Zelf nieuw tot het bierbrouwen, wat zijn de uitbreidingsmogelijkheden?

Gestart door RichardV, 06-01-2015 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

RichardV

Beste allemaal,

Ik stel me even voor als Richard. Mijn vriendengroep en ik gaan binnenkort een starterspakket aanschaffen waar meteen "all grain" mee gebrouwen kan worden. Ons plan is om lokaal bier te brouwen voor eigen gebruik. Dit topic heb ik aangemaakt, wat bestaat uit twee vragen, om jullie advies en opmerkingen te vragen over het pakket wat wij gaan aanschaffen en te vragen wat uitbreidingsmogelijkheden zijn met betrekking tot dit onderstaande pakket.

Het starterspakket is van Brouwland.

En aanvullende bierkits en materialen is hier te zien in het totaal overzicht:

Onze gedachte om dit pakket aan te schaffen samen met wat beginnende bierkits. We willen uiteindelijk ons eigen bier gaan brouwen en niet alleen via bierkits. Echter is dit de eerste keer dat we gaan brouwen, vandaar dachten we bij het begin te beginnen. Dit is meteen een set voor graan te brouwen via moutkits, wat ons de vervolg stap lijkt (en uiteindelijk zelf ingrediënten samen te stellen). Wij hebben geen kennis van het bierbrouwen en komen net in deze wereld kijken, we halen onze informatie van boeken internetsites.

Hebben jullie aanmerkingen over deze set en onze gedachtegang? Zijn er tips en naar we moeten kijken om verder te leren en hoe leren we om onze 'eigen' recepten te gaan maken?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

RichardV

P.S.: Ik neem aan dat dit het goede sub-forum is.

Oscar

Citaat van: RichardV op 06-01-2015  21:45 uBeste allemaal,

Ik stel me even voor als Richard. Mijn vriendengroep en ik gaan binnenkort een starterspakket aanschaffen waar meteen "all grain" mee gebrouwen kan worden. Ons plan is om lokaal bier te brouwen voor eigen gebruik/kosten voor ingrediënten terug te krijgen.

En je bent bekend met de wet dat je thuisgebrouwen bier niet mag verhandelen ? en dat dit slechts voor eigen gebruik is..... :)

RichardV

Nu wel, aangepast, en bedankt, het blijft een hobby natuurlijk!

Brouwers

Hoi en welkom op het forum.
Wat betreft het starterspakket, vind het vrij duur voor wat je er voor krijgt vooral als je met een vriendengroep aan de slag wilt. Met dit setje kan je misschien net 20l brouwen, als je vriendengroep niet heel groot is geen probleem, maar kan me voorstellen als er een feestje is dat dit zo op is  :D

Als 20l prima is ga dan even goed rondkijken bij Brouwmarkt.nl en bij hobbybrowshop.nl. Bij hobbybrouwshop kan je 2 goedkope pannen (of groter) en een brander aanschaffen. Brouwmarkt heeft een mooie walsenmolen voor 80 euro, doe daar een staand kroonkurk apparaat bij, automatische hevel met vulpijp, filterkuip met filterheks hydrometer of refractometer, gistemmer , koelspiraal of platenkoeler en nog wat kleine dingen + het boek verander water in bier en je hebt voor 400-500 euro een veel betere set. Geld dat je overhoud kan je een koelkast met stc1000 aanschaffen om je vergisting te controleren
Op de filter en de koeler kan je nog geld besparen door deze zelf te maken. Koop oxi sowieso in de 5 kilo emmer, hoef je niet zuinig te doen en scheelt geld op lange termijn. Mocht het uiteindelijk niks wordrn kan je de spullen ook nog eens makkelijker kwijt zonder veel verlies.

Je zou 1 blik kunnen maken en maar zou dat niet te lang blijven doen. Echt zelf gebrouwen bier is veel lekkerder, meer moeite maar niet veel moeilijker dan een pan stoofvlees maken :D. Gewoon goed recept met goeie checklist en even inlezen wat je doet en moet doen dan komt het wel goed

Tjeerd

Wij hebben 2 jaar geleden zo'n starterset op gas gekocht op marktplaats, ik vind 530 euro redelijk veel geld voor wat je ervoor terugkrijgt.

