Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mooie, gamelle brouwketels op Amazon nieuw

Gestart door Biertje1985, 14-01-2016 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

Ik vond dit op Amazon, ik dacht laat ik het eens delen want ik zit er echt over te denken deze voor mijn Braumeisterkloon aan te schaffen.
Kosten zijn ook niet erg hoog, naar mijn idee. (ook vond ik daar weck ketels van 30l voor 55 euro met 2000 Watt)
Ze zijn er echt in alle formaten.

RVS nog wel!

Link : http://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss_2?__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&url=search-alias%3Dkitchen&field-keywords=thermoport

Ook voor een vergistingsvat lijkt dit me wel een nette oplossing. gaatje, waterslotje, en gaan!

Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie nog alternatieven?

Biertje1985

Er schiet me net nog wat binnen, wanneer deze hol zijn en je gebruikt de bodem als doorvoer voor je 1 pan systeem, dan kan je in de dubbele wand misschien water laten stromen, om te koelen na het maischen. Of ben ik nu te enthousiast?

Of een Herms zonder spiraal of zo iets  >:D

bierfan

Zou je hier een brander onder kunnen zetten? Anders is het wel makkelijk voor het maischen denk ik.

Puck

Dit zijn volgens mij de "Schengler" Thermoports die je ook op Ebay kan kopen. Tenminste bij de advertentie staat alleen verzending in Duitsland en Oostenrijk. Maar ik had begrepen dat je ze even moet mailen. Op het Duitse brouwersforum vind je diverse draadjes over deze thermoports. Zijn volgens mij gevuld met een soort schuim. Sommige maten hebben een kraantje en andere weer niet.

Draadje vorig jaar over deze gamellen: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27887.0.html

Jammer dat de foto's altijd zo snel weg zijn. Oh ja en je hoeft er natuurlijk niet per se een brander onder te bouwen voor het maischen.

Amazon is iets duurder maar dat scheelt niet echt veel en je hoeft dan ook niet te mailen. Dus bedankt voor de tip! Wist niet dat ze ook op Amazon te koop waren.

seed7

Ik heb zo'n ding in de 80 l uitvoering. Aan de binnenkant zit inderdaad hardschuim. Ik heb in de onderkant een gat gemaakt, het schuim weg gehaald dan in de binnenbodem een kleiner gat en een doorvoer. Werkt prima.

Ingo

Adrie

Citaat van: Biertje1985 op 14-01-2016  21:57 u...
Ook voor een vergistingsvat lijkt dit me wel een nette oplossing. gaatje, waterslotje, en gaan!
...

Dat dus niet. Het bier wordt tijdens de vergistingspiek veel te warm als het vat geïsoleerd is. Dat geeft teveel esters en hogere alcoholen.

seed7

Citaat van: Adrie op 15-01-2016  09:12 uDat dus niet. Het bier wordt tijdens de vergistingspiek veel te warm als het vat geïsoleerd is. Dat geeft teveel esters en hogere alcoholen.

Ja.

Ergens op een site kwam ik er een tegen daar hadden ze een koelspiraal in het vat gemaakt en aangesloten op een tapkoeler. Dan heb je wel een heel compact geheel en ook veel 'poetswerk'.

Ingo

Adrie

Citaat van: seed7 op 15-01-2016  11:14 uErgens op een site kwam ik er een tegen daar hadden ze een koelspiraal in het vat gemaakt en aangesloten op een tapkoeler. Dan heb je wel een heel compact geheel en ook veel 'poetswerk'.

Dan kun je beter koelwater door de dubbele wand pompen, lijkt me. Maar goed, dan moet je eerst de isolatie eruit zien te halen en de boel daarna weer goed dicht lassen. Ook niet echt practisch.

seed7

Citaat van: Adrie op 15-01-2016  11:18 uDan kun je beter koelwater door de dubbele wand pompen, lijkt me. Maar goed, dan moet je eerst de isolatie eruit zien te halen en de boel daarna weer goed dicht lassen. Ook niet echt practisch.

Dat gaat echt gepruts worden, het materiaal is erg dun ~0,5 mm. Dan zou ik gewoon twee Menno pannen in elkaar zetten en daar een kraag op lassen ( en een derde pan vol purren voor de isolatie...)

Voor mijn grote installatie heb ik overigens wel koelplaten in de gistingskuipen staan, maar ga denk ik nog wel wat vloerverwarmingsbuis om de vaten wikkelen als "reserve".

Ingo

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 15-01-2016  11:48 uDat gaat echt gepruts worden, het materiaal is erg dun ~0,5 mm. Dan zou ik gewoon twee Menno pannen in elkaar zetten en daar een kraag op lassen ( en een derde pan vol purren voor de isolatie...)

Voor mijn grote installatie heb ik overigens wel koelplaten in de gistingskuipen staan, maar ga denk ik nog wel wat vloerverwarmingsbuis om de vaten wikkelen als "reserve".

Ingo
Ik heb de 38,5 liter versie gekocht, en ik moet zeggen zo dun is het materiaal ook niet, zeker de binnenketel niet, ik gebruik deze nu gewoon met een warmte element erin en de Brouwcontroller eraan. Nu denk ik dat ik inderdaad een "Menno" 21 liter pan ga gebruiken, als moutpijp zeg maar, om zo ongeveer het zelfde principe te krijgen als
de Grainfather.
 De kwaliteit kan beter maar ik vond de prijs niet slecht, en een geïsoleerde ketel trekt een stuk minder stroom tijdens een brouwdagje.
Al met al ben ik er zeer positief over.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 15-01-2016  11:18 uMaar goed, dan moet je eerst de isolatie eruit zien te halen en de boel daarna weer goed dicht lassen. Ook niet echt practisch.

Zou je die isolatie kunnen oplossen via inspuiten van bijv. Dimethyl ethyl keton of een of ander thinner?
Mag gerust een week of zo duren

Biertje1985

Ja, zou kunnen maar wordt een ellende, dat weet ik zeker, ik heb inmiddels een verwarmingselement in de ketel geïnstalleerd, het feit dat er isolatie aanwezig is vind ik juist een voordeel.
Zo kan ik een beter verwarmingsrendement krijgen, zelfs bij koken is de buitenkant nauwelijks warm. En krijg ik met 3,2 kW 35 liter goed aan de rollende kook.
De lasnaad binnenin is minder, maar voor die prijs heb ik toch wel een aardige ketel. Nu nog de binnenpan en de appendages kopen. Maar dat doe ik volgende maand wel.
Nu eerst maar eens verder met de 2e batch van de brouwcontroller en de software, ik heb ieder geval een goed vat om alles uitgebreid te testen.
Ik heb geen flauw idee of ik met een 21 liter pan goed wegkom. Het idee is deze onderin te perforeren en als filterpan te gebruiken. Voor het koelen heb ik een Vailliant warmtewisselaar, zo een buizenmodel die wil ik ook aan de ketel bevestigen. Nog een lange weg te gaan dus!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.