Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Van standaard brouwerij naar herms ...

Gestart door dimitri.bourgois, 27-06-2012 21:41 u

Vorige topic - Volgende topic

dimitri.bourgois

Hallo,

Momenteel heb ik een beetje een standaard brouwerij met de potten en een roersysteem enzovoorts ...

Ik speel ondertussen met het idee om een herms te maken die geautomatiseerd is met een PLC. Ik wil dit doen om van het geklooi van roeren en filteren en zo vanaf te zijn en hopen dat ik ook sneller en meer bier kan gaan brouwen. Nu kan ik momenteel maar een 12 liter aan, en hoop ik met de herms te kunnen gaan naar een 20 tal liter.

Ik zal eens een paar foto's tonen van wat ik heb, graag zou ik van jullie eens eer paar voorstellen hebben hoe ik van deze opstelling makkelijk een herms kan maken.
Ik weet dat ik de ketels nog moet ombouwen, maar hoe ik deze best kan plaatsen weet ik nog niet. Ik zit een beetje vast met de gasbekkens.
Ook zou ik normaal werken met 2 pompen, en dit zouden van die danfoss pompen zijn uit een warmwater huishoud installatie.

orangeloo

Mooi frame met branders. :biersmile:
Ik heb mijn traditionele brouwerij ook omgebouwd naar een HERMS.
Maar wel zo dat ik ook nog op de traditionele manier kan brouwen.
In deze topic is hier van alles over te lezen. :brouwen:

RobinB

Succes met je HERMS!
Verwacht er echter geen wonderen van. ;)

Oja, pas wel op met die kleine zwenkwieltjes!

L0UIS

Citaat van: orangeloo op 27-06-2012  21:56 uIk heb mijn traditionele brouwerij ook omgebouwd naar een HERMS.
Maar wel zo dat ik ook nog op de traditionele manier kan brouwen.
Hey, dat is slim bedacht.

:duimop:

hansm

Het lijkt me best te doen. Kookketel en Warmwaterketel boven. Tenslotte moet je die kunnen verwarmen. Maischketel beneden. 1 pomp is genoeg (tenzij je ook het water in de warmwaterketel rond wil pompen voor een betere warmteverdeling).

Werking:
Wort wordt opgepompt vanuit wortketel naar warmwaterketel en loopt op zwaartekracht door de warmtewisselaarspiraal terug de wortketel in.

Na het maischen ga je de andere kant op (3-wegkraan of 2 normale kranen). Je pompt het nu de kookketel in. Spoelwater laat je op zwaartekracht over je filterbed lopen.

Na het koken kookketel leeg laten lopen op zwaartekracht, door je koeler heen.

Simpel toch?  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.