Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ideeën voor brouwopstelling?

Gestart door dennisnl, 16-06-2015 15:53 u

Vorige topic - Volgende topic

dennisnl

Beste mensen,

Langzaam maar zeker heb ik bijna alle benodigdheden om te moutbrouwen.
Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik mijn opstelling zal maken.
Vandaar de vraag wat jullie voor opstelling hebben en wat jullie ideeën hierover zijn.

Ik ben een beginnend brouwer met een gering budget. Mooie leidingen van RVS en dure koppelingen en dingen zijn dus geen optie voor mij. Nu nog niet in ieder geval. Wie weet wat de toekomst brengt.

Ik ben nu in het bezit van 3 gamellen van 40lt. 1 bierfust met open geslepen bovenkant en 1 bierfust met open geslepen bovenkant, met een uitloop aan de onderkant van het fust en met een filterplaat op de bodem.

Ik wil een opstelling die redelijk makkelijk te maken is maar eigenlijk wel met oog er op om er misschien ooit wel een herms of zo van te maken. In eerste instantie een installatie zonder pomp vanwege het geld.

Ik denk dat ik er verstandig aan doe om het fust met de filterplaat te gebruiken als kookketel. Voor de maishketel ben ik van plan een java filter te maken. De gamellen wil ik zoveel mogelijk in takt houden. Als er geboord moet worden is dat zo, want wil het ook wel netjes hebben maar wil liever niet gelijk in alle 3 gaten boren en bodemen uitslijpen en dergelijke. Ik heb twee 9,5 kW gasbranders.

Als jullie ideeën, opmerking of wat doen ook hebben hoor ik het graag? Foto's van jullie ideeën en installaties zie ik graag.

Het topic: Laat hier je brouwinstallatie zien heb ik al doorgespit.

Post het hier of stuur een PM.

Alvast bedankt :biersmile:

dennisnl

Of als er mensen in de omgeving van Delft een brouwinstallatie van bierfusten en/of gamellen heeft waar ik is een kijkje mag komen nemen hoor ik het graag. Lijkt me erg leuk om te zien en vooral heel leerzaam.

tdp

Als ik hoor wat je allemaal al in bezit hebt, zou ik er eigenlijk direct een HERMS van maken :).
Voor een paar tientjes aan koperen leidingen en koppelingen, een solarpompje en je ben al een aardig eind volgens mij!

Er zijn opstellingen op dit forum te vinden, die werken 'op zwaartekracht', alleen dan moet je een frame maken waarbij er genoeg hoogteverschil is. Dan kun je volgens mij net zo goed een mooi frame maken voor een HERMS.

Groet,
de TDP

dennisnl

Tja het liefst doe ik dat ook. Maar ik heb denk nog een beetje te weinig ervaring voor een herms. De enige ervaring die ik heb is blik brouwen. Maarja zo zwaartekracht opstelling lijkt me inderdaad ook niet super aangezien het al vrij snel hoog word. Misschien dan toch een pomp om in in ieder geval van het 1 naar het andere vat te pompen. Dan kan ik altijd nog een warmtewisselaar aanbrengen om er een herms van te maken. Is dat een reëel idee?

Oscar

Citaat van: dennisnl op 16-06-2015  15:53 uIk ben een beginnend brouwer met een gering budget. Mooie leidingen van RVS en dure koppelingen en dingen zijn dus geen optie voor mij. Nu nog niet in ieder geval. Wie weet wat de toekomst brengt.

Maak het jezelf niet te moeilijk. Met een pan, hevelfilter, koeler (spiraal of tegenstroom) kom je al heel ver. Ik brouw al 15 jaar zo en er komt goed bier uit. :)

Al dat HERMS, RIMS en bla bla bla bla... is allemaal niet nodig en is voor de bouwers die uiteindelijk met zo min mogelijk moeite bier willen brouwen. Je bier wordt er niet beter van... :)

dennisnl

Citaat van: Oscar op 17-06-2015  23:29 uMaak het jezelf niet te moeilijk. Met een pan, hevelfilter, koeler (spiraal of tegenstroom) kom je al heel ver. Ik brouw al 15 jaar zo en er komt goed bier uit. :)

ik kan het wel vinden in wat Oscar zegt.
Ik ben van plan te gaan beginnen met de biab methoden. Hiervoor wil ik dan een gamel gebruiken. Ik ga beginnen met 1 en 2 staps maischema's. Ik warm het water op in een andere ketel en pomp het dan over de gamel in. Vaak zie je bij biab een dubbele bodem in de ketel om aanbranden te voorkomen, is dat hier ook nodig denk je? Omdat ik niet ga stoken onder het gamel.

Ik wil vervolgens gaan koken in een bierfust met filterbodem. Hierdoor kan ik de zak uit laten lekken in het gamel. UKan ik vanuit het gamel het beste een hevelfilter over de rand heen gebruiken of beter een kraan aan de onderkant erin zetten? Ik denk namelijk dat je een hevelfilter niet meer op de bodem krijgt als die zak erin zit.

Ik hoor graag jullie do's en dont's

Shaka

BIAB is als je alles in 1 pan doet. Als je toch apart gaat koken, kun je beter een wortverzamelpijp inbouwen of een hevelfilter gebruiken.
Als ik jou was zou ik een koelbox met wortverzamelpijp en een kookpan. Ik doe dit nu ook sinds een tijdje (heb wel een hippe rvs ''thermoport'', maar plastic campingdinkie werkt ook) en het bevalt me uitstekend.

dennisnl

Citaat van: Shaka op 22-06-2015  23:40 uBIAB is als je alles in 1 pan doet. Als je toch apart gaat koken, kun je beter een wortverzamelpijp inbouwen of een hevelfilter gebruiken.
Als ik jou was zou ik een koelbox met wortverzamelpijp en een kookpan. Ik doe dit nu ook sinds een tijdje (heb wel een hippe rvs ''thermoport'', maar plastic campingdinkie werkt ook) en het bevalt me uitstekend.
Zo'n wortverzamelpijp is toch een knietje in de rand van de ketel bijna op de bodem zodat je het daaruit kan hevelen?
En breng je dan eerst water in een aparte ketel op temperatuur en giet je dat vervolgens in je koelkast. En dan de stort erbij?

Shaka

Citaat van: dennisnl op 23-06-2015  08:49 uZo'n wortverzamelpijp is toch een knietje in de rand van de ketel bijna op de bodem zodat je het daaruit kan hevelen?
En breng je dan eerst water in een aparte ketel op temperatuur en giet je dat vervolgens in je koelkast. En dan de stort erbij?
Dit is een wortverzamelpijp:
Aangesloten op een kraantje aan de buitenkant van de ketel.
In een koelbox ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:

Je brengt inderdaad eerst het water op temperatuur, hoger dan de uiteindelijke maischtemperatuur, bijvoorbeeld 72 graden. Vervolgens gooi je de mout erbij, temperatuur daalt dan tot bijvoorbeeld 67 en dan doe je de deksel erop. De exacte temperaturen kun je bijvoorbeeld hier berekenen: http://www.brewersfriend.com/mash/

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.