Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kegs en CO2 die verdwijnt?

Gestart door Kleine_Schriek, 10-09-2012 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Kleine_Schriek

Citaat van: EBC op 11-09-2012  11:25 uMeet de druk in je keg eens met een losse meter. Eerst loskoppelen, dan meten, en dan de volgende dag weer meten.
Die heb ik niet...

Albertus

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-09-2012  11:28 uDe hogedruk manometer (0 tot 250 bar) staat op 0 en de gereduceerde manometer (0 tot 6 bar) blijft op de ingestelde 1,3 bar staan.
Dus dat zou betekenen dat de koolzuur gewoon oplost in het bier?

Dit verschijnsel heb ik altijd bij carboniseren. Af en toe draai ik de kraan van de CO2 fles dicht en dan heb ik hetzelfde effect als jij, het kleine beetje CO2 dat achter de kraan maar voor de drukregelaar zit is snel verdwenen.
Pas na een dag of tien is het bier zo volledig verzadigd dat er helemaal niets meer wordt opgenomen.
Ik bewaar de vaten altijd onder druk.

Bert

Kleine_Schriek

Citaat van: Albertus op 11-09-2012  12:24 uDit verschijnsel heb ik altijd bij carboniseren. Af en toe draai ik de kraan van de CO2 fles dicht en dan heb ik hetzelfde effect als jij, het kleine beetje CO2 dat achter de kraan maar voor de drukregelaar zit is snel verdwenen.
Pas na een dag of tien is het bier zo volledig verzadigd dat er helemaal niets meer wordt opgenomen.
Ik bewaar de vaten altijd onder druk.

Bert
Ik heb inderdaad de laatste tijd telkens zeer jong bier eraan hangen, dat nog niet volledig verzadigd is denk ik. Dus we hebben waarschijnlijk het verschijnsel verklaard.

hansm

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-09-2012  11:28 uDe hogedruk manometer (0 tot 250 bar) staat op 0 en de gereduceerde manometer (0 tot 6 bar) blijft op de ingestelde 1,3 bar staan.
Dus dat zou betekenen dat de koolzuur gewoon oplost in het bier?
Dat had ik al gedaan en je ziet nergens belletjes...

En als je de fles open laat staan en alleen het kleine kraantje aan het begin van de leiding dichtdraait, blijft de hogedrukmeter op 60 bar staan, en de lagedrukmeter op 1,3 bar? Dat zou in ieder geval zo horen (dan zit er geen lek aan die kant). Dat er koolzuur je vat inloopt als je dan het kraantje opendraait is ook normaal, omdat je tapdruk hoger is (of in ieder geval moet zijn) dan de druk in het vat, anders krijg je koolzuurbellen in je bierleiding.

Een tapdruk van 1,3 bar redelijk hoog in vergelijking met de koolzuurdruk in een vat bij 6 ÂșC. Heel normaal dus dat er koolzuur extra kan oplossen.

Hoe het werkt?

Het reduceerventiel zorgt ervoor dat de koolzuurdruk aan de keg-kant constant blijft. Als de ingestelde druk hoger is dan de koolzuurdruk in het vat, zal er koolzuur oplossen in het bier. Zolang er koolzuur aangevoerd wordt van de hogedruk-kant naar de lagedruk-kant zal dit proces doorgaan totdat er een evenwicht is bereikt (tapdruk = koolzuurdruk in het vat).

Maar als je de fles dichtdraait en het kleine kraantje open laat zal er koolzuur dat in het reduceerapparaat zit van de hogedruk-kant naar de lage-druk-kant stromen. Dit gaat door totdat daar een evenwicht is (druk aan de hogedruk-kant = druk aan de lagedruk-kant). Je denkt dat de manometer op 0 staat, maar eigenlijk staat-ie ook op 1,3. Alleen dat kan je niet zien op die meter.

Uiteindelijk zullen beide meters teruglopen tot precies de (nieuwe) koolzuurdruk in het vat.

Kleine_Schriek

Dat laatste begrijp ik niet helemaal, maar het eerste stuk wel. Dank  :groots: Dat is er dus gaande inderdaad: een stukje carbonisatie.

Ik heb gisteren de drukregelaar opengehad en het mechanisme gezien. Simpel ding eigenlijk: stuk rubber als membraan, een pinnetje dat door dat membraan de toevoer meer belemmert. Geinig. Maar wat er nu binnen in die meters gebeurd is lastig te bevatten vind ik.

[edit] ik lees het nogmaals en nu snap ik het. 1,3 bar zie je natuurlijk niet op een schaal van 0 tot 250  ^-^

Albertus

Over heen gelezen, Henielma legde gisteren al de vinger op de zere plek:

Citaat van: Henielma op 10-09-2012  18:09 uNeemt het bier niet gewoon die koolzuur op?

Als het bier minder koolzuur heeft dan de huidige temperatuur en druk in het vat dan neemt het bier de koolzuur gewoon op.

Bert

EBC

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-09-2012  11:28 uDie heb ik niet...