Verder brouwen wij met z'n drieen en kwamen er al gauw achter dat 20 liter toch wel weinig is, er gaat redelijk wat tijd in zitten en we hebben niet de tijd om heel regelmatig te brouwen, wij hebben toen redelijk snel uitgebreid naar 70 liter pannen zodat we per keer 40 liter kunnen brouwen. Ik zou even goed kijken dat je niet aan de kleine kant qua volume begint.

Om te leren hoe je recepten maakt zou ik eerst eens een paar keer met graan brouwen en een recept volgen, dan wat gaan spelen met brouwsoftware als BrouwHulp en BrouwVisie en je inlezen in bv boeken als water in bier veranderen.

RichardV

Bedankt voor jullie reacties!

Het setje is inderdaad vrij duur. Dit hebben we gekozen uit onwetendheid omdat we dachten dat Brouwland mooi filmpjes heeft hoe zij het doen en we dan dezelfde apparatuur hadden. We zijn het eens dat dit ook een klein setje is en willen daarom ook iets groter gaan beginnen. Echter heb je het over een brander, onze locatie om te brouwen gaat in een kelder zijn, hier is waarschijnlijk niet voldoende afzuiging om met gas te werken, is elektriciteit niet handiger?

De rest van je voorstellen zien er goed uit! Vraagje over de filterkuip met filterheks hydrometer, heb je toevallig een linkje hoe dit werkt? Ook heb je het over zelf maken hiervan. Zijn daar ook goede DIY sites voor met een uitgebreide handleiding? De koelkast en stc1000 gaan we zeker halen, koelkastje op marktplaats is goed te vinden.

Bedankt voor de tips over het beginnen met graan brouwen. Anders zouden we meteen 4/5 bierkits hebben gekocht. Hoe zag jullie starters set eruit?

wilbertd

Citaat van: RichardV op 07-01-2015  10:52 uHoe zag jullie starters set eruit?

Ik brouwde eerst met moutextract, voor het brouwen kon ik het meeste lenen, dus je kunt zeggen dat mijn startset zo'n 30 euro kosten:

- Een 50 liter pan (geleend).
- Een dompelkoelspiraal (zelfgemaakt)
- 3 x 30 liter vergistingsvaten (samen circa 30 euro)
- Een kroonkurk apparaat (geleend)

Toen ik wat later volmout ging brouwen heb ik het een en ander aangeschaft:

- Een javalfilter (gemaakt, materiaal had ik nog)
- Een dompelkoelspiraal (100 euro)
- Een moutmolen (90 euro)
- Een 50 liter pan (80 euro)
- Een 7,5 KW gas brander (28 euro)
- Een gasfles (geleend)
- Een kroonkurkapparaat (18 euro)
- Een verwarmingsmatje en een temperatuurschakelaar voor een zelfgemaakte vergistingskast. (80 euro)
- Een hevelfilter (15 euro)
- (Hydrometer en wat ander klein materiaal)

(totaal iets meer dan zo'n 410 euro)
Dit is nog steeds al het materiaal waarmee ik brouw (op nog een 100 liter houten vat na).

RichardV

Even een update met betrekking tot het niet met gas kunnen brouwen in de kelder.

Zijn inductieplaten een reële optie? Via hobbybrouwshop zijn goedkoop grotere RVS ketels te vinden. Zouden 50/70 literpannen hier op kunnen werken? Heeft iemand ervaring hiermee?

Bedankt voor de reactie wilbertd.

wilbertd

Citaat van: RichardV op 07-01-2015  12:29 uZijn inductieplaten een reële optie? Via hobbybrouwshop zijn goedkoop grotere RVS ketels te vinden. Zouden 50/70 literpannen hier op kunnen werken? Heeft iemand ervaring hiermee?

Als het gas op is, of als ik niet op de houtkachel wil brouwen gebruik ik ook wel eens het elektrisch fornuis.
Als ik de pan voor de helft vul, gaat het koken prima.

