Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is dit de ultieme Pomp voor een HERMS of RIMS?

Gestart door Maartennijhof, 13-08-2014 17:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Maartennijhof

ik heb zojuist voor $ 66,- incl. verzending deze pomp gekocht:

Je komt hem overal tegen op Amazon en ebay.

Specs:

Instelbare snelhied
Mageneet versie (zoals een iwaki)
24V
60L per minuut
5m opvoerhoogte
tot 100C te gebruiken.

Zelf ga ik hem gebruiken voor mijn flessenspoelmachine maar als brouwpomp lijkt het ook een perfecte oplossing te zijn.
Over 2 weken is hij binnen en dan zal ik uiteraard mijn bevindingen delen met jullie.

bierhenkie

Ik zie nergens 'food grade' of FDA-approved staan ...

Hilbren

De vraag vertaalt zich volgens mij naar;
- Is de pomp voedselveilig?
- Is de pomp goed schoon te maken?

Voedsel veilig?
Wat logisch lijkt om van een dergelijke pomp te verwachten is dat deze geen smeermiddelen gebruikt welke mogelijk gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Wanneer dit wel zo is, dan zal het risico geminimaliseerd moeten worden door een 100% afdichting te gebruiken. Dit lijkt me praktisch echter onmogelijk bij zo'n kleine pomp. Geen smering of een voedselveilige manier van smeren lijkt mij het meest veilig.

Daarnaast lijkt het me verstandig dat er materialen gebruikt worden die op die lijst staan voor de voedsel industrie. Zoiets als:
http://www.care2.com/greenliving/which-plastics-are-safe.html

Ook kun je letten op de slijtage van de pomp, de rotor loopt vaak om een as heen. Wanneer één van beiden slijt mogen de partikels niet in het wort terecht komen.

Schoonmaakbaar
Wanneer de pomp schoongemaakt moet worden dan kan het handig zijn het pomphuis open te kunnen maken.
Ook zal de pomp bij het toepassen van de verschillende schoonmaakmiddelen niet mogen oplossen. Wanneer dit gebeurd zal de pomp niet voedselveilig meer zijn.

Meer kan ik zo snel niet bedenken, ik zal vast nog iets vergeten...

Maartennijhof

Als je zoekt op dit type, of beter gezegd deze serie kom je ze vaker tegen waarbij voedselveiligheid wordt genoemd als één van de unieke eigenschappen.

Wat ik niet snap is de behoefte om een pomp te kunnen schoonmaken. Ik gebruik al 3 jaar een soortgelijke march pomp en heb deze nog nooit schoon hoeven maken. Voor en na het brouwen goed doorpompen met warm water en oxi en klaar :) in het verleden heb ik mijn vorige pomp wel eens open gemaakt en deze was brandschoon.

HuygenMeester

Citaat van: Maartennijhof op 13-08-2014  19:44 uheb deze nog nooit schoon hoeven maken. Voor en na het brouwen goed doorpompen met warm water en oxi en klaar :) in het verleden heb ik mijn vorige pomp wel eens open gemaakt en deze was brandschoon.
Helemaal mee eens ; zelfde ervaring  :brouwen:
 :degroeten:
Huygenmeester

Jacques

Citaat van: Maartennijhof op 13-08-2014  19:44 uWat ik niet snap is de behoefte om een pomp te kunnen schoonmaken. Ik gebruik al 3 jaar een soortgelijke march pomp en heb deze nog nooit schoon hoeven maken. Voor en na het brouwen goed doorpompen met warm water en oxi en klaar :) in het verleden heb ik mijn vorige pomp wel eens open gemaakt en deze was brandschoon.

Als rondpompt met water en een oxi-oplossing ben je natuurlijk aan het schoonmaken...

dennisbier

Vooral als je meteen schoonmaakt, gaat er ook niks groeien en blijft alles schoon.
Daarom hoeft iemand die echt een schoonmaak freak is eigenlijk amper bang te zijn voor infecties.

Niels B.

Citaat van: dennisbier op 14-08-2014  01:36 uVooral als je meteen schoonmaakt, gaat er ook niks groeien en blijft alles schoon.
Daarom hoeft iemand die echt een schoonmaak freak is eigenlijk amper bang te zijn voor infecties.

Maar er kunnen wel on-oplosbare delen achterblijven. Dan is het toch handig eens in de zoveel tijd de pomp uit elkaar te kunnen halen.

Jacques

Citaat van: Niels B. op 14-08-2014  07:30 uMaar er kunnen wel on-oplosbare delen achterblijven. Dan is het toch handig eens in de zoveel tijd de pomp uit elkaar te kunnen halen.

Is dat bij jou het geval?

Maartennijhof

Bij mij? Neen zeker niet. De pomp is brandschoon. En dan nog alles wordt daarna gekookt. Dus ook al zou er iets achter blijven dan pompt er gedurende het hele proces wort langs welke minimaal een uur zal worden gekookt.

Niels B.

Citaat van: Jacques op 14-08-2014  22:42 uIs dat bij jou het geval?

Nee maar ik wil het wel kunnen checken.

Jacques

Citaat van: Niels B. op 15-08-2014  13:07 uNee maar ik wil het wel kunnen checken.

