Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tips voor koperen boiler

Gestart door McMelloW, 03-06-2012 14:09 u

Vorige topic - Volgende topic

McMelloW

Beste mede forummers.

Ik heb de hand weten te leggen op 2 koperen 80 l boilers.
Heeft iemand tips, tekeningen, foto's hoe je deze boilers kan gebruiken om te brouwen. Ik heb zelf wel wat ideeën, maar tips zijn altijd welkom.  Waarom het wiel gaan uitvinden als iemand anders dit al gedaan heeft.
Al vast bedankt.

Vissenberg

Citaat van: McMelloW op 03-06-2012  14:09 uBeste mede forummers.

Ik heb de hand weten te leggen op 2 koperen 80 l boilers.
Heeft iemand tips, tekeningen, foto's hoe je deze boilers kan gebruiken om te brouwen. Ik heb zelf wel wat ideeën, maar tips zijn altijd welkom.  Waarom het wiel gaan uitvinden als iemand anders dit al gedaan heeft.
Al vast bedankt.

Vanuit mij kant dezelfde vraag, ik heb ook een koperen boiler, welke ik wil gaan gebruiken als brouwketel...

Dorstige Alexander

Ik zie niet direct in wat je anders zou moeten gaan doen indien je een koperen ketel gaat gebruiken ipv bvb RVS? Gewoon opletten met welke middelen je de boel poetst en ontsmet: sommige dingen die je op RVS zonder probleem kan gebruiken, kunnen het koper nog eens gaan aantasten.
Voor de rest zal je waarschijnlijk wat meer moeten poetsen/polijsten om het proper te houden. Maar als ie proper is, glimt ie wel mooier dan zijn RVS broer (vind ik toch).

Gewoon doen: water, mout erin en vlam eronder.

toon van den broek

Hallo,

Op deze site staat ergens een voorbeeld van iemand die zulke ketels fantastisch mooi toegepast heeft. Je moet even zoeken bij 'aparatuur' en dan 'laat je brouwinstallatie zin'. Je zult versteld staan en wellicht direct aan de slag gaan!

Groetjes, Toon

toon van den broek

Ben al een hele tijd aan het zoeken voor je, maar de foto's die ik in gedachten heb staan er niet meer op...
Soms verdwijnen die en blijft er alleen een kruisje staan....
Maar misschien weten anderen wel welke installatie ik bedoelde, nl. die waarbij 3 koperen boilerketels heel mooi tussen (betegelde?)muurtjes gehangen zijn... Dat zag er heel efficiënt en schitterend uit.

Groet, Toon.

McMelloW

Citaat van: toon van den broek op 04-06-2012  09:52 uBen al een hele tijd aan het zoeken voor je, maar de foto's die ik in gedachten heb staan er niet meer op...
Soms verdwijnen die en blijft er alleen een kruisje staan....
Maar misschien weten anderen wel welke installatie ik bedoelde, nl. die waarbij 3 koperen boilerketels heel mooi tussen (betegelde?)muurtjes gehangen zijn... Dat zag er heel efficiënt en schitterend uit.

Groet, Toon.
Dank je Toon. Ik heb die fotootjes ook gezien op de site van de brouwerij zelf. Ben ook even kwijt welke dat was.

Dorstige Alexander

McMelloW

Toon, Alexander

Ik heb het weer gevonden. Daendels brouwerij Hattem.
http://www.daendelsbrouwerij.nl/homepage.aspx

Burg Bieren in Ermelo zijn we ook als eens wezen kijken naar de 'kleine' ketels in de winkel. Tegenwoordig hebben ze een brouwerij met heel veel RVS en een capaciteit van 700 liter

Er zijn waarschijnlijk weinig forummer die in koperen boiler ketels brouwen.

toon van den broek

Bedankt voor het opzoeken, maar ik bedoelde dus de Daendels-Brouwerij.
Die van Burg zien er wat gevaarlijk wiebelig uit, maar van Daendels is geniaal in de eenvoud.
Misschien niet heel efficiënt wat warmte-isolatie betreft, maar erg tot de verbeelding sprekend....

Toon.

McMelloW

Citaat van: toon van den broek op 04-06-2012  11:42 uBedankt voor het opzoeken, maar ik bedoelde dus de Daendels-Brouwerij.
Die van Burg zien er wat gevaarlijk wiebelig uit, maar van Daendels is geniaal in de eenvoud.
Misschien niet heel efficiënt wat warmte-isolatie betreft, maar erg tot de verbeelding sprekend....

Toon.
We zijn een paar keer bij Burg in de winkel geweest. Het is best wel stevig. Deze installatie is niet meer in gebruik sinds ze de nieuwe brouwerij gebouwd hebben.
Op dit moment kan ik geen vaste opstelling maken, dus het moet ook verplaatsbaar kunnen zijn.

Raymond293

Boiler brouwen is wel interessant. In plaats van de gehele ketel eruit te slopen, is het niet handiger om alleen de bovenkant eraf te halen en de boiler zo heel mogelijk te houden?