Brouwers

Dit is de filterkuip met filterheks:
http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/brouwketels/filterkuipen-bodems/mattmill-lauterhelix-1800-rvs-filterheks.html
Het is gewoon een emmer met een veer die als filter dient icm met het bostel. Op de emmer zit verder nog een kraantje. Zo kan je met 1 kook en maishpan toch uit de voeten. Je hebt daarnaast hooguit nog een kleinere spoelwater pan nodig. Als je geen kelder raampje hebt of enig andere afzuiging dan is ene wokbrander niet de beste oplossing. Ik brouw gewoon buiten op het terras. Mocht het regenen kan ik nog uitwijken naar een schuurtje. Houd er wel rekening mee dat je een paar liter water uitkookt tijdens het koken, dus zelfs met een elektrische ketel kan het nogal vochtig worden in de kelder. Mocht je meer willen gaan brouwen als 15-20 l, dan loop je elektrisch al vrij snel tegen een probleem aan aangezien je niet heel veel grotere pannen kan kopen.

Mocht je zelf een filter fabriceren dan zoek op dit forum even op Javal filter.
Voor koeler zoek op wort koeler of spiraal koeler.
Ik heb zelfs deze gemaakt http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18983.msg404400.html#msg404400. Dit is een spiraal koeler van een RVS ribbel buis. Fijne aan het ding is dat het goed koelt en relatief makkelijk met wat zwaardere middelen is schoon te maken. Andere goedkope optie kun je op tapclean.nl kijken. Hier staan goedkope bierkoelers op van RVS.

Voor een fijn kroonkurk apparaat moet je hier even kijken:
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m886122264-kroonkurkapparaat-tafelmodel.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618
zelfs nieuw is het ding echt de moeite waard. Je hebt binnen no time 50 flessen een kroonkurk op gezet. Met zo'n hand apparaat is het een stuk meer tobben. Met name de euro flessen. Er zijn verschillende forumleden geweest waarbij de fles zelfs brak met het handapparaat.

wilbertd

Citaat van: Brouwers op 07-01-2015  12:53 uMet zo'n hand apparaat is het een stuk meer tobben. Met name de euro flessen. Er zijn verschillende forumleden geweest waarbij de fles zelfs brak met het handapparaat.

Wellicht is het maar net wat je gewent bent, ik vind het hand apparaat helemaal geen getob.
Mijn dochter zet alle flesjes met dop voor me op een rijtje op de grond en het is bijna een kwestie van secondes dat ik een krat vol heb :)

RichardV

We verplaatsen ons toch naar buiten om te brouwen. Inductie platen zijn geen reële oplossing voor 50/70 liter.

We hebben een nieuwe set samengesteld, waar we ongeveer hetzelfde bedrag voor kwijt zijn. Ik laat het jullie zien hieronder.
We missen alleen nog de filterkuip denken wij. Als ik het goed begrijp is dit dus een aparte emmer, waar via een wortkoeler de afgekoelde wort in komt. Vervolgens zakt dit naar de bodem en kan via een kraantje de gefilterde wort in het gistingsvat worden overgebracht?

Op hobbybrouwshop:

En de rest op Brouwmarkt:

Ricoco

Brouwsuiker is onzin, zonde van je geld. De suiker uit de supermarkt (sucrose) wordt door het enzym invertase snel omgezet in glucose (brouwsuiker) en fructose.

foz

Citaat van: RichardV op 07-01-2015  13:52 uWe missen alleen nog de filterkuip denken wij. Als ik het goed begrijp is dit dus een aparte emmer, waar via een wortkoeler de afgekoelde wort in komt. Vervolgens zakt dit naar de bodem en kan via een kraantje de gefilterde wort in het gistingsvat worden overgebracht?

Een filterkuip is een aparte kuip waar je de gemaischte beslag in doet om het wort van de bostel te scheiden. Je kunt hetzelfde bereiken met een hevelfilter of filterplaat en kraan in de maischketel.

Brouwers

Citaat van: RichardV op 07-01-2015  13:52 uWe verplaatsen ons toch naar buiten om te brouwen. Inductie platen zijn geen reële oplossing voor 50/70 liter.

We hebben een nieuwe set samengesteld, waar we ongeveer hetzelfde bedrag voor kwijt zijn. Ik laat het jullie zien hieronder.
We missen alleen nog de filterkuip denken wij. Als ik het goed begrijp is dit dus een aparte emmer, waar via een wortkoeler de afgekoelde wort in komt. Vervolgens zakt dit naar de bodem en kan via een kraantje de gefilterde wort in het gistingsvat worden overgebracht?

