Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Idee flesvuller op zwaartekracht die stopt op basis van gewicht

Gestart door Tom den Hollander, 29-10-2014 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Tom den Hollander

Zomaar een idee.

Dus lege fles plaatsen. Door gewicht aan andere zijde gaat het lege flesje omhoog en drukt zichzelf tegen het vulpijpje en wordt gevuld.
Zodra het gewicht van de te vullen fles het gewicht aan de andere zijde overschrijdt zakt het flesje en stopt het vullen.

Zien jullie nog beren op deze weg? Nog aanvullende ideen?

strokkie

Citaat van: Tom den Hollander op 29-10-2014  10:24 uZodra het gewicht van de te vullen fles het gewicht aan de andere zijde overschrijdt zakt het flesje en stopt het vullen.

Dat lijkt me lastig te realiseren...
Als de fles het "vol gewicht" bereikt ontstaat er een balans (evenwicht) en zal het flesje dus niet zakken. Daarbij komt dat je dan een vulpijp in de fles hebt zitten die je er toch weer handmatig uithaalt.... en handmatig in het volgende flesje doet...
Gedurende de ca. 15 seconden die het dan duurt om de fles gevuld te krijgen kun je hem denk ik net zo makkelijk vasthouden.
Toch?

Tom den Hollander

Beste Strokkie,

Naar mijn idee stopt hij niet met vullen zodra het gewicht gelijk is, maar juist op het moment dat het niet meer gelijk is.
Het te vullen flesje moet immers naar beneden bewegen VOORDAT er gestopt wordt met vullen (en dus het vulpinnetje niet meer wordt ingedrukt).
Of maak ik een denkfout?

Het vulpijpje zit overigens in een vaste positie en de het lege flesje gaat door het contragewicht over het vulpijpje heen tot het pinnetje is ingedrukt.
Dus het vulpijpje wordt niet met de hand geplaatst/verplaatst.

Het idee is dat als dit systeem werkt je dit eenvoudig kan opschalen naar meer flesjes.. Dus een T-stukje in de aanvoerleiding en kan 2 flesjes vullen (en dat hoeft niet simultaan, ieder zijn eigen contragewicht)

strokkie

Citaat van: Tom den Hollander op 29-10-2014  11:48 uBeste Strokkie,

Naar mijn idee stopt hij niet met vullen zodra het gewicht gelijk is, maar juist op het moment dat het niet meer gelijk is.
Het te vullen flesje moet immers naar beneden bewegen VOORDAT er gestopt wordt met vullen (en dus het vulpinnetje niet meer wordt ingedrukt).
Of maak ik een denkfout?

Ah... sorry... ik had het idee nog niet helemaal helder. Eerst nadenken, dan reageren ::)

Maar volgens mij begrijp ik nu hoe je het voor je ziet. Het komt denk ik wel heel erg precies en je zult dan het contra gewicht iets lichter moeten hebben dan het gewicht van volle fles (anders overstroomt de handel waarschijnlijk). Is je contra iets te zwaar dan wordt het een kliederboel. Iets te licht, dan zit je met halve flesjes...

Pimmels

Een vulpijpje dat ook echt altijd afsluit als hij van de bodem los komt is ook wel handig.
De pijpjes die op dit moment in de handel zijn geven te veel storingen om lang achter elkaar foutloos te werken! :-\

Tom den Hollander

Tja,  dan zelf misschien een fabrieken die wat bedrijfszeker is obv zelfde principe

dennisbier

Tom den Hollander

Niels B.

Citaat van: Tom den Hollander op 30-10-2014  08:15 uHmm. Enig idee hoeveel deze varieert?

Onvoorspelbaar ;)

NewLine

Vind het idee wel knap.Wat mij het moeilijkst te verwezenlijken lijkt is de precisie die je nodig hebt. Een gevuld flesje weegt pakweg 500 gram en je wil tot op een paar gram nauwkeurig beslissen om te stoppen met vullen. Puur mechanisch lijkt me dat niet voor de hand te liggen...

