Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wijnkast als klimaatkast voor vergistingproces

Gestart door Deijk, 18-01-2013 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Deijk

Beste hobbybrouwers,
Via Marktplaats ben ik een wijnkoelkast tegengekomen met een temperatuurinstelling van 5 tot 18 graden. Is zo'n kast geschikt om te gebruiken tijdens de hoofd en nagisting? Een vat of emmer past er met gemak in. Of heeft deze kast te veel beperkingen om te gebruiken?  ik lees namelijk nergens op deze forum dat iemand zo'n wijnkoeler hiervoor gebruikt.

krek zat

Over het algemeen is een wijnklimaatkast een stuk duurder dan een tweedehands koelkast. En liever heb ik een bereik die tot ca 25ºC gaat om zo alle typen bier te kunnen brouwen.

tjleet

Je kunt altijd (bij)verwarmen. Kosten heb ik geen idee van. Als de temperatuur (redelijk) constant is en er niet al teveel licht binnenvalt (bij gebruik mandfles) kan het denk ik wel.

Deijk

De kosten zijn 80 euro, en de deur is van glas met UV filter, maar die zou ik ook kunnen afplakken. Alleen voor een hogere tempratuur (boven 18 ºC) zou ik dan toch een warmte-element moeten plaatsen

Jacques

Citaat van: Deijk op 18-01-2013  11:56 uDe kosten zijn 80 euro, en de deur is van glas met UV filter, maar die zou ik ook kunnen afplakken. Alleen voor een hogere tempratuur (boven 18 ºC) zou ik dan toch een warmte-element moeten plaatsen

Maar dan moet wel de temperatuurregeling van de kast zijn uitgeschakeld. Stekker uit het stopcontact trekken of toch een STC-1000 gebruiken. Maar dan kan je net zo goed een oude koelkast gebruiken.

EBC

Een wijnkast is een koelkast.

Maar dan een koelkast met een nauwkeuriger thermostaat en regeling. Er zit ook een ventilator ingebouwd om een constante luchtcirculatie te hebben. En meestal een koolstof filter om de lucht te 'reinigen'. Hierin is hij dus beter dan een koelkast.

Een wijnkast verwarmt niet (normaal gesproken). Daarvoor zul je iets moeten regelen.

Niks mis met een wijnkast, behalve dat hij niet zo koud kan als een koelkast of vriezer. Maar 5 ºC lijkt me prima, kouder is nergens voor nodig. En de meeste koelkasten komen ook niet veel lager.

Jacques

Citaat van: EBC op 18-01-2013  15:45 uEen wijnkast is een koelkast.

Meestal een hele dure koelkast...

Deijk

:) Dank voor jullie inbreng, ik ga hem inderdaad kopen, zal over enkele weken mijn ervaring dan delen op deze site   :D

EBC

Citaat van: Jacques op 18-01-2013  16:04 uMeestal een hele dure koelkast...

Dat hangt er helemaal vanaf wat je erin wilt stoppen en hoeveel waarde je daaraan hecht...

hansm

Je moet bij een wijnkast wel letten op de temperatuurzones. Soms zijn er meerdere, van elkaar gescheiden compartimenten met elk z'n eigen temperatuur. Dat is dus niet wat je wil, je wil een kast met één temperatuurzone.

Robby B

Citaat van: Deijk op 18-01-2013  16:05 u:) Dank voor jullie inbreng, ik ga hem inderdaad kopen, zal over enkele weken mijn ervaring dan delen op deze site   :D

Ik reageer nu op een bericht van lang gelden maar ik zie geen reactie hoe die is bevallen. Ik overweeg namelijk nu ook zo'n kast te kopen. Deze kast heeft geen glazen deur en is in regelbaar van 5-20 graden.

Kun je jouw ervaring delen?

Vazoem

Ik heb heel toevallig ook een oude wijnkoelkast tot mijn beschikking. Is nog van mijn opa geweest dus voor de kosten maakt het niets uit. Stel dat de temperatuur maar maximaal instelbaar is op 15-18 graden, hoe regel je dan de constante temperatuur dat deze hoger is? Heb wel eens wat gelezen over gloeilampen/verwarmingsplaat onderin je koelkast en een sensor. Maar aan wat voor spullen moet ik nog meer denken? Ventilator? Thermostaat iets?

Tjeerd

Zoek eens op STC-1000, dat is een thermostaat en daar is al veel over geschreven.
Een verwarmingsplaat of een lamp werkt inderdaad prima. Een ventilator zoals een pc fan verdeelt de warmte wat sneller, maar hoeft niet per se.

Jacques

Citaat van: Tjeerd op 25-04-2014  09:58 uZoek eens op STC-1000, dat is een thermostaat en daar is al veel over geschreven.

Zoeken op STC-1000 kan, maar je vind nog meer via de tag temperatuurcontrole

Robby B

Een STC 1000 heb ik al liggen sinds deze week. Je wilt inderdaad de temperatuur in het gistingsvat meten en de thermostaat van de klimaatkast reageert neem ik aan hierop te traag.

Aangezien ik toch al een STC 1000 heb ga ik toch maar voor een gewone koelkast.

Bedankt voor de reacties.

Vergelijkbare Topics (7)

8753

Reacties: 23
Gelezen: 15748

27779

Gestart door orangeloo

Reacties: 3
Gelezen: 2200

14851

Gestart door MO

Reacties: 35
Gelezen: 16619

39226

Reacties: 7
Gelezen: 1785

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.