Op hobbybrouwshop:

En de rest op Brouwmarkt:

Mooie set. Paar op en aanmerkingen:
- Thermometer is waardeloos, ga naar de ikea en koop dat 2 fantast bakthermometers. Kosten 8 euro per stuk en zijn redelijk goed, wijkt bij mij maar 1 graden af, de vloeistofthermometer iets van 5 graden plus geen lineair gedrag
- Je kan beter het boek verander water in bier aanschaffen
- De workoeler kan je beter zelf maken. 140 euro kan je heel veel koper of zelf een mooie wortkoeler maken en nog bier kopen ook :D
- Je hebt geen spoelwater pan. Reken even dat je ongeveer de helft van je maischwater gebruikt als spoelwater. Je zou de 33 l of 50 l pan aan kunnen schaffen
- Filterkuip niet vergeten (of zelf javal filter maken)
- kroonkurken niet vergeten
- hopzakjes kan je herbruiken, even in de wasmachine en dan goed uitspoelen.

ciesvandekwis

RichardV

Weer een update: We zijn tot nu toe val plan om zo'n filterheks te kopen, en nog een 60 liter gistingsvat. Waarop we onze wort overhevelen van ketel naar het filtervat met heks, hier filteren we het en via het kraantje van dit vat hevelen we het over naar ons gistingsvat met waterslot. Klopt mijn logica tot dusver hiermee?

Brouwsuiker halen we eruit en halen gewoon suiker uit de winkel, tevens de thermometers overwegen we nu om elders te halen.

@Brouwers: Je hebt het over spoelwater? Ik lees dat dit wordt toegevoegd aan het residu wat overblijft na het overhevelen van het wort naar de filterkuip. Waarvoor is deze ketel dan nodig?

Bedankt allemaal voor jullie actieve bijdrage aan ons brouwbegin!

Dirtbag

Je spoelwater moet rond de 75 celcius zijn als je het gebruikt.

Om het spoelwater op temperatuur te krijgen kun je meerdere methoden gebruiken van de kokend waterkraan tot een element van een frituurpan in een plastic emmer en gewoon een grote pan op het fornuis. :)

Die twee most en graan scheppen zie ik geen nut voor, een steelpan heb je waarschijnlijk al en doet hetzelfde.

tevens mis ik nog een paar meter aan siliconen slang. tevens kun je ook koelen met een platenkoeler of met een andere spiraal dan dat ding, kijk maar eens op tapclean voor een bierspiraal plus wat koppelingen.

db

Brouwers

Citaat van: RichardV op 07-01-2015  16:15 uWeer een update: We zijn tot nu toe val plan om zo'n filterheks te kopen, en nog een 60 liter gistingsvat. Waarop we onze wort overhevelen van ketel naar het filtervat met heks, hier filteren we het en via het kraantje van dit vat hevelen we het over naar ons gistingsvat met waterslot. Klopt mijn logica tot dusver hiermee?

Brouwsuiker halen we eruit en halen gewoon suiker uit de winkel, tevens de thermometers overwegen we nu om elders te halen.

@Brouwers: Je hebt het over spoelwater? Ik lees dat dit wordt toegevoegd aan het residu wat overblijft na het overhevelen van het wort naar de filterkuip. Waarvoor is deze ketel dan nodig?

Bedankt allemaal voor jullie actieve bijdrage aan ons brouwbegin!

Misschien even goed om hier te kijken over hoe het brouwen in zijn werk gaat want je snap misschien nog niet alles http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

Tijdens het maischen laat je de enzymen de zetmeel in je mout omzetten in suikers. Dit doe je door een pan met water en mout ongeveer ene uur op 60-70 graden te houden (moet iets meer gebeuren in werkelijkheid). Wanneer je klaar bent wil je je bostel scheiden van je wort. Dit doe je door het maisch te filteren. In jouw geval zal je de maisch (bostel + wort) in je filtervat+filterheks doen. Dit laat je ongeveer 15 min bezinken zodat de bostel een mooi filterbed vormt. Daarna zet je het kraantje van je filtervat open en zou er redelijk helder wort uit moeten stromen. Dit laat je in kookpan lopen (dit geval je ondertussen schoongemaakte maischpan). Op een gegeven moment begint je filterbed droog te vallen. Nu zou je niks kunnen doen en je wort kunnen gaan koken, maar er zit nog heel veel suiker in je bostel wat zonde is om weg te gooien. Nu kun je dus extra water aan je bostel toe voegen om die extra suikers eruit te spoelen door water van 80 graden op het bostel te gieten en zo de rest van de suiker eruit te spoelen. Normaal gesproken moet je rekenen dat je ongeveer de helft van je maischwater nodig hebt aan volume spoelwater. Wanneer je klaar bent met spoelen ga je je wort koken, hop toevoegen es. Wanneer klaar koelen en het gistvat in.

