Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stroomsterkte elektrische brouwketel

Gestart door ErikdeBrouwer, 14-08-2014 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

ErikdeBrouwer

Na een aantal succesvolle eerste bieren ben ik op het moment aan het hobbyen met wat elektronica voor mijn brouwinstallatie. Ik wil onder andere een Raspberry Pi gebruiken voor het automatiseren van het maischproces. Niet zozeer omdat ik dan betere bieren krijg, maar vooral gewoon voor de leuk, en om mij van de straat te houden  ;).

Een van de vragen die ik heb: wat is de maximale stroomsterkte die bij een elektrische brouwketel ontstaat? Ik bedoel dit model: https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/elektrische-brouwketels/d/brouwketel-Brewferm-27-ltr-inox-elektrisch#.U-0Fkfl_tbI

Ik weet dat een benadering is I = 230V / 2000 W, maar ik begrijp van wat googlen ook dat dat voor wisselspanning niet helemaal op gaat. Zijn er hier techneuten die hier het antwoord op weten?

Ik wil de ketel namelijk schakelen met een 10A 230 V relais op de Raspberry Pi, maar wil graag weten of dit goed gaat...  :D

Alvast dank!

Yuri

Hallo Erik,

Een 10 A relais is wel wat krap. Als het verwarmingselement koud is trekt het een iets grotere stroom. Zelf heb ik bij Baco (baco-army-Gods.nl) een Solid State Relay gekocht van 25 A. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Nog een reden om het relais wat over te demensioneren, en te kiezen voor een SSR, is het feit dat het vele malen aan en uit gaat, helemaal als je met een PID regeling aan de slag gaat.

Bijkomend voordeel van een SSR; input is vaak 3 V -32 V dc en nauwelijks stroom. Dan dus zo op een output.

Grtz,

Yuri

p.s.  Google ff op de Brauduino. Dat is een een Arduino brouw controller. Werkt perfect!

Bennemans

Een beetje marge houden kan geen kwaad.
Gezien jouw gegevens, zou er theoretisch een stroom lopen van een kleine 9 Ampere.
Dus wat Yuri aan geeft, is wellicht een grote marge, maar beter dat dan te krap.

Ik kom in mijn werk wel vaker tegen dat relais of magneetschakelaars defect raken omdat deze op de nominale stroom van aangesloten componenten zijn gekozen.
Die blijken dan te krap te zijn.

Dus, 25 Ampere solid state relais wellicht te groot tov de 9 Ampere, maar wel een stuk zekerder.

Succes

ErikdeBrouwer

Dank voor de tips.  Ik ga voor een 25 A SSR.

Vergelijkbare Topics (7)

30270

Reacties: 1
Gelezen: 1766

3797

Reacties: 7
Gelezen: 3968

39627

Reacties: 4
Gelezen: 2022

26308

Reacties: 4
Gelezen: 2183

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.