Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brander lenen (eigen brander werkt niet de eerste keer)

Gestart door Roelson, 29-12-2013 11:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Roelson

Beste medebrouwers,
Na een brouwcursus en een keer mee gebrouwen te hebben met een ervaren brouwer, stond vandaag mijn eerste eigen brouwdag samen met mijn vader op het programma, alles klaar, mout geschroot en klaar om te beginnen met mijn nieuwe brander. Alles in orde dus, tot we de brander aansloten en blijkt dat hij niet goed werkt, nu lijkt onze brouwdag in het water te vallen...

Is er toevallig iemand die zijn eigen brander vandaag niet gebruikt, en die we voor een dagje zouden kunnen lenen? Morgen komt hij weer terug!

Het zou mooi zijn als de dag nog doorgang zou kunnen vinden, na alle voorbereidingen...
We brouwen in Someren, dus als iemand ergens in de buurt een brander heeft kunnen we hem misschien komen halen.

Bij voorbaat dank

Herman

Wat werkt er niet goed? Vaak is het bij een nieuwe brander een kwestie van de juiste mix zuurstof/gas instellen en hij doet het goed. Daarvoor is vaak een plaatje met schroefje aanwezig. Welke brander heb je?

Roelson

De brander die ik heb is de Drago 8.5 kW van Brouwmarkt, zie onderstaande:

http://www.Brouwmarkt.nl/gasbrander-drago-85kw-voor-propaan-en-butaan-p-5004852.html

Hij lijkt te weinig gas te krijgen, er komen geen mooie "blazende" blauwe vlammetjes uit, maar grote flakkerende vlammen die de onderkant van de pan helemaal zwart blakeren, als drukregelaar heb ik er een van de Intratuin genomen 30 mbar, en 1,5 kg/h

Is daar misschien iets niet goed mee?

beermenke

Als nabij Roermond niet te ver is. Ik heb een pm gestuurd. Kom gerust ophalen.

Huupke

Welk gas gebruik je? En is 30 mBar niet wat weinig voor een 8.5 kW brander. Misschien een ander reduceerventiel er tussen? Heb je er één op je BBQ zitten? Of je buurman? Die zijn vaak ook 50 mBar.

Ik woon redelijk dichtbij maar heb een aardgas brander van Buffalo dus niet echt bruikbaar. En heb ook geen reduceer meer liggen. Mocht je toch de aardgas brander willen lenen dan hoor ik het wel.

koffie

Citaat van: Roelson op 29-12-2013  11:37 uDe brander die ik heb is de Drago 8.5 kW van Brouwmarkt, zie onderstaande:

http://www.Brouwmarkt.nl/gasbrander-drago-85kw-voor-propaan-en-butaan-p-5004852.html

Hij lijkt te weinig gas te krijgen, er komen geen mooie "blazende" blauwe vlammetjes uit, maar grote flakkerende vlammen die de onderkant van de pan helemaal zwart blakeren, als drukregelaar heb ik er een van de intratuin genomen 30 mbar, en 1,5 kg/h

is daar misschien iets niet goed mee?
Heb je wel de luchtregelaar verschoven?!
Dat is die zilverkleurige schuif waar de veiligheidssticker op zit.

Roelson

Ik gebruik Propaangas, die lichte flessen van BP, ik heb er geen verstand van, dus misschien is inderdaad het reduceerventiel niet goed??

@Beermenke, bedankt, als er geen betere optie voorbij komt bel ik je wellicht nog!

@Huupke, volgens mij werkt mijn brander alleen op LPG (Butaan-Propaan) volgens de handleiding, dan is aardgas denk ik niet geschikt of wel?

koffie

Die BP-light flessen zijn prima geschikt er voor, geen probleem.

Nogmaals: volgens mij heb je gewoon je luchtregelaar niet in de juiste stand staan.

Herman

Klinkt inderdaad als slecht mengsel. Bout/schroef net voldoende losdraaien tot je de schuif met de hand kunt verschuiven. Even schuiven tot je blauwe vlammen krijgt.

Dit had je natuurlijk wel even van te voren moeten testen.

Roelson

Citaat van: koffie op 29-12-2013  11:44 uHeb je wel de luchtregelaar verschoven?!
Dat is die zilverkleurige schuif waar de veiligheidssticker op zit.

Bedoel je op de drukregelaar of op de brander? ik zie geen zilverkleurige schuif met een veiligheidssticker  :weetniet:

Herman

30 mbar moet wel werken, heb ik ook gebruikt. 50 mbar is beter.

Herman

Citaat van: Roelson op 29-12-2013  11:50 uBedoel je op de drukregelaar of op de brander? ik zie geen zilverkleurige schuif met een veiligheidssticker  :weetniet:

Dat ding met boutjes aan weerzijden, duidelijk te zien op de link die je hebt geplaatst.

koffie

Citaat van: Roelson op 29-12-2013  11:50 uBedoel je op de drukregelaar of op de brander? ik zie geen zilverkleurige schuif met een veiligheidssticker  :weetniet:
Die op je brander
ik maak ff een foto

Roelson

Bedankt!
Hij doet het, bedankt voor de snelle hulp en reacties, en inderdaad Herman, dat had ik misschien eerst moeten testen, maar alle begin is moeilijk moet je maar denken!  ;)

Herman

Was meer een tip voor de toekomstige lezer, dan dat jij er nog wat aan had ;) Komt inderdaad wat belerend over. Mooi dat het werkt, brouw ze!

koffie

Nog even ter verduidelijking

Niet goed:

Wel goed:

Huupke

Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden. Duidelijke HowTo!

Roelson

Hartelijk dank allen, met name Koffie! @ Herman geen probleem hoor  :)

We zijn nu lekker aan het brouwen dankzij de tips  ;D

Bob82

Citaat van: Roelson op 29-12-2013  11:37 uDe brander die ik heb is de Drago 8.5 kW van Brouwmarkt, zie onderstaande:

Misschien even off topic maar iemand ook wat het verschil is tussen de Mammuth brander en deze Drago, in elk geval dat de drago 10 euro goedkoper is.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.