Aart

Mijn tip: koop het boek 'Verander Water in Bier' van Adrie Otte.

RichardV

Bedankt voor al jullie reacties.
We hebben veel geleerd hiervan. Ik zal uiteindelijk een laatste lijst in deze post zetten wat het geworden is.

Een korte vraag nog over het koelen van het wort. Wordt een platenkoeler aangeraden? Of een dompelmodel?

Jacques

Citaat van: RichardV op 08-01-2015  13:04 uEen korte vraag nog over het koelen van het wort. Wordt een platenkoeler aangeraden? Of een dompelmodel?

Platenkoeler -> snel koelen, laag waterverbruik. Je kunt er niet inkijken en daardoor weet je niet het schoon is. Met een goede reinigings- en desinfectieprotocol ondervang je dit nadeel.
Dompelkoeler -> iets langzamer koelen, hoger waterverbruik. Makkelijk controleerbaar schoon te maken.

RichardV

Hallo allemaal,

Ik kom even terug in dit topic voor nog verder advies. We snappen het proces steeds beter en willen de puntjes op de i hebben voordat we overgaan op aankopen.

Ik heb een paar mogelijkheden voor het filteren van het maisch.
1) Het gebruiken van een losse filterkuip/emmer. De hele substantie omschudden in deze kuip en vervolgens via een kraantje het terug in de ketel te brengen. (Nadelen zijn oxidatie van het wort, correct?) Lastig met onze 70l ketels.

2) Het gebruik van een hevelfilter. Om direct het wort over te hevelen naar een tweede ketel die we gaan aanschaffen.

3) Maischen met een ketel met kraantje en filterbodem. Is het mogelijk om in de RVS ketel een filterbodem te plaatsen waar direct in gemaischt wordt?

4) Maischen met een ketel met kraantje en een wortverzamelpijp. Wij willen de filterheks nemen als wortverzamelpijp en het wort hierdoor laten filteren naar de tweede ketel.

Mijn vraag is welk systeem het beste rendement oplevert? En of onze opties überhaupt mogelijk zijn.

Brouwers

Als je toch 2 ketels aanschaft zou ik er niet nog een filterkuip voor aanschaffen maar gewoon een hevelfilter maken. Filterkuip is mooi alternatief wanneer je maar 1 pan wil gebruiken, trouwens is de filteremmer maar 30 liter, voor 70 liter dus wat klein. Kan de filterheks natuurlijk altijd in een groter vat monteren.
Maar even te verduidelijking, een filterkuip leidt tot een verhoogde kans op oxidatie, maar wanneer je het maisch rustig in de emmer schept valt dat reuze mee.
3 en met name 4 zijn voor het maischen niet ideaal. De filterbodem laat wat gruis door die kan aanbranden, de filterheks is zeer flexibel en ligt dus ook op de bodem. Hier krijg je dus ook last van aanbranding van het maisch.
Er was wel een forumlid die wilde testen of het ophangen van de filterheks tijdens het maischen werkt zodat deze niet op de bodem ligt. Weet niet of het werkt. Misschien dat ik dit nog eens ga proberen.

Tijdens het koken kan de filterheks wel gebruikt worden om trub en hopresten uit het wort te filteren. Dit is niet per se nodig want het zakt bij gisten meestal netjes uit.

Jacques

Citaat van: RichardV op 12-01-2015  21:17 u2) Het gebruik van een hevelfilter. Om direct het wort over te hevelen naar een tweede ketel die we gaan aanschaffen.

Hele goede optie. Heel wat leden van het forum zijn daar heel tevreden over.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.