Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistvat voor nagisting

Gestart door Mike101, 02-05-2014 22:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Mike101

Even een vraag mbt de nagisting. Ik wil 10 liter vergisten, volstaat een 12 liter gistvat?

In de brouwwiki staat:

Als je er voor kiest om het bier over te hevelen naar een mandfles of een plastic jerrycan (omdat plastic zuurstof doorlaat heeft glas de voorkeur) doe je er goed aan mandfles of jerrycan te gebruiken die net wat meer inhoud heeft dan het aantal liters jongbier dat je wil laten nagisten.

Pim

Voor een hoofdvergisting is die kopruimte waarschijnlijk te klein.
In de Wiki heeft men het over overhevelen en dat doe je inderdaad ná de hoofdvergisting. In dat geval is er geen hevige activiteit meer en dus is er maar weinig extra ruimte nodig. Dus in dat geval zou het voldoende moeten zijn.

RobinB

Moet je geen suiker toe willen voegen in de nagisting, dan gaat hij waarschijnlijk overschuimen. :)

Mike101

Ja klopt, heb een gistvat van 30 liter van Brouwland maar lees nu dat zo weinig mogelijk ruimte het beste is. Omdat mijn brouwsels maar 10 à 15 liter zijn mijn vraag.

Mits je geen suiker toevoegt hoe veel ruimte moet je over laten in het vat?

Korteweg

Ik heb deze http://www.zitoteer.nl/producten/magazijninrichting-en-stellingmateriaal/bakken-tonnen-en-boxen/tonnen-jerrycans-en-vaten/8607-07bp/vat-wijdmond-model-68ltr-met-handgrepen-%F8282xh632-un-keur besteld als vergistingsvat, zijn er natuurlijk ook kleiner.
Zijn een stuk degelijker dan de vaten die ik vandaag bij  de Brouwmarkt gezien heb.
Had in eerste instantie een 60 liter Speidel maar die past niet in de koelkast.

Nadeel is wel dat ik zelf een waterslot en evt. kraan moet maken op het vat.

Jacques

Citaat van: Korteweg op 04-05-2014  20:50 uHad in eerste instantie een 60 liter Speidel maar die past niet in de koelkast.

Ik denk dat je een 50 liter versie van de Speidel Braumeister bedoelt...

Korteweg

Citaat van: Jacques op 04-05-2014  22:32 uIk denk dat je een 50 liter versie van de Speidel Braumeister bedoelt...

Nee hoor, 60 liter Speidel zelfde variant als de 100 liter etc... vandaag gekocht bij Brouwmarkt.

Jacques

Citaat van: Korteweg op 05-05-2014  00:29 uNee hoor, 60 liter Speidel zelfde variant als de 100 liter etc... vandaag gekocht bij Brouwland.

Ach ik zie het nu. Je had het over het gistvat van deze firma en niet over de Braumeister.
Hier op het forum wordt vaak de Braumeister kortweg aangeduid als 'een Speidel'. Vandaar de verwarring. Had ook te maken met het te snel lezen van het forum. Want dit topic gaat duidelijk over gistvaten.

Op de Fles

Is het na  de hoofdvergisting überhaupt nodig om over te hevelen naar een kleiner gist vat ?

tjleet

Citaat van: Op de Fles op 05-05-2014  11:07 uIs het na  de hoofdvergisting überhaupt nodig om over te hevelen naar een kleiner gist vat ?
Nodig is het niet.

Jacques

Citaat van: Op de Fles op 05-05-2014  11:07 uIs het na  de hoofdvergisting überhaupt nodig om over te hevelen naar een kleiner gist vat ?

De meningen hierover zijn verdeeld. Hele topics zijn er over vol geschreven.

Mijn advies: probeer beide methoden en oordeel zelf.

bierinjisp

Citaat van: Korteweg op 04-05-2014  20:50 uIk heb deze http://www.zitoteer.nl/producten/magazijninrichting-en-stellingmateriaal/bakken-tonnen-en-boxen/tonnen-jerrycans-en-vaten/8607-07bp/vat-wijdmond-model-68ltr-met-handgrepen-%F8282xh632-un-keur besteld als vergistingsvat, zijn er natuurlijk ook kleiner.
Zijn een stuk degelijker dan de vaten die ik vandaag bij  de Brouwmarkt gezien heb.
Had in eerste instantie een 60 liter Speidel maar die past niet in de koelkast.

Nadeel is wel dat ik zelf een waterslot en evt. kraan moet maken op het vat.

Grappig, zit bij mij n het dorp, hoef ik niet helemaal naar Almere te rijden als ik er een nodig heb.

Mike101

Houd je als je niet overhevelt, niet altijd te veel ruimte over in het gistvat omdat de gisting ook daar minder wordt?

Jacques

Citaat van: Mike101 op 05-05-2014  20:46 uHoud je als je niet overhevelt, niet altijd te veel ruimte over in het gistvat omdat de gisting ook daar minder wordt?

Omdat er koolzuur in het vat zit en er door het waterslot geen zuurstof bij het bier kan komen is dat dat geen probleem. Vandaar dat het belangrijk is dat je gistvat goed afsluit.
Maar laat het bier niet te lang in een plastic vat. Plastic laat altijd een klein beetje zuurstof door.

Mike101

Mijn bedoeling was dat ook de vergisting minder wordt en er dan minder koolzuur  geproduceerd wordt ook de druk afneemt als je niet overhevelt. Loop je dan ook niet de kans op oxidatie?
Of is dan de tijd belangrijk?

Maar om even terug te komen op mijn eerste vraag.

Als je er voor kiest over te hevelen hoe veel "kopruimte" is nodig in je gistvat?

RobinB

Dat is afhankelijk van hoeveel activiteit (lees schuimvorming) je nog verwacht.
Is dat nagenoeg niks meer, dan kan je heel weinig kopruimte aanhouden.

JvHees

Te veel kopruimte voor de nagisting is toch ook niet goed vanwege de grote kopruimte. Zo kan er  veel zuurstof in zitten wat negatieve invloed kan hebben/oxidative kan veroorzaken? Dan heb je eigenlijk ook te laat overgeheveld want door de nagisting zal deze ruimte met zuurstof vervangen worden door koolzuur lijkt mij. Ik wil een 15 liter gistfles gebruiken voor het navergisten van +/- 10 liter dus daarom ben ik (extra) geinteresseerd :)

RobinB

10 liter in een 15 liter fles gaat probleemloos, is mijn ervaring. :)

Mike101

Citaat van: RobinB op 06-05-2014  18:34 uDat is afhankelijk van hoeveel activiteit (lees schuimvorming) je nog verwacht.
Is dat nagenoeg niks meer, dan kan je heel weinig kopruimte aanhouden.

Als je veel schuimvorming verwacht zou je dan ook iets langer de hoofdvergisting aan kunnen houden en dan pas naar de navergisting gaan? Dan zou er in theorie ook minder schuimvorming zijn.

10 l in een 12 l vat was mijn idee maar daarom de vraag aan de ervaren mensen.

RobinB

Dat gaat waarschijnlijk gewoon goed, mits je geen suiker toevoegt in de nagisting zoals al eerder aangegeven. :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.