Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Problemen met regelen temperatuur platenkoeler

Gestart door koffie, 05-01-2013 08:46 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Wij hebben een platenkoeler van 50 lagen met een vermogen van 90 kW : http://shop.wiltec.info/product_info.php/info/p3857_Edelstahl-Waermetauscher-50-Platten---Plattenwaermetauscher-max--90-kW.html

De laatste tijd hebben we nogal wat problemen met het op temperatuur krijgen van het wort wat uit de koeler komt.
Wanneer we de (buiten)kraan een kwartslag open draaien koelt hij bij lange na niet genoeg, het wort stroomt er met 50+ graden uit.
Terwijl de ene brouwer de uitloop staat te meten, loopt de andere naar de kraan en draait deze een halve slag verder. Vervolgens zien (en voelen) we dat het wort nu stukken beter koelt.
Probleem: hij blijft maar koelen! Afgelopen week haalde we zonder problemen 16 graden uitloop :(

Nu valt het e.e.a. wel te sturen door eerst het wort wat heter er door te laten komen, om vervolgens heviger te koelen zodat je een mooie temperatuur in het gistvat krijgt, maar eigenlijk zijn we het gedonder zat.

Waarschijnlijk zullen we de toevoer moeten ophogen zodat er meer heet wort door de koeler loopt?
Tips zijn welkom

Hoppenbrouwers

Je kunt ook de uitvoer knijpen. Blijft het wort langer in de koeler en dat combineer je dan met de stand van je kraan.
Ik heb nagenoeg dezelfde koeler maar zet de kraan altijd vol open en de uitstroom ook. Uitvoer is bij mij stabiel op 20 graden. Voor ondergisters knijp ik de uitloop wat, komt het wort er ook koeler uit.

Ooievaar

Er zijn in principe vier manieren om je tuit van het wort te beïnvloeden:
1- Je kan de massastroom van het wort verhogen/verlagen.
2- Je kan de massastroom van het koelwater verhogen/verlagen.
3- Je kan de ingaande temperatuur van het koelwater aanpassen.
4- De capaciteit van de wisselaar aanpassen.

Misschien is de uittredende temperatuur lager omdat het winter is?
Is het en idee om twee platen uit de wisselaar te halen, of kan dat niet?

De-Geert

Koelwater vol open en temperatuur sturen door de flowrate van je wort te knijpen. Dat is het makkelijkst.
Citaat van: koffie op 05-01-2013  08:46 uNu valt het e.e.a. wel te sturen door eerst het wort wat heter er door te laten komen, om vervolgens heviger te koelen
Wat bedoel je daarmee?

Ooievaar

Als ik het goed begrepen heb is de situatie zo dat wanneer de kraan vol open staat de koeler te ver terug koelt.
Knijpen van het wort zal dus een negatief effect hebben, er zal in dat geval meer wort doorvoer moeten zijn.

EBC

Wat bedoel je met 'de laatste tijd'? Was het daarvoor wel goed?

Heb je wisselende resultaten? Kijk naar:
- zit er lucht in de koeler?
- staat hij wel in tegenstroom aangesloten?
- regel met kleine stapjes

Zet een Gardena kraan in de slang vlakbij de koeler, dat regelt gemakkelijker  ;)
http://cdn.gardena.com/dimage.axd/productLarge/ga110-0130/800x500/koppeling-met-reguleerventiel-48b1e26d.jpg

Ooievaar

Citaat van: EBC op 05-01-2013  09:55 uWat bedoel je met 'de laatste tijd'? Was het daarvoor wel goed?

Zet een Gardena kraan in de slang vlakbij de koeler, dat regelt gemakkelijker  ;)
http://cdn.gardena.com/dimage.axd/productLarge/ga110-0130/800x500/koppeling-met-reguleerventiel-48b1e26d.jpg

De koeler werkt te goed, dus mee-stroom lijkt me uitgesloten. De Gardena kraan lijkt mij ook een goede oplossing, hiermee kan je de massastroom van het koelwater omlaag brengen, dit zal een vrijwel lineair en positief effect hebben op de uitstroom temperatuur van het wort.

(Ik hoop dat ik me er tegenaan mag bemoeien in dit topic, ik heb een aantal jaar industriële ww's ontworpen en het zit daarom een beetje in mijn bloed.)

koffie

Dank voor alle reacties :)

Citaat van: De-Geert op 05-01-2013  09:36 uKoelwater vol open en temperatuur sturen door de flowrate van je wort te knijpen. Dat is het makkelijkst. Wat bedoel je daarmee?
Eerst wat te hete wort in het gistvat, om dat vervolgens aan te vullen met te koud wort om zo op een acceptabele temperatuur van het geheel te komen :)

Citaat van: EBC op 05-01-2013  09:55 uWat bedoel je met 'de laatste tijd'? Was het daarvoor wel goed?