McMelloW

Citaat van: Raymond293 op 04-06-2012  15:34 uBoiler brouwen is wel interessant. In plaats van de gehele ketel eruit te slopen, is het niet handiger om alleen de bovenkant eraf te halen en de boiler zo heel mogelijk te houden?
Te laat! De boilers zijn al ontmanteld. Maar hoe wil je die dan verder gaan gebruiken?  :weetniet:

ciesvandekwis

Ik gebruik een koperen ketel om te maischen, een iets bescheidener 30 liter inhoud echter.

Dorstige Alexander

Citaat van: McMelloW op 04-06-2012  16:02 uTe laat! De boilers zijn al ontmanteld. Maar hoe wil je die dan verder gaan gebruiken?  :weetniet:

Wel, een boiler is gemaakt om warm water te maken. Dus kan ie ook perfect dienen om te maischen of te koken. Haal je er enkel de bovenkant vanaf, dan is ie nog altijd goed geïsoleerd en kan je gewoon het bestaande gasblok gebruiken om je temperatuur te regelen en te koken... denk ik.

McMelloW

Citaat van: Dorstige Alexander op 04-06-2012  17:05 uWel, een boiler is gemaakt om warm water te maken. Dus kan ie ook perfect dienen om te maischen of te koken. Haal je er enkel de bovenkant vanaf, dan is ie nog altijd goed geïsoleerd en kan je gewoon het bestaande gasblok gebruiken om je temperatuur te regelen en te koken... denk ik.
Het water is deze boiler werd elektrisch met verwarming elementen van binnen verwarmd. Het lijkt me niet handig om een gasvlam bij de isolatie te houden. Dan moet je toch alle isolatie, een soort pur schuim, er af halen. De ketel heeft een bolvormige boven en onderkant, dus je het ook niet zomaar op het gas zetten als een pan.
Ik had gehoopt dat er een mede forummer is die zo'n soort ketel gebruikt. En hoe die installatie er dan uitziet.

davadox

Dit ziet er inderdaad erg leuk uit om te bouwen... het begint weer te kriebelen.

http://www.daendelsbrouwerij.nl/brouwinstallatie.aspx

McMelloW

Citaat van: davadox op 04-06-2012  17:46 uDit ziet er inderdaad erg leuk uit om te bouwen... het begint weer te kriebelen.

http://www.daendelsbrouwerij.nl/brouwinstallatie.aspx

Zoiets moet het inderdaad gaan worden, alleen dan verplaatsbaar. Dus dat zal wel een stalen frame worden, al dan niet op wieltjes.

Henry

Hierbij m`n in aanbouw zijnde koperen kookketel (Boilervat van 80 l) De ketel wordt elektrisch verwarmd met 2 elementen van 3 kW.
De ruimte tussen de koperen ketel en het buitenvat is opgevuld met isolatie materiaal.

De brouwketel wordt ook van een koper boilervat van 80 l gemaakt. De wordt hetzelfde gebouwd als m`n brouwketel van 10 l waarin ik nu in brouw.

George81

Goed bezig mannen.
Ik kreeg ook een oude boiler aangeboden maar ik zou nog even niet weten wat ik ermee moet, ik werk nog met een pan in de keuken namelijk, maar dit geeft zeker ideeën.

KJ!

Ziet er goed uit!  Waar heb je het buitenvat van gemaakt?
Plaatje aluminium?

Citaat van: Henry op 04-06-2012  23:23 uHierbij m`n in aanbouw zijnde koperen kookketel (Boilervat van 80 l) De ketel wordt elektrisch verwarmd met 2 elementen van 3 kW.
De ruimte tussen de koperen ketel en het buitenvat is opgevuld met isolatiemateriaal.

De brouwketel wordt ook van een koper boilervat van 80 l gemaakt. De wordt hetzelfde gebouwd als m`n brouwketel van 10 l waarin ik nu in brouw.

Henry

Buitenketel is van roestvrij staal.

Vissenberg

Hai iedereen,

Bedankt voor jullie inspirerende foto's
Ik begin wat meer bescheiden, ik heb een boiler van 15 l
Ik ga hem komende vakantie oppoetsen!

davadox

Citaat van: Henry op 04-06-2012  23:23 uHierbij m`n in aanbouw zijnde koperen kookketel (Boilervat van 80 l) De ketel wordt elektrisch verwarmd met 2 elementen van 3 kW.
De ruimte tussen de koperen ketel en het buitenvat is opgevuld met isolatie materiaal.

Die roert wel flink hard of niet zo aan de onderste foto te zien?

Henry

Dat valt reuze mee maar deze is volledig in toerental te regelen, van 0 tot 80 omwentelingen per minuut.

Vergelijkbare Topics (7)

41635

Reacties: 4
Gelezen: 1106

31389

Reacties: 14
Gelezen: 3933

21364

Reacties: 27
Gelezen: 10556

34803

Reacties: 10
Gelezen: 2327

26440

Gestart door seed7

Reacties: 6
Gelezen: 2430

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.