Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tabel refracto berekening met alcohol eind sg

Gestart door edensan, 06-12-2015 23:51 u

Vorige topic - Volgende topic

edensan

Tabel spreekt voor zichzelf.
Berekeningen gedaan via:

http://seanterrill.com/2012/01/06/refractometer-calculator/

Misschien dat iemand makkelijk vindt.
Ik heb hem uitgeprint in mijn koffertje van de refractometer gedaan
(hoef ik niet telkens om te rekenen)

grt Edwin

heb m ook via hanstool nu uitgerekent

ejet

Jacques

Het valt mij dat de uitkomsten van de gebruikte calculator sterk afwijken van de refractometer tool van Hans Halberstadt. Mijn ervaring is dat de tool van Hans behoorlijk accuraat is als de uitkomst vergelijkt met een hydrometer. (Heb ik een aantal keren gedaan.)

Als ik bijvoorbeeld een wort heb met een begin Brix van 24º en een en eind Brix van 14º zou ik volgens de tool van Hans uit moeten komen op een eind SG van ergens rond de 1029. De uitkomst van de tabel is 1036.
Bij een begin Brix van 24º en een en eind Brix van 17º kom ik uit op een eind SG van 1083 terwijl dit volgens de tool van Hans ergens rond de 1050 hoort te zijn. Dat is wel een forse afwijking...

Oscar

Citaat van: Jacques op 07-12-2015  22:37 uAls ik bijvoorbeeld een wort heb met een begin Brix van 24º en een en eind Brix van 14º zou ik volgens de tool van Hans uit moeten komen op een eind SG van ergens rond de 1029. De uitkomst van de tabel is 1036.
Bij een begin Brix van 24º en een en eind Brix van 17º kom ik uit op een eind SG van 1083 terwijl dit volgens de tool van Hans ergens rond de 1050 hoort te zijn. Dat is wel een forse afwijking...

Dus die tabel klopt niet! Waardeloos!  :-\ :( :-[

Jacques

Citaat van: Oscar op 07-12-2015  22:48 uDus die tabel klopt niet! Waardeloos!  :-\ :( :-[

Volgens mij is niet zo zeer de tabel niet goed maar de gebruikte calculator...

edensan

Ik heb hem nog niet nagemeten maar ga ik zeker doen!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.