Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schuim bij bottelen met Enolmatic

Gestart door Matthijs, 26-08-2015 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Matthijs

Na een jaar eruit gelegen te hebben, heb ik het brouwen weer opgepakt. Bevalt me wederom erg goed. Gisteren heb ik een blond bier gebotteld. Daarvoor mijn Enolmatic bottelmachientje van stal gehaald. In mijn beleving ging dat in het verleden zonder schuim gepaard. Gisteren liep dat anders. Op zich is het goed gegaan, maar door schuimvorming in de fles moest ik het vullen soms in 2 keer doen. terwijl het brouwsel al lang was uitgegist. Is iemand bekend met dit probleem?

Zooms

Ik heb zelf geen Enolmatic, maar denk wel waar je probleem zit. Op het moment dat er (een beetje) CO2 in het bier zit opgelost, wordt dit door het vacuüm van de Enolmatic eruit getrokken. Op het moment dat er voldoende schuimvormende eiwitten in je bier zitten krijg je dan schuimvorming. Oplossing kan zijn om je bier verder ter koelen, zodat de oplosbaarheid van het CO2 beter is.

Matthijs

Dank voor je reactie! Ik ga volgende week eerst mijn vat koelen voordat ik ga bottelen. De Enolmatic is een handig ding dus ik blijf 'm graag gebruiken, maar bij voorkeur zonder schuimvorming.  :)

Zooms

Top! Laat even weten of het heeft gewerkt.

Ronald

Johnny Stardust

Citaat van: Zooms op 29-08-2015  10:32 uTop! Laat even weten of het heeft gewerkt.

Ronald

En? Heeft het gewerkt? Ik heb ook zo'n Enolmatic en kwam gisteren tot de ontdekking dat er veel schuimvorming was bij het bottelen...

Matthijs

Hoi allen,

Het heeft zeker geholpen. Door het zeer koud te bottelen, was er praktisch geen schuim. Nu is schuim sowieso een beetje een issue bij dit bier. Als ik het inschenk heeft het een prachtige schuimkraag; het bier is kristalhelder. Maar binnen een minuut of zo loopt het schuim terug, en blijft er een soort van limonade over. Smaakt prima en toch nog  koolzuursensatie bij het drinken. Wat kan de reden zijn? Ik heb het idee dat ik misschien in een te vroeg stadium een coldcrash heb toegepast.

William

Welke gist heb je gebruikt en bij welke temperatuur heb je vergist?

Johnny Stardust

Citaat van: William op 29-11-2015  12:12 uWelke gist heb je gebruikt en bij welke temperatuur heb je vergist?

Verschillende gisten; Belle Saison (2x) & WLP833. Vergistingstemperatuur voor de Belle Saison 1x startend op 24 en oplopend tot 28 en 1x op 21 graden. De WLP833 beginnend op 9 & aan het einde opgehoogd tot 13 graden.

William

Citaat van: Johnny Stardust op 29-11-2015  12:18 uVerschillende gisten; Belle Saison (2x) & WLP833. Vergistingstemperatuur voor de Belle Saison 1x startend op 24 en oplopend tot 28 en 1x op 21 graden. De WLP833 beginnend op 9 & aan het einde opgehoogd tot 13 graden.

Aan de gist zal het niet liggen.

Eerst maar eens geduld hebben en het koolzuur goed de kans geven op te lossen (na de hergisting koud weg te zetten)

Johnny Stardust

Citaat van: William op 29-11-2015  13:13 uEerst maar eens geduld hebben en het koolzuur goed de kans geven op te lossen (na de hergisting koud weg te zetten)

Gaan we dat geduld opbrengen ;-)

Koud wegzetten, bij mij in de garage is het ca. 13/14 graden. Is dat koud genoeg om het bier na de hergisting in weg te zetten?

William

Prima. En voor consumptie nog één of twee dagen in de koelkast.

Vergelijkbare Topics (7)

31653

Gestart door orangeloo

Reacties: 6
Gelezen: 1917

10655

Reacties: 18
Gelezen: 14476

42021

Gestart door Laikea

Reacties: 7
Gelezen: 1653

33630

Reacties: 27
Gelezen: 7831

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.