Als je dat 2 tot 3 keer gedaan hebt en alles is steeds brandschoon zou ik vertrouwen op de gehanteerde schoonmaakroutine.
Wel is het belangrijk dat de pomp steeds vrij is van vloeistof als je niet gebruikt. In een droge omgeving kunnen geen micro-organismen gedijen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 14-08-2014  22:42 uIs dat bij jou het geval?

Bij mijn Speidel is dat al wel het geval geweest. Deze pomp is ook simpel uit elkaar te halen om te reinigen. Is ook volgens de gebruiksaanwijzing de bedoeling overigens. ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-08-2014  01:11 uBij mijn Speidel is dat al wel het geval geweest. Deze pomp is ook simpel uit elkaar te halen om te reinigen. Is ook volgens de gebruiksaanwijzing de bedoeling overigens. ;)

Bij is is de pomp van de Braumeister niet vuil na de door mij gevolgde reinigingsprocedure.

Deze procedure is als volgt.
Ik zet een waterslang op de inlaat van de pomp op de bodem van de Braumeister. Er komen dan vaste deeltjes vrij bij de andere doorvoer in de bodem. Ik giet de Braumeister leeg en zet vervolgens de slang op de andere doorvoer. Ook dan komen er nog deeltjes vrij. Daarna vul ik de Braumeister voor de helft met heet water van 60 ºC uit de geiser. Hierbij gaat PBW en laat ik de pomp van de Braumeister zo'n 15 minuten werken zonder dat er verwarmd wordt. De aanslag op het verwarmingselement is daarna verdwenen en de pomp is daarna brandschoon. 
Tenslotte zet ik de Braumeister op zijn kop en draai de pomp open, wat bij een Braumeister heel eenvoudig gaat omdat je de pomp steeds handvast moet aandraaien en dus ook met hand kunt losdraaien. Er komt dan water uit de pomp en dat is de belangrijkste reden waarom ik het steeds blijf doen. Het binnenwerk van de pomp is zoals ik al schreef steeds perfect schoon.

In de tijd dat ik een Iwaki pomp gebruikte werd door mij het pomphuis niet elke keer uit elkaar gehaald. Wel volgde ik de hierboven beschreven reinigingsmethode, De pomp werd na het reinigingen zodanig opgehangen dat deze kon drogen. Zoals ik hiervoor in dit topic geschreven heb is het goed om te zorgen dat je brouwapparatuur droog is. Er kunnen dan geen micro-organismen zich ontwikkelen.

RobinB

Bovenstaande doorspoel acties voer ik ook uit, het kan echter niet geheel voorkomen dat er vaste deeltjes achterblijven in de pomp zoals is gebleken bij het openen.

Ik suggereer niet dat je de pomp na ieder gebruik zou moeten openen, maar het kan zo nu en dan wel nodig zijn/blijken.
Voor dat geval is het handig dat hij open kan.

Jacques

Citaat van: RobinB op 17-08-2014  20:06 uBovenstaande doorspoel acties voer ik ook uit, het kan echter niet geheel voorkomen dat er vaste deeltjes achterblijven in de pomp zoals is gebleken bij het openen.

Alleen doorspoelen is ook niet afdoende.

RobinB

Wat moet ik dan nog meer doen dan je genoemde procedure? ???
Citaat van: Jacques op 16-08-2014  17:09 uDeze procedure is als volgt.
...
:weetniet:

Ooievaar

Dit is volgens mij toch geen magneet gekoppelde pomp?

Er moet dus een seal afdichting zijn die het pomphuis afsluit bij de as. Deze as-afdichting zal naar buiten lekken, er zal dus wort vanuit het pomphuis naar de motor lekken, dit zal na enige tijd toch schoongemaakt moeten worden?

Pim

Citaat van: Ooievaar op 18-08-2014  18:22 uDit is volgens mij toch geen magneet gekoppelde pomp?
Ik heb dat vermoeden ook!

Hilbren

Als de pomp niet iedere keer opengemaakt hoeft te worden om schoon te maken dan kunnen we dat punt afvinken, toch?

Betreft de magnetische koppeling; het type motor (brushless DC) is in feite altijd een magnetische koppeling.

RobinB

Het lijkt me goed om hem wel zo nu en dan te (kunnen) openen.
Al was het alleen al omdat er door een foutje bostel in de pomp kan komen.

Ooievaar

Citaat van: Hilbren op 18-08-2014  19:48 uAls de pomp niet iedere keer opengemaakt hoeft te worden om schoon te maken dan kunnen we dat punt afvinken, toch?

Betreft de magnetische koppeling; het type motor (brushless DC) is in feite altijd een magnetische koppeling.

Het is wezenlijk verschillend. Magnetische koppeling zegt iets over de manier waarop de waaier gekoppeld is aan de as. Magnetisch, eigenlijk net zoiets als een roerder. Het heeft helemaal niets met de motor te maken.

Jacques

Citaat van: RobinB op 17-08-2014  23:42 uWat moet ik dan nog meer doen dan je genoemde procedure? ???:weetniet:

Wat dacht je van een tijd rondpompen met een reinigingsmiddel...

RobinB

Dat staat toch vermeld in je procedure?

Jacques

Citaat van: RobinB op 18-08-2014  22:28 uDat staat toch vermeld in je procedure?

Precies.

Jij hebt het alleen over doorspoelacties en niet over een tijd lang rondpompen met reinigingsmiddel zoals PBW of oxi.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.