Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Adapter voor persluchtfles naar CO2 manometer

Gestart door Kleine_Schriek, 13-06-2012 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Kleine_Schriek

Aangezien ik met Brouwerij Liefde Keykegs ga gebruiken (daar zit een plastic binnenzak met bier in), bedacht ik als duiker zijnde, dat perslucht veel goedkoper is dan CO2. Dus ik wilde graag een adapter hebben van een duikfles naar een CO2 manometer, zodat ik heel flexibel ben met mijn apparatuur.

En via een goede bekende in de duiksport gelijk bij de juist man terecht gekomen. Een duiker en biertechnicus. Beter kan niet!  En hij heeft het volgende voor mij gemaakt:

Ik krijg hem vrijdag binnen en moet nog even een duikfles scoren...
Wordt vervolgd...

Albertus

hans100w

Citaat van: Albertus op 13-06-2012  20:36 uKan de CO2-reduceer 200 bar aan?

Bert

Ben benieuwd, de modernste flessen bevatten zelfs 300 bar! :pasop:

Oscar

Citaat van: Albertus op 13-06-2012  20:36 uKan de CO2-reduceer 200 bar aan?

Op de schaal staat 250 als max...

Sjakie

Ik zie als duiker een din aansluiting?
Fles is geen probleem maar wat wil je aan de andere kant hebben?

redox

Citaat van: Oscar op 13-06-2012  21:18 uOp de schaal staat 250 als max.....

Of ik haal iets door de war of zo maar wordt CO2 niet normaliter doorgaans tot 65-80bar afgevuld en niet tot >200bar? Anders zouden tussen perslucht en CO2 weinig verschillen zijn ???

Albertus

Citaat van: redox op 14-06-2012  01:29 uOf ik haal iets door de war of zo maar wordt CO2 niet normaliter doorgaans tot 65-80bar afgevuld en niet tot >200bar? Anders zouden tussen perslucht en CO2 weinig verschillen zijn ???

CO2 wordt niet afgevuld tot een bepaalde druk, zoals perslucht. CO2 zit als vloeistof in de fles en verdampt bij gebruik, de druk is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en bij kamertemperatuur ongeveer 50 bar.

Bert

Kleine_Schriek

Duikflessen zijn er in 200 bar en 300 bar uitvoering. Ik ga dus voor de ouderwetse 200 bar. Die worden meestal tot 220 bar afgevuld met perslucht.  Inderdaad is het een DIN aansluiting voor de persluchtfles. Maar elke INTernational aansluiting wordt DIN als je de INT-adapter eruitschroeft. Heel veel gedaan voor onze Duitse gasten toen ik in Egypte werkte op de duikboot  ;D

De CO2 manometer kan inderdaad 250 bar aan en gaat op de andere kant. Op die manier is mijn persluchtfles als het ware een CO2fles geworden voor de manometer.

Duikflessen moet je altijd neerleggen als je ze niet gebruikt. Dat is een heel groot verschil met de CO2 flessen die inderdaad met vloeistof gevuld zijn.

Paide

Ik zou hier heel erg voorzichtig mee zijn. Er kan wel 250 bar op de schaal staan, maar dat ding is gemaakt voor CO2. Beter kun je dan de reduceer van de duikfles gebruiken als 1e trap. Of geen duikfles maar een compressortje van 10 bar.

hansHalberstadt

CO2 flessen staan weliswaar op 65 Bar bij kamertemperatuur, maar dan is de CO2 wel vloeibaar. Het systeem is ontworpen om bij een maximale temperatuur van 50 ºC of zoiets nog veilig te blijven. Bij die temperatuur en een fles die gevuld is tot de maximale hoeveelheid krijg je een druk van 200 Bar meen ik. (eea staat bv beschreven in ''vakboek voor de biersluiter" van Baetslee) boven die druk breekt de veiligheidsklep op de cilinder open en komt alle CO2 vrij. dat is wel link, ivm verstikking, maar nog altijd beter dan exploderen.

