Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RVS tanks voor lage prijs kan dat? Ja dat kan

Gestart door weed, 13-09-2012 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

weed

RobinB

Ronald_

Als ik lees dat veel CCT'ers een bottelvat gebruiken is het net zo goed om het in zo'n vat te doen.

CCT's zijn echt enorm overschat in de hobbybrouw wereld.

Wij zijn ook overgestapt van glas naar RVS, maar geen CCT - werkt heerlijk!

Hai

Citaat van: Ronald_ op 14-09-2012  09:50 uAls ik lees dat veel CCT'ers een bottelvat gebruiken is het net zo goed om het in zo'n vat te doen.

CCT's zijn echt enorm overschat in de hobbybrouw wereld.

Wij zijn ook overgestapt van glas naar RVS, maar geen CCT - werkt heerlijk!
Zal wel aan mij liggen maar een CCT is de creme la creme, gist aftappen en bottelen. niks overhevelen, sommige doen dat om suiker toe te voegen. Ik kieper de suiker zo in het fust en hergisten maar.

Raymond293

Citaat van: Hai's op 14-09-2012  12:08 uzal wel aan mij liggen maar een CCT is de creme la creme, gist aftappen en bottelen. niks overhevelen, sommige doen dat om suiker toe te voegen. Ik kieper de suiker zo in het fust en hergisten maar.

Daar wil ik als cct bezitter toch een kleine nuancering aan toe voegen wat betreft het creme la creme ;)
Wat mij opvalt is dat vaak de vergisting, van eenzelfde brouwsel én zelfde gist, beter verloop in een vergistingsvat dan in mijn CCT.

Dat kan, volgens mij, twee oorzaken hebben. De vaten die ik gebruik hebben een liter of 80 kopruimte... hierdoor heeft de gist veel zuurstof tot hun beschikking voor hun aerobe fase. Voordat mijn vergistingen naar de anaerobe fase gaan (en mijn watersloten gaan bubbelen) duurt dit relatief lang ten opzichte van de duur van de vergisting. Deze is namelijk zeer snel klaar.  De gistkoek die achterblijft na vergisting is ook erg veel in vergelijking tot die uit mijn CCT. Mijn cct heeft deze overschot aan kopruimte niet.

Vervolgens heb ik ooit begrepen dat een langzamere vergisting in een CCT ook te maken kan hebben met het verminderde contactoppervlak van de gist, ten opzichte van een vat. Hierdoor zou het langer kunnen duren voordat je vergisting klaar is.

In grote commerciële CCT's zou je dit probleem niet hebben doordat er meer vloeistofbeweging is in de CCT. Die beweging kan gecreëerd worden door bv een koelspiraal.

Dus creme la creme.... .niet echt. Wel handig als je wilt lageren in je vergistingsvat. (Kan ook in de fles :) )

Hai

Citaat van: Raymond293 op 14-09-2012  13:35 uDaar wil ik als cct bezitter toch een kleine nuancering aan toe voegen wat betreft het creme la creme ;)
Wat mij opvalt is dat vaak de vergisting, van eenzelfde brouwsel én zelfde gist, beter verloop in een vergistingsvat dan in mijn CCT.

Dat kan, volgens mij, twee oorzaken hebben. De vaten die ik gebruik hebben een liter of 80 kopruimte...hierdoor heeft de gist veel zuurstof tot hun beschikking voor hun aerobe fase. Voordat mijn vergistingen naar de anaerobe fase gaan (en mijn watersloten gaan bubbelen) duurt dit relatief lang ten opzichte van de duur van de vergisting. Deze is namelijk zeer snel klaar.  De gistkoek die achterblijft na vergisting is ook erg veel in vergelijking tot die uit mijn CCT. Mijn cct heeft deze overschot aan kopruimte niet.

Vervolgens heb ik ooit begrepen dat een langzamere vergisting in een CCT ook te maken kan hebben met het verminderde contactoppervlak van de gist, ten opzichte van een vat. Hierdoor zou het langer kunnen duren voordat je vergisting klaar is.

In grote commerciële CCT's zou je dit probleem niet hebben doordat er meer vloeistofbeweging is in de CCT. Die beweging kan gecreëerd worden door bv een koelspiraal.

Dus creme la creme.... niet echt. Wel handig als je wilt lageren in je vergistingsvat. (Kan ook in de fles :) )
Mijn cct heeft wel een grote kopruimte 17 liter.

Ronald_

Het is wel offtopic gezwets dit.. Maar ik denk dat een CCT in hobbyschaal niet zo goed werkt als een CCT op professionale brouwschaal..

Oscar

Citaat van: Ronald_ op 14-09-2012  14:36 uMaar ik denk dat een CCT in hobbyschaal niet zo goed werkt als een CCT op professionale brouwschaal..

De werking van een CCT is mijn inziens niet afhankelijk van het volume.. en in professionele brouwerijen wordt een CCT vaak ook overgepompt naar een lagertank.

Raymond293

Citaat van: Oscar op 14-09-2012  15:19 uDe werking van een CCT is mijn inziens niet afhankelijk van het volume..