Tom den Hollander

Tja,  echter worden/werden balansen toch gebruikt bij nauwkeurig wegen obv zelfde principe.
Iemand zin/tijd om even wat lege flesjes te wegen om gevoel te krijgen voor de variatie?

KoenVdH

Vorige week zag ik per toeval volgende filmpjes op youtube.

Deze vuller werkt ook op zwaartekracht en stopt automatisch.

Ralph

Ik denk dat je ook vooral moet afvragen of de tijd en moeite en eventuele kosten) opwegen tegen het voordeel t.o.v. een simpel vulpijpje. Ik zie dit niet zo snel terug (e.e.a. lijkt me ook af te hangen van de volumes die je wilt bottelen). Maar uiteraard is het altijd leuk om te lezen over nieuwe hobbyprojectjes :).

Tom den Hollander

Tja. Het blijft bij mij vaak ook bij ideeën. 
Koen, leuk filmpje.  De fles wordt volgeheveld tot het niveau in de fles gelijk is aan het niveau in de bak. De bak wordt op niveau gehouden door een vlotter en het kantel mechanisme zorgt ervoor dat er bier in het hevelpijpje blijft zodat je niet bij ieder flesje hoeft aan te zuigen. Is zeker ook een mooi principe

Tom den Hollander

Ik heb even wat gewichten van flesjes gewogen.
Heineken (17x)    : gemiddeld gewicht leeg flesje            : 235,3 g  Min: 232 g, Max: 237 g, Stddev:1,23

Vooralsnog lijkt die variatie dus wel mee te vallen en zou mijn apparaatje dus kunnen werken. Met het 'e' teken (estimate) mogen brouwers overigens in 1 30 cl flesjes maximaal 18 ml te weinig doen. Echter mag het gemiddelde over een krat niet lager zijn dan 30 cl/fles.

Ik heb momenteel geen standaard bruine flesjes in huis.
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn een aantal (schone) lege bruine flesjes te wegen en het resultaat hier te posten? Misschien dat er in de bruine flesjes meer variatie zit.

hetspook

Zou je als contragewicht niet het beste een met water gevuld flesje gebruiken van het zelfde soort als die je gebruikt om te tappen, hoef je niets uit te rekenen.

Tom den Hollander

Dat klopt.. Vraag is of dit ook 'handig' in de constructie past.
Feit blijft wel dat variatie in het gewicht van een leeg flesje roet in het eten zou kunnen gooien.
Stel dat het gewicht 50 gram varieert, dan zal de vulling van het flesjes ong. 50 ml variëren.

Wie helpt me aan wat gewichtmetingen van lege bruine flesjes?

Tom den Hollander

Kleine testjes gedaan. Weerstand in katrollen etc. gooien roet in het eten om e.e.a. betrouwbaar te doen.

Maar nu is er een nieuw idee gebaseerd op deze:

Hierin wordt het flesje volgeheveld vanuit een bak met constant niveau. Hierdoor wordt het niveau in het flesje gelijk aan het niveau in de bak. Dus vaste vul hoogte.
Alleen voor de wijze waarop ze het niveau constant houden zint me niet. Te veel gekletter en 'dure' vlotter schakeling.

Mijn idee berust op de 'omgekeerde fles in een bak'  waarbij als het niveau in de bak daalt tot onder de opening van de fles er lucht de fles ingaat en het water uit de fles de bak in stroomt totdat het water de opening van de fles weer afsluit. Nadeel hiervan is dat je oxidatie krijgt. Wat nu als je de vloeistof uitstroom en lucht instroom zou scheiden... zie afbeelding.

Vervolgens kan je dan een hevelslangetje pakken vanuit de onderste bak met daaraan een vulpijpje. Je zet het flesje naast de bak neer en steekt het eventueel verzwaarde vulpijpje erin. Flesje loopt vol tot niveau bak. Vulpijpje eruit in in volgend flesje. Eventueel met veel vulpijpjes tegelijk. Flesjes worden toch niet voller dan de bak.
Zou dit kunnen werken?

Bennemans

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.