Perslucht is ook al bij kamertemperatuur gasvormig voor zover ik weet, dus is er veel minder verschil in druk bij kamertemperatuur en maximale temperatuur, vandaar dat perslucht al bij kamertemperatuur op een veel hogere druk staat, maar 300 BAR is denk ik boven de veiligheidswaarde voor CO2 reduceer, dus hij zal het misschien wel houden, maar niemand zal dat garanderen en er kan metaalmoeheid optreden, waardoor het 10 keer goed gaat en bij de elfde keer heb je dan een soort raket. Ik zou als ik jou was de fles dus niet verder vullen dan 100 Bar of zo. 
HansH 

Albertus

Misschien is het verstandig de duikfles te vullen tot 50 tot 60 bar, je hebt dan bij een 10-liter fles 500 tot 600 liter gas. Dar is ongeveer net zo veel als in een 2 kg CO2 fles zit.

Bert

Kleine_Schriek

Kijk dat is weer informatie waar ik wat mee kan! Bedankt heren! Ik zal 100 bar laten vullen. Dat lijkt mij een mooie waarde. Dan tap ik hem tot 10 bar leeg. Heb ik 90 bar in 10 liter, daar kan ik toch mooi zeker 40 keykegs mee leegtappen voor 1 luchtvulling.

Ik heb 1 keer een 1e trap kapot zien knallen bij een volle fles op iemands rug. Dat was me een klap  :nut:

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 14-06-2012  11:25 uCO2 flessen staan weliswaar op 65 Bar bij kamertemperatuur, maar dan is de CO2 wel vloeibaar. Het systeem is ontworpen om bij een maximale temperatuur van 50 ºC of zoiets nog veilig te blijven. Bij die temperatuur en een fles die gevuld is tot de maximale hoeveelheid krijg je een druk van 200 Bar meen ik. (eea staat bv beschreven in ''vakboek voor de biersluiter" van Baetslee) boven die druk breekt de veiligheidsklep op de cilinder open en komt alle CO2 vrij. dat is wel link, ivm verstikking, maar nog altijd beter dan exploderen.

Perslucht is ook al bij kamertemperatuur gasvormig voor zover ik weet, dus is er veel minder verschil in druk bij kamertemperatuur en maximale temperatuur, vandaar dat perslucht al bij kamertemperatuur op een veel hogere druk staat, maar 300 BAR is denk ik boven de veiligheidswaarde voor CO2 reduceer, dus hij zal het misschien wel houden, maar niemand zal dat garanderen en er kan metaalmoeheid optreden, waardoor het 10 keer goed gaat en bij de elfde keer heb je dan een soort raket. Ik zou als ik jou was de fles dus niet verder vullen dan 100 Bar of zo. 
HansH
Nu ik er beter over nadenk snap ik niet helemaal het probleem.

En hier een verhaal over de druk in de fles bij volle zon:
http://www.duikteamnederweert.nl/photogallery/Temperatuur.pdf

1) Ik neem een persluchtfles die normaal op 200 bar gevuld wordt. Dus geen 300 bar fles, maar een ouderwetse 200 bar.
2) De CO2 reduceer is tot 250 bar.
3) Ik laat de fles vullen in de open lucht, niet watergekoeld tot max 200 bar.

hansHalberstadt

Wat je denk ik het beste kunt doen is nagaan wat de maximale werkdruk is van een koolzuurcylinder/reduceer en ervoor te zorgen dat die maximale druk nooit wordt overschreden. Waarschijnlijk is dat 200 BAR. (de maximale druk op de manometer kan hoger zijn dan de werkdruk) Voor flessen geld een werkdruk en een proefdruk. De proefdruk is de druk waarop de fles eenmalig is gezet om te zien of hij daar tegen kan. meestal is dat 1.5 x de werkdruk dus 300 BAR bij 200 Bar werkdruk.
bij 50 ºC is de druk voor lucht (50+273)/(20+273)=1.1 x de druk bij 20 ºC. Als je daar rekening mee wilt houden (fles in de zon als je bv in de tuin gaat tappen) dan zou ik niet verder afvullen dan 180 BAR bij kamertemperatuur.
HansH 

