Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blender gebruiken voor giststarter

Gestart door Gerlachus, 13-10-2015 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerlachus

Bij de Action zag ik een blender voor € 14,95. Dat ding bestaat uit een ruim 1,5 liter grote kan (doorzichtig plastic) met deksel die je op een sokkel kunt klikken. Met een draaiknop kun je 'm permanent laten draaien op 4 toerentallen. Leuk voor een smoothie of om je Iphone te blenden (http://www.willitblend.com) maar naar mijn mening ook geschikt om een giststarter te maken.

De mesjes onderin stellen niet veel voor. Het is geen hoogwaardig spul, maar tijdens het draaien slaan ze flink wat zuurstof in de oplossing en hij krijg de inhoud van de hele kan aan het draaien. Hij mengt dus en belucht. En dat voor weinig geld.

Enige nadeel is het geluid en het toerental is nog wat hoog. Ik ga komend weekend eens kijken of ik dat toerental omlaag krijg, en daarmee ook het geluidsniveau. Maar het lijkt te werken.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd? De giststarter voor komend weekend ga ik hier in elk geval mee maken. Proberen althans.

ZwartGoud

Ik heb er nooit een giststarter mee gemaakt.
Wat ik wel weet, is dat als je er een smoothie mee maakt, maar je vergeet m uit te zetten en laat hem iets te lang draaien, hij door kan branden.Een smoothie is natuurlijk wel dikker dan een giststarter. Toch denk ik niet dat de blender gemaakt is voor continu gebruik.

Gerlachus

Goed punt. Hoewel de motor is uitgerust met een aardige waaier. Daarom wil ik een lager toerental bereiken. Het is echter een seriemotor en die zijn niet echt geschikt om langzaam en lang te draaien. Maar toch. We proberen het gewoon, kijken of hij warm wordt en of de koolborsteltjes niet teveel fonkelen.

joosting87

Vaak zijn blenders gemaakt voor korte belasting. Dus maximaal een paar minuten aan. En verder kan ik me niet voorstellen dat je die herrie avn een blender continu wilt aanhoren. Maar misschien met aanpassingen dat je er iets moois van kan maken...  :weetniet:

GeBaxke

Leuk idee.

Er zijn op internet hele discussies over het wel of niet kapot slaan van vitaminen/voedingstoffen bij het gebruik van een blender voor bijvoorbeeld de nu zo populaire smoothies.
Of het zo is weet ik niet.
Ik kan het me wel voorstellen als je de blender aanzet met de gist al in de starter je wellicht wat gist cellen om zeep gaat helpen.
Wellicht is een middenweg, om de zuurstof er in "te slaan" met je blender voordat je de gist erin doet.

Ik zie een proefje op borrelen ;-)

Puck

Ben benieuwd naar de resultaten van dit experiment. Ik weet dat als je geen magneetroerder heb het ook voldoet om gewoon de giststarter af en toe te zwenken. Dus als je een blender gebruikt dan hoeft deze niet de hele tijd aan te staan (misschien een tijdschakelaar of heel fancy een arduino erop zetten i.c.m de toeren van de blendermotor). Of staat iedereen de hele dag met een erlenmeyer te draaien bij gebrek aan een magneetroerder? Krijg je wel soepele polsen van :nut:

joosting87

Citaat van: Puck op 13-10-2015  12:07 uBen benieuwd naar de resultaten van dit experiment. Ik weet dat als je geen magneetroerder heb het ook voldoet om gewoon de giststarter af en toe te zwenken. Dus als je een blender gebruikt dan hoeft deze niet de hele tijd aan te staan (misschien een tijdschakelaar of heel fancy een arduino erop zetten i.c.m de toeren van de blendermotor). Of staat iedereen de hele dag met een erlenmeyer te draaien bij gebrek aan een magneetroerder? Krijg je wel soepele polsen van :nut:

Ja? Werkt dat echt? Je krijgt er toch niet genoeg zuurstof in dan? (tenminste dat lijkt me)  :weetniet:
Op mijn werk heb ik ook te maken met celculturen daar zwenk ik ze ook af en toe. Maar heb geen ervaring met gist.

Puck

Yep, voeding + gist + lucht + kamertemperatuur = vrolijke gistcelletjes. Je moet alleen niet vergeten om om de zoveel tijd even te zwenken en daar komt de magneetroerder om de hoek kijken. Je hoeft er niet echt meer aan te denken en vermoedelijk levert het nog iets meer op.  Denk in ieder geval dat beide eerder genoemde methoden meer opleveren dan deze methode:

Brouwers

Citaat van: Puck op 13-10-2015  15:19 uYep, voeding + gist + lucht + kamertemperatuur = vrolijke gistcelletjes. Je moet alleen niet vergeten om om de zoveel tijd even te zwenken en daar komt de magneetroerder om de hoek kijken. Je hoeft er niet echt meer aan te denken en vermoedelijk levert het nog iets meer op.  Denk dat beide eerder genoemde methoden meer opleveren dan deze methode:

Gistgroei is ook hoger bij een magneetroerder tov het af en toe zwenken van de starter. Dus je kan kleinere starters maken en hetzelfde resultaat bereiken

Puck

In dit topic is vanavond door Leidsche Brouwer en Jacques gereageerd over de snelheid van een roerder. Misschien handig als je de toeren wilt begrenzen van de blender:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29708.0/topicseen.html

Gerlachus

We gaan het dit weekend zien. Ik hoef alleen geen starter te maken want ik gebruik nu een korrelgist. Maar toch bruikbaar om de korrelgist op te lossen.

Het toerental moet niet te hoog zijn, dan sla je blijkbaar toch cellen kapot. Ik gokte dat dit niet zou kunnen, maar mensen hebben daar blijkbaar lelijke ervaringen mee. Maar een hoog toerental slaat ook niet altijd meer zuurstof in je vloeistof. als de vloeistof onregelmatig een draaikolk laat zien, dan heb je de meeste werveling en dus contact met de lucht.

Jacques tipte in het topic in de link wel nog om na het maken van de starter de vloeistof bovenop weg te gooien omdat dit deel kwalijk smaakt. Ik zou het er zo bij geknikkerd hebben, dus dat moet ik onthouden.

Dus op naar het experiment zondag!

abroeders

Ik zou absoluut niet zoiets voor korrelgist gebruiken. Korrelgist hoeft niet belucht te worden. Je maakt ook geen starter met korrelgist. Hoogstens hydrateren en daar heb je niet meer als een lepeltje voor nodig om het gehydrateerde gist even mee om te roeren voordat je het aan je wort toevoegd. Een blender hiervoor zou een oplossing zijn voor een niet bestaand probleem. [emoji14]

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.