Is wel handig. Je kan er lekkage mee controleren, nagisting, de tapdruk instellen gelijk aan de verzadigingsdruk, en dit soort problemen mee oplossen  :brouwen:

Kleine_Schriek

Citaat van: EBC op 11-09-2012  23:23 uIs wel handig. Je kan er lekkage mee controleren, nagisting, de tapdruk instellen gelijk aan de verzadigingsdruk, en dit soort problemen mee oplossen  :brouwen:
Dan moet ik die ook maar eens aanschaffen  ^-^

hansHalberstadt

Ik laat eigenlijk nooit meer de kraan van de cilinder openstaan, maar doe deze alleen even open om de lage druk manometer weer op de juiste waarde te krijgen. Daarmee voorkom je dat bij een eventueel lek je cilinder leegloopt en je voorkomt ook dat het bier CO2 op kan nemen omdat de druk hoger is dan de evenwichtsdruk. Als je dan de volgende dag kijkt dan geeft de lage druk manometer precies de verzadigingsdruk aan, dus weet je ook meteen of het bier voldoende is verzadigt met CO2.
HansH

dennis

Citaat van: hansHalberstadt op 12-09-2012  12:21 uIk laat eigenlijk nooit meer de kraan van de cilinder openstaan, maar doe deze alleen even open om de lage druk manometer weer op de juiste waarde te krijgen. Daarmee voorkom je dat bij een eventueel lek je cilinder leegloopt en je voorkomt ook dat het bier CO2 op kan nemen omdat de druk hoger is dan de evenwichtsdruk. Als je dan de volgende dag kijkt dan geeft de lage druk manometer precies de verzadigingsdruk aan, dus weet je ook meteen of het bier voldoende is verzadigt met CO2.
HansH   
Heb je de CO2 cilinder dan een beetje toegankelijk staan? Bij mij staat ie achterin de koelkast en ik kom niet makkelijk bij de kraantjes, laat staan dat ik makkelijk kan aflezen hoe hoog de druk op de hoge druk manometer is.

Raymond293

Citaat van: hansHalberstadt op 12-09-2012  12:21 uIk laat eigenlijk nooit meer de kraan van de cilinder openstaan, maar doe deze alleen even open om de lage druk manometer weer op de juiste waarde te krijgen. Daarmee voorkom je dat bij een eventueel lek je cilinder leegloopt en je voorkomt ook dat het bier CO2 op kan nemen omdat de druk hoger is dan de evenwichtsdruk. Als je dan de volgende dag kijkt dan geeft de lage druk manometer precies de verzadigingsdruk aan, dus weet je ook meteen of het bier voldoende is verzadigt met CO2.
HansH

Duurt het dan niet heel lang voordat je fust volledig gecarboniseerd is? Je zult toch eenheden CO2 richting fust moeten transporteren voordat je de kraan kunt dichtdoen?

hansHalberstadt

Cilinder is bij mij inderdaad makkelijk te bereiken. Met betrekking tot carboniseren gist het bier na op de fust, dus cilinder is alleen nodig om het fust leeg te kunnen tappen. Als je enkele glazen tapt dan is bij het openen van de kraan dat binnen enkele seconden weer aangevuld. Als je moet carboniseren kun je inderdaad beter de kraan openzetten en iets meer overdruk instellen, want carboniseren kan wel enkele dagen duren als het bier stilstaat.
HansH

Herman

Citaat van: Raymond293 op 12-09-2012  13:36 uDuurt het dan niet heel lang voordat je fust volledig gecarboniseerd is? Je zult toch eenheden CO2 richting fust moeten transporteren voordat je de kraan kunt dichtdoen?
2 bar druk er op, vat op z'n kant op de grond leggen en rollen maar. Als je de koolzuur niet meer hoort stromen, doe je de kraan dicht. Vervolgens het vat koelen in de koelkast en de volgende dag de procedure herhalen, met ca 1-1,5 bar. Daarna kun je lekker van je bier genieten. Je kunt ook eerst koelen en dan druk toevoegen, da's lood om oud ijzer.

hansm

Ik ben de gelukkige bezitter / huurder van 2 koolzuurflessen en2 reduceerventielen. De ene staat altijd aangesloten op de tap, de andere gebruik ik voor de rest: voor- en navullen van de kegjes met koolzuur bij het afvullen, carboniseren en eventueel afvullen van flesjes met een beergun (staat in de planning).

En die 2e is natuurlijk gelijk de reservefles :biersmile:

Een hoop gemak voor 120 euro statiegeld en een extra reduceerventiel met een paar slangetjes en koppelingen.

Kleine_Schriek

Citaat van: hansm op 14-09-2012  08:26 uIk ben de gelukkige bezitter / huurder van 2 koolzuurflessen en2 reduceerventielen. De ene staat altijd aangesloten op de tap, de andere gebruik ik voor de rest: voor- en navullen van de kegjes met koolzuur bij het afvullen, carboniseren en eventueel afvullen van flesjes met een beergun (staat in de planning).

En die 2e is natuurlijk gelijk de reservefles :biersmile:

Een hoop gemak voor 120 euro statiegeld en een extra reduceerventiel met een paar slangetjes en koppelingen.
Ik heb het iets anders opgelost. In de keuken staat de 10 liter CO2 paal en daar zit een reduceer met twee CO2 aansluitingen op. De achterste gaat via een slang naar de koelkast en in de koelkast wordt ie weer gesplitst in 2 CO2 aansluitingen. Nu heb ik de andere CO2 uitgang van de 10 liter paal over om daar de rest mee te doen (kegjes carboniseren, even druk erop om Star San door het pijpje te tappen bij ontsmetten kegjes, etc.). Werkt erg handig.

Vergelijkbare Topics (7)

38452

Reacties: 22
Gelezen: 7642

20894

Gestart door dennis

Reacties: 25
Gelezen: 8638

19092

Reacties: 4
Gelezen: 3026

17802

Reacties: 29
Gelezen: 12737

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.