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 16-06-2012  10:52 uWat je denk ik het beste kunt doen is nagaan wat de maximale werkdruk is van een koolzuurcylinder/reduceer en ervoor te zorgen dat die maximale druk nooit wordt overschreden. Waarschijnlijk is dat 200 BAR. (de maximale druk op de manometer kan hoger zijn dan de werkdruk) Voor flessen geld een werkdruk en een proefdruk. De proefdruk is de druk waarop de fles eenmalig is gezet om te zien of hij daar tegen kan. meestal is dat 1.5 x de werkdruk dus 300 BAR bij 200 Bar werkdruk.
bij 50 ºC is de druk voor lucht (50+273)/(20+273)=1.1 x de druk bij 20 ºC. Als je daar rekening mee wilt houden (fles in de zon als je bv in de tuin gaat tappen) dan zou ik niet verder afvullen dan 180 BAR bij kamertemperatuur.
HansH
De Hiwi SK 265-011 heb ik. Ik zal de fabrikant zelf benaderen.

Kleine_Schriek

De fabrikant zegt dat 200 bar in de aangesloten fles geen probleem voor de drukregelaar is.
Dus ik vul tot 180bar en dan is het altijd goed, ook in de volle zon  ;D

Kokkie

Je zou ook voor een ademluchtfles van de brandweer kunnen kijken. Wel even kijken of er een uitstroombeveiliger in gemonteerd zit. Is wel zou veilig. Mocht de fles eens omvallen of iets dergelijks.

Kleine_Schriek

Citaat van: Kokkie op 18-06-2012  12:05 uJe zou ook voor een ademluchtfles van de brandweer kunnen kijken. Wel even kijken of er een uitstroombeveiliger in gemonteerd zit. Is wel zou veilig. Mocht de fles eens omvallen of iets dergelijks.
Bedankt voor de tip. Maar ik ben bekend met duikflessen, dus daar hou ik het maar even op.

kleine Minstreel

Houd je wel rekening met het feit dat de plastic binnenzak lucht doorlaat en dat bier heel snel oxideert. Ik heb deze info via een brouwerij labo.
Prof installaties gebruiken ipv CO2 dan ook stikstof als drijf/druk gas in de tanks waar met plasticsoorten wordt gewerkt.

hansHalberstadt

Zijn dat niet van die zakken met een speciale metaal coating om gasuitwisseling te voorkomen?
HansH

hansHalberstadt

http://www.keykegbeer.keykeg.com/en/innerbag.html
HansH

The Innerbag
The KeyKeg's biggest secret is its inner bag which is tasteless and odourless. The bag ensures the superior barrier properties compared to other plastic kegs available nowadays. Oxygen ingress and CO2 losses are extremely low.

kleine Minstreel

Ja die zijn er wel maar niet elke keg heeft die dus vandaar mijn opmerking. Bij de cafés hebben ze niet die speciale plastics.

hansHalberstadt

Zal ook wel weer een afweging zijn tussen kosten (extra zuurstofwerende laag) en praktisch gebruik. Wel van belang te weten wat in dit geval voor zak wordt gebruikt.
HansH

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 19-06-2012  23:13 uZal ook wel weer een afweging zijn tussen kosten (extra zuurstofwerende laag) en praktisch gebruik. Wel van belang te weten wat in dit geval voor zak wordt gebruikt.
HansH
Ik heb een uitgebreid testrapport van Keykeg gehad en inderdaad zit daar een speciale alu folie op de binnenzak om zuurstofdoorlaatbaarheid minimaal te maken.

Kleine_Schriek

Vandaag contact met Keykeg gehad, technische afdeling. En wat blijkt,  >:D, is er een compressor die zij getest hebben, die goedkoop, klein, en geluidsarm is. Het proberen waard denk ik zo. Nou ja, zeg. Zit ik daar met die adapter...  :-\
Dat is nog handiger, nooit leeg, etc.

http://www.detectorshop.nl/airbrush/airbrush-startersets/instap-airbrushset-met-bc23-compressor-en-spuit.php

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.