Zelf nieuw tot het bierbrouwen, wat zijn de uitbreidingsmogelijkheden?

Gestart door RichardV, 06-01-2015 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric v B

Citaat van: RichardV op 12-01-2015  21:17 uHallo allemaal,

Ik kom even terug in dit topic voor nog verder advies. We snappen het proces steeds beter en willen de puntjes op de i hebben voordat we overgaan op aankopen.

Ik heb een paar mogelijkheden voor het filteren van het maisch.
1) Het gebruiken van een losse filterkuip/emmer. De hele substantie omschudden in deze kuip en vervolgens via een kraantje het terug in de ketel te brengen. (Nadelen zijn oxidatie van het wort, correct?) Lastig met onze 70l ketels.

2) Het gebruik van een hevelfilter. Om direct het wort over te hevelen naar een tweede ketel die we gaan aanschaffen.

3) Maischen met een ketel met kraantje en filterbodem. Is het mogelijk om in de RVS ketel een filterbodem te plaatsen waar direct in gemaischt wordt?

4) Maischen met een ketel met kraantje en een wortverzamelpijp. Wij willen de filterheks nemen als wortverzamelpijp en het wort hierdoor laten filteren naar de tweede ketel.

Mijn vraag is welk systeem het beste rendement oplevert? En of onze opties überhaupt mogelijk zijn.

Zelf heb ik optie 4 en ben hier zeer tevreden over. Als je tijdens het verwarmen regelmatig met de roerstok in en rondom je wortverzamelpijp roert, dan brand het in de meeste gevallen niet aan. De aanbranding die ik tot nu toe heb gehad was echt minimaal en na het brouwen met een schuursponsje snel weg te poetsen. Een hevelfilter kreeg ik niet aan de praat en ben daarom snel overgestapt op een wortverzamelpijp aan een kraan en tegenwoordig een Javalfilter aan een kraan. Ik vind het wel prettig. Geen gezuig aan een hevelslang gewoon kraan een beetje open zetten en je bent aan het filteren. Sommigen zweren bij een hevelfilter maar ik zweer bij een kraan met een wortverzamelpijp/Javalfilter.

Succes met bouwen en brouwen!

RichardV

Bedankt voor de feedback. We hebben besloten om voor de hevelfilter te gaan. We willen namelijk niet meteen in een ketel gaan boren om een kraan erop te zetten. Omdat we de moeite willen besparen om zelf een complete hevelfilter te maken hadden wij een idee. Dit zijn we nog niet op het forum tegengekomen.

Is het mogelijk om de filterheks van Brouwland te gebruiken als filter, om hier vervolgens via een RVS flexibele slang/RVS buizen constructie te gaan hevelen?

Dit zou ons de moeite besparen om een frame te maken met filter.

Graag jullie mening over deze constructie of eventueel ander advies voor het maken van een filterhevel.

Wanneer mensen in de regio Limburg/Brabant/Gelderland een filterhevel aanbieden dan staan wij hier ook voor open!

Neetje

Citaat van: RichardV op 14-01-2015  01:05 uWe hebben besloten om voor de hevelfilter te gaan.
Is het mogelijk om de filterheks van Brouwland te gebruiken als filter, om hier vervolgens via een RVS flexibele slang/RVS buizen constructie te gaan hevelen?

Een filter maken is niet zo moeilijk. Kost alleen veel tijd om te zagen of boren, afhankelijk van gleuven of gaatjes. De van mij was in zo'n 2 1/2 uur klaar, incl. solderen. Je kan ook schroeven maar dan blijf je iets verder van de bodem.
De meeste hevelaars hebben, denk ik, een starre constructie omdat de hevel na het maischen in de pan wordt gezet.
Hoe wil je anders het filtergedeelte door de dikke brij, vlak op de bodem krijgen en houden?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.