Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Keuze regelaar voor elektrische maischketel

Gestart door A.r.j.a.n., 25-08-2014 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

A.r.j.a.n.

Beste allemaal.

Nu ik in een jaar tijd 7 brouwsels op mijn keukenfornuis heb gemaakt, de smaak flink te pakken heb en het 's avonds toch alweer eerder donker is,
wordt het tijd om eens een echte brouwinstallatie in elkaar te zetten.

Ik brouw in de welbekende Weckketels, hieruit komt ongeveer 20L bier, voor een batch is dit een prima hoeveelheid.
Omdat ik dan bijna maandelijks "moet" brouwen zou ik graag 2 batches per dag gaan maken.
Om de tijdsduur op een brouwdag een beetje in de hand te houden zou ik dan graag, wanneer  batch 1 in de kookketel zit, zo snel mogelijk batch 2 in de maischketel doen.

Maar dan heb je dus een kookketel waarbij de hopgiften en tijd in de gaten gehouden moeten worden.
Een maischketel waarbij temperatuur en tijd bijgehouden moeten worden.
En een spoelwaterketel waarbij alleen de temperatuur in de geregeld moet worden.
En die 3 dus tegelijk.
Als dit allemaal handmatig moet gebeuren is een fout snel gemaakt en heb ik volgens mij geen tijd meer om tussendoor het gistvat en overige zaken te reinigen.
Relaxed is het dan ook al lang niet meer. ;)
E.e.a. moet dus een beetje geautomatiseerd worden.

Spoelwaterketel wil ik elektrisch verwarmen met een elektrische kookplaat of dompelaar, aangestuurd door een STC-1000 of iets dergelijks.

Maischketel wil ik ook elektrisch verwarmen  met een elektrische kookplaat. (deze ketel wordt dan ook voorzien van roerwerk om aanbranden te voorkomen).
Dit zou ik aan kunnen sturen met een STC-1000. Maar deze stuurt aan/uit, ik ben dan bang voor een temperatuur overshoot door de relatief zware constructie van een elektrische kookplaat.
De sensor van een STC-1000 moet dan ook in een dompelbuis, dit geeft een vertraging in de temperatuur meting met een extra temperatuur overshoot tot gevolg

Dit kan ik ook doen met een PID regelaar met PT100 sensor.
Als ik een lange PT100 bestel heb ik geen dompelbuis nodig.
Wel ben ik een beetje huiverig voor de instellingen van een PID regelaar. Ik lees veel dat deze toch vrij traag naar de ingestelde waarde gaan omdat het vermogen snel teruggeregeld wordt.

En dan lees ik ook veel goede verhalen over de nauwkeurigheid van de DS18B20 sensoren.
Maar als ik op Ebay zoek op "DS18B20 controller" zet ik weer vraagtekens bij de duurzaamheid en kwaliteit van die regelaars en dan met name de bedieningstoetsen.
http://www.ebay.com/itm/DS18B20-AT89C2051-microcontroller-temperature-controller-LED-Alarm-Free-5V-Relay-/170930370281?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27cc3e76e9
Ook zijn deze regelaars volgens mij aan/uit, dus met overshoot tot gevolg.

Ik kan natuurlijk ook meteen Tcontrol-IO aanschaffen. Dan ben ik meteen klaar.
Maar dat is ook wel een heel stukje duurder.
Deze stuurt volgens mij ook aan/uit.

Wat is jullie mening hier in, of sla ik de plank compleet mis?

Alvast bedankt voor de reacties.

Arjan

Ansius

Persoonlijk brouw ik liever 2 dagen achter elkaar dan 2 brouwsels op een dag.
Als je voorbereiding goed is dan zijn 2 brouwsels ook goed te doen.
Zelfs zonder automatisering.

orangeloo

Mss een rare opmerking, maar heb je al nagedacht over een grotere installatie, zodat je 34 - 40 liter in één keer kan brouwen.  :weetniet: 

A.r.j.a.n.

Citaat van: Orangeloo op 25-08-2014  22:07 uMss een rare opmerking, maar heb je er al nagedacht over een grotere installatie, zodat je 34 - 40 liter in één keer kan brouwen.  :weetniet:

Uiteraard, maar dan zou het aantal verschillende soorten bier ook halveren.
Dat wil ik eigenlijk voorkomen.

Henielma

Citaat van: A.r.j.a.n. op 25-08-2014  21:37 uSpoelwaterketel wil ik elektrisch verwarmen met een elektrische kookplaat of dompelaar, aangestuurd door een STC-1000 of iets dergelijks.

Maischketel wil ik ook elektrisch verwarmen  met een elektrische kookplaat. (deze ketel wordt dan ook voorzien van roerwerk om aanbranden te voorkomen).
Dit zou ik aan kunnen sturen met een STC-1000. Maar deze stuurt aan/uit, ik ben dan bang voor een temperatuur overshoot door de relatief zware constructie van een elektrische kookplaat.
De sensor van een STC-1000 moet dan ook in een dompelbuis, dit geeft een vertraging in de temperatuur meting met een extra temperatuur overshoot tot gevolg

Ik kan natuurlijk ook meteen Tcontrol-IO aanschaffen. Dan ben ik meteen klaar.
Maar dat is ook wel een heel stukje duurder.
Deze stuurt volgens mij ook aan/uit.

Als spoelwaterton zou je zoiets kunnen maken:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4753.msg407087.html#msg407087

Als elektrische kookplaat zou ik geen ouderwetse elektrische kookplaat gebruiken. Deze reageren veel te traag. Met andere woorden deze hebben veel warmte-inhoud waardoor de traag opwarmen en traag afkoelen. Dat is niet goed te regelen. Een elektrische weckketel gaat wel goed.
Een roerwerk erin maken is een goed idee. Zelf gebuikte ik ook een weckketel met een roerwerk. Inmiddels gebruik ik het roerwerk in een gamel maar het idee is hetzelfde.

Tcontrol stuurt inderdaad aan/uit maar het tweede temperatuurkanaal kan tevens de spoelwaterton op temperatuur brengen aan het eind van het maischen.

A.r.j.a.n.

Ok, dus als ik het goed begrijp maakt de regelaar nog niet zoveel uit en is dit meer een persoonlijke keuze.

Ik denk dat ik dan binnenkort een Bielmeier emaille elektrische ketel ga aanschaffen, lees ik veel goede verhalen over en is betaalbaar.
Opeens vind ik de Tcontrol optie toch ook wel erg interessant, gewoon omdat het kan.
En als je de kosten optelt is de meerprijs ook vrij beperkt.

Arjan

David Steeman

Je zou ook aan de slag kunnen gaan met een BrewTroller. Hiermee kan je probleemloos 3 vaten aansturen en onafhankelijk de temperaturen aanhouden dmv de ingebouwde PID-regelingen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.