In het begin hadden we moeite met koud genoeg krijgen, toen hebben we de koeler eens goed bekeken en opgeschreven welke slang aan welke in- of uitgang.
In de zomer heb je inderdaad meer water nodig, maar op de een of andere manier lijkt het te koud koelen iets van de laatste tijd. Het enige wat ik weet is dat de koeler afgelopen tijd 2 grondige schoonmaakbeurten heeft gekregen.
Wellicht koelt de koeler te goed en zat er iets dwars in het wort doorgang  :weetniet:

Dat kleine stapjes regelen: buitenkraan een kwartslag open is te weinig, een halve slag open is te veel :(

Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om er meer wort doorheen te jagen?
edit: of inderdaad de buitenkraan een halve/hele slag open en deze vervolgens met een tussenkraan reguleren.

Jacques

Citaat van: Ooievaar op 05-01-2013  10:09 u(Ik hoop dat ik me er tegenaan mag bemoeien in dit topic, ik heb een aantal jaar industriële ww's ontworpen en het zit daarom een beetje in mijn bloed.)

Deskundigheid is natuurlijk altijd gewenst.
Wat minder gewenst is, is je eigen recept plaatsen in een topic dat door een ander gestart is. Of een heel ander onderwerp aankaarten in een bestaand topic. In die situaties is het aanmaken van een nieuw topic gewenst.

Maar wat zijn "industriële ww's"? (Graag zo min mogelijk afkortingen gebruiken voor de leesbaarheid van dit forum).

Pim

Citaat van: Jacques op 05-01-2013  10:18 uMaar wat zijn "industriële ww's"?
Een gokje:  Warmte Wisselaars?

Ooievaar

Citaat van: koffie op 05-01-2013  10:11 uIk denk dat de makkelijkste oplossing is om er meer wort doorheen te jagen?
edit: of inderdaad de buitenkraan een halve/hele slag open en deze vervolgens met een tussenkraan reguleren.

De situatie is gemakkelijk  te beschrijven in formulevorm:
Q = ms1 * c1 * (T1in - T1uit) = ms2 * c2 * (T2uit-T2in)
 met: Q = de capaciteit van de platenkoeler;
         ms1 = massastroom van het wort;
         c1 = warmteoverdrachtscoefficient wort (deze is nagenoeg constant, en kan je buiten beschouwing laten)
         T1 = temperatuur wort;
        ms2 = massastroom koelwater;
        c2 = warmteoverdrachtscoefficient water (idem);
         T2 = temperatuur water.

Zet het is in excel dan kan je meteen zien wat er gebeurd wanneer je wat waardes aanpast.
In principe is het het makkelijkst om de massastromen aan te passen, dus wort verhogen of water verlagen. Hierdoor zal T1uit hoger worden. Je kan bijv ook de T2in verhogen (mengkraan?).

Wanneer je je koeler gebruikt dan zal deze vervuilen en over tijd dus slechter presteren totdat hij schoongemaakt wordt, hierdoor kan de koeler dus weer beter presteren.
Verder zal je koelwater ook een paar graden kouder zijn in de winter, die paar graden zie je direct terug in de uittree temperatuur van het wort.

Citaat van: Pim op 05-01-2013  10:30 uEen gokje:  Warmte Wisselaars ?
Hier is inderdaad geen spelt tussen te krijgen.

hansm

Ik gebruik ook zo'n Gardena-kraan om de waterstroom te regelen. Je moet wel uitkijken voor cavitatie. Als je de kraan een stukje dichtdraait, maakt-ie veel herrie.

Ná de koeler plaatsen, dus!

William

Citaat van: Ooievaar op 05-01-2013  10:49 uZet het is in excel dan kan je meteen zien wat er gebeurd wanneer je wat waardes aanpast.

In dit topic heb ik ooit een iets uitgebreidere excel-file gepost om dit te berekenen.

Adrie heeft hier een leuk artikel over geschreven. Eerst alleen voor een dompelkoeler maar ik zag pas dat hij ook de tegenstroomkoeler heeft meegenomen op basis van mijn eerdere formules (die weer van de homebrewdigests.org kwamen)

Kokkie

Ik heb zelf ook zo'n 50-platen koeler en ik sluit deze aan op een 15 mm waterleiding met een kogelkraan er op met ook een doorlaat van 15 mm. Ik laat mijn wort er maximaal doorheen stromen en regel dan met de water-kogelkraan de uitgaande temperatuur van het wort. Ik kan dan de temperatuur goed regelen, zodat ik uitkom op 20 ºC. Ik heb dan de kraan ongeveer half open (of half dicht  ^-^) staan. Om zo weinig mogelijk water te verliezen / weg te laten stromen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.