitstromen tot er bier komt en dan je flessen eronder.

Adbrouwt

Brambo

mbroek

Citaat van: Haagse Wouter op 26-03-2016  16:51 uZit alleen nog even te twijfelen qua overhevelen. Ik lees dat voor het bottelen mensen overhevelen naar een emmer om gist kwijt te raken. Maar ik zie het punt niet helemaal in als je al overgeheveld hebt voor de nagisting.

Ook in je nagisting vat zit heel wat drab onderin die je niet in je flesjes wilt hebben. Dus weer overhevelen. Als je in die laatste emmer zorgt dat je opgeloste bottelsuiker er al in zit dan wordt je bottelsuiker gelijk al gemengd en kan het zo de flessen in.

Houten Hoofd

Tegenwoordig heb ik ook zo'n automatische hevel, werkt fantastisch en hevelen is nu een feestje in plaats van een zenuwachtig werkje.

Zelf hevel ik vaak alleen nog over als ik ga bottelen, maar sinds mijn recente aankoop (automatische hevel) wil ik weer gaan overhevelen nadat de hoofdvergisting en vlak voor het bottelen.

Voor als ik hevel zonder automatische hevel, giet ik altijd water of wort in de hevelbuis en sluit die vervolgens af met mijn vinger bijvoorbeeld. Als het pijpje dan in het wort ligt, haal ik mijn duin van de andere kant af en begint de hevel werking

Wolter

Citaat van: Houten Hoofd op 26-03-2016  21:30 uVoor als ik hevel zonder automatische hevel, giet ik altijd water of wort in de hevelbuis en sluit die vervolgens af met mijn vinger bijvoorbeeld. Als het pijpje dan in het wort ligt, haal ik mijn duin van de andere kant af en begint de hevel werking

Die vinger is te vervangen voor een klemmetje of zo iets dergelijks. Die vinger er op is niet echt iets wat ik zelf zou doen namelijk ivm infectiegevaar.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.