Het blijkt dat dit toch wel het geval is. De vloeistofdynamiek in een mega cct met koelspiralen is totaal anders dan een hobbyvariant.
Door zo'n koelspiraal op een cct te plakken krijg je automatisch een warmte-koude vloeistofbeweging. Die zie ik niet gebeuren in de kleine variant :)

Hai

Citaat van: Raymond293 op 14-09-2012  15:44 uHet blijkt dat dit toch wel het geval is. De vloeistofdynamiek in een mega cct met koelspiralen is totaal anders dan een hobbyvariant.
Door zo'n koelspiraal op een cct te plakken krijg je automatisch een warmte-koude vloeistofbeweging. Die zie ik niet gebeuren in de kleine variant :)
In een gewoon vat ook niet.  Misschien helpt om iedere dag even te schudden :weetniet:

weed

Citaat van: Oscar op 14-09-2012  15:19 uDe werking van een CCT is mijn inziens niet afhankelijk van het volume.. en in Prof brouwerijen wordt een CCT vaak ook overgepompt naar een lagertank.

Het volume zal zeker een rol spelen of beter gezegd de hoogte uiteindelijk zal de CO2 van de onderste cel toch naar boven komen en een stroming veroorzaken.
Inderdaad wordt in een veel brouwerijen overgepompt.

Citaat van: Raymond293 op 14-09-2012  15:44 uHet blijkt dat dit toch wel het geval is. De vloeistofdynamiek in een mega cct met koelspiralen is totaal anders dan een hobbyvariant.

Vergeet de verhoudingen van de tank niet die spelen een belangrijke rol in de stroming in de tank.

Citaat van: Hai's op 14-09-2012  15:48 uIn een gewoon vat ook niet.  Misschien helpt om iedere dag even te schudden :weetniet:

Een vat wat breder is als de hoogte is minder geschikt inderdaad moet je daarmee schudden om de gist in suspentie te houden.

hansm

Citaat van: Raymond293 op 14-09-2012  13:35 uWat mij opvalt is dat vaak de vergisting, van eenzelfde brouwsel én zelfde gist, beter verloop in een vergistingsvat dan in mijn CCT.

Mijn ervaring is precies het tegenovergestelde...
Veel betere vergistingen sinds ik een CCT heb. Sneller, beter uitgegist. Ik wil hier niet de hele discussie overdoen die we al elders op het forum hebben gehouden, maar ik denk dat het (inderdaad) met de geometrie en hoogte/breedte-verhouding te maken heeft  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Hai's op 14-09-2012  12:08 uZal wel aan mij liggen maar een CCT is de creme la creme, gist aftappen en bottelen. Niks overhevelen, sommige doen dat om suiker toe te voegen. Ik kieper de suiker zo in het fust en hergisten maar.

Ik hevel wel over maar dat komt omdat ik nog een oud model Brouwland CCT heb. Die heeft het zij-kraanje op de verkeerde plek zitten, namelijk boven de conus in plaats van halverwege de conus.

Een voordeel van een CCT is dat je de gist kunt aftappen. Zelf vind ik het vergisten in rvs een heel groot voordeel. Geen zuurstofopname via de wand en het vat dat ik heb sluit echt hermetisch af. Als je een cilindrische rvs tank hebt, heb je dat voordeel ook. Een hele verbetering ten opzichte van een plastic gistvat. Neemt niet weg dat ik heel tevreden ben over mijn CCT. Het aftappen is wel heel fijn. Dat ik niet rechtstreeks kan bottelen neem ik op de koop toe. De CCT die Brouwland tegenwoordig verkoopt heeft wel het kraantje op de goede plek zitten, maar om nu een nieuwe te kopen vind ik toch wel zonde van het geld. Dat overhevelen is zo gebeurt en ik vind het wel fijn dat ik aan het hele brouwsel in één keer suiker kan toevoegen.

weed

Zelf lager ik nooit alles gaat direct op fles.
Dan vind ik Euro 120 voor een 50 liter RVS tank incl kraantje scherp aan de prijs.

Is er iemand die deze dingen ook in Nederland te koop weet?

RobinB

Citaat van: Ronald_ op 14-09-2012  14:36 uMaar ik denk dat een CCT in hobbyschaal niet zo goed werkt als een CCT op professionale brouwschaal..

Alles gaat anders op industriele schaal, dus dat lijkt me het probleem niet.
Op die schaal spelen convectiestromingen een veel grotere rol.

Het (mijns inziens) enige voordeel van een CCT is de aftapmogelijkheid (en in mindere mate bottelen direct uit het vat).
Gewoon als "vat-vat" heb ik geen RVS nodig, ik werk met plastic emmers en glazen mandflessen - werkt héérlijk! ;D

Vergelijkbare Topics (7)

25767

Reacties: 19
Gelezen: 5308

10961

Reacties: 57
Gelezen: 24034

28854

Reacties: 11
Gelezen: 4350

43741

Reacties: 3
Gelezen: 559

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.