Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aanpassen hoge opening van gistvat

Gestart door IvoDelver, 01-03-2016 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

IvoDelver

Ik heb 2 gistvaten met groen deksel voorzien van een kraan, deze zit echter zo hoog dat je zonder hem schuin te houden makkelijk 4 liter achterlaat.

Ondertussen enkele forum posts gevonden maar vraag mij af of er nog meer goede ideeën zijn om dit probleem op te lossen.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27414.msg420057.html#msg420057
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26272.msg402381.html#msg402381

Zelf had ik met een rvs 90 graden knie een constructie aan de binnenkant gemaakt (gat iets groter en daarna de schroefdraad zijn werk laten doen), ik krijg die alleen niet goed lucht dicht waardoor de hevel werking stopt.

Maar voor ik extra gaten in dit vat boor, ben ik benieuwd of er nog andere creatieve oplossingen zijn.

:groots:

p.s. de Speidel gistvaten hebben die ook zo'n hoge kraan?

Haagse Wouter

Stukje hout onder het vat aan de andere kant waardoor het vat iets gekanteld staat. Werkt dat niet?

Oscar

tdp

De Speidel gistvaten hebben volgens mij een lagere kraan, het klopt dat die van de 30l variant erg hoog zit.
Hevelen is absoluut een goede optie, maar dat knietje van RVS moet ook wel gewoon werken hoor, wellicht kun je het met siliconenkit/ring/etc dichtkrijgen?

Groet,
de TDP

RienP

Op veel van de kunststof kraantjes (in ieder geval degene die in mijn emmers zit) zit een standaard 3/4" draad. Ik heb hier een rvs knie opgedraaid met daarin een rvs draadnippel. Dan zit de opening net een paar millimeter boven de bodem. Ik zal vanavond er wel een foto van maken.

RienP

IvoDelver

Ziet er goed uit RienP,

Ik ga van het weekend ook eens even kijken of ik zoiets met een verloop van 3/4 naar 1/2 kan maken

IK hevel al over om zoveel mogelijk bezinksel kwijt te krijgen. echter het schuin zetten klotst altijd wel weer wat op en de laatste litertjes zijn aanzienlijk troebeler.

beermenke

Schuinzetten en dan pas gaan hevelen/aftappen

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.