Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het uitbouwen van een koelkast

Gestart door pieterwannes, 25-01-2012 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

pieterwannes

Citaat van: Dorstige Alexander op 25-01-2012  10:15 uEen ventilator koelt niet. Die blaast alleen de lucht rond. Je moet, als je wil gaan koelen, dus sowieso een koudebron hebben.

Bedankt voor de antwoorden...
Hebben jullie enig idee wat een simpele manier is om aan een koudebron te geraken.
Ik ben namelijk aan het peinzen over een isolatiekist waarin ik een 200 liter vat in kan rijden. Dus moet zelf gemaakt worden. Een oude koelkast biedt mij geen oplossing.
Elke tip is welkom... :)

Dorstige Alexander

Citaat van: pieterwannes op 25-01-2012  12:40 uBedankt voor de antwoorden...
Hebben jullie enig idee wat een simpele manier is om aan een koudebron te geraken.
Ik ben namelijk aan het peinzen over een isolatiekist waarin ik een 200 liter vat in kan rijden. Dus moet zelf gemaakt worden. Een oude koelkast biedt mij geen oplossing.
Elke tip is welkom... :)

Uw oude koelkast zou wel nog eens kunnen gebruikt worden hoor. Maak uw gistkast en zorg in de zijkant voor een uitsparing, net even groot als de koelkast. Haal de deur van de koelkast en zet de koelkast in de uitsparing. Dicht de kieren tussen uw kast en de frigo goed af.
Als uw gistkast behoorlijk geïsoleerd is, en de omgevingstemperatuur is niet al te hoog, zou je er wel kunnen geraken met een koelkast op deze manier.

Ronald_

Citaat van: Dorstige Alexander op 25-01-2012  12:46 uuw oude koelkast zou wel nog eens kunnen gebruikt worden hoor. Maak uw gistkast en zorg in de zijkant voor een uitsparing, net even groot als de koelkast. Haal de deur van de koelkast en zet de koelkost in de uitsparing. Dicht de kieren tussen uw kast en de frigo goed af.
Als uw gistkast behoorlijk geïsoleerd is, en de omgevingstemperatuur is niet al te hoog, zou je er wel kunnen geraken met een koelkast op deze manier.

Ik betwijfel of dat 200 liter tot in de kern koel kan houden.

Dorstige Alexander

Citaat van: Ronald_ op 25-01-2012  13:24 uIk betwijfel of dat 200 liter tot in de kern koel kan houden.

Hangt er vanaf hoe groot die koelkast is, wat de omgevingstemperatuur is, hoe goed uw kist geïsoleerd is etc etc.

pieterwannes

Citaat van: Dorstige Alexander op 25-01-2012  12:48 uhttp://brokenglassbrewing.blogspot.com/2011/04/fermentation-chamber-build.html

Zoiets dus.

hey,

Dat is inderdaad een goed idee:)
Bedankt hiervoor.
Ik ga hem een beetje anders maken maar dit is alvast een gouden tip.

Volgende weekend begin ik aan de bouw ervan :D
Tot in de kern koelen is geen directe vereiste. Ik vind het niet erg dat er eens graadje verspringt. Ik wil grote schommelingen vermijden. Het moet een hobby blijven in de eerste plaats. Dat vind ik het belangrijkste. En op deze manier kan ik gecontroleerder vergisten in de zomer ook.

Alvast bedankt voor de tips heren... :proost: :groots:

Ronald_

Citaat van: pieterwannes op 25-01-2012  13:42 uHet moet een hobby blijven in de eerste plaats.

200 ltr is een flinke hobby!

Als ik de verhalen hier mag geloven kan het echt een stuk warmer zijn van binnen..

Ik ben benieuwd naar je bouwproject, wel foto's delen heh?

Dorstige Alexander

Citaat van: John op 25-01-2012  14:58 u. . .  en als je nou een VRIESkast gebruikt ipv een KOELkast.

Dat is niet altijd een goed idee, neem het aan van iemand die bijna vijf jaar in de koeltechniek heeft gezeten.

Zo'n koeltoestellen (of het nu om airco of vriezen of koelkasten gaat) zijn altijd gemaakt om in een bepaalde temperatuursrange te werken: koelkast tussen 4 en 10°C bvb, airco tussen 16 en 21°C en een diepvriezer  tussen -8° en -18°C (ik zeg maar wat)

Als je dus uw diepvriezer opeens constant laat werken op 8°C, is dat niet waar ie voor gemaakt is. Dat is alsof je zou constant 80km/h rijden met een formule 1 auto of volle gas met een traktor: daar zijn ze niet voor gemaakt. Het zal wel werken, maar het is niet ideaal voor uw toestel en uw levensverwachting gaat normaal gezien achteruit gaan. Ook de temperatuursregeling zal minder precies worden.

Bovendien is het ook zo dat een diepvriezer niet noodzakelijk meer vermogen heeft. Hij kan alleen lagere temperaturen aan (opnieuw dat werkingspunt). Een diepvriezer zal wel wat meer vermogen hebben dan een even grote koelkast, omdat de verliezen tov de omgeving groter zullen zijn. Maar temperatuur en warmte op zich zijn twee verschillende beesten hoor.

ik zou het dus niét aanraden om een diepvriezer te gebruiken om ondergisters te laten vergisten (tenzij je er gratis kan aan geraken en het je niet kan schelen moest ie eerder kapot gaan)

pieterwannes

Citaat van: Ronald_ op 25-01-2012  14:50 u200ltr is een flinke hobby!

Als ik de verhalen hier mag geloven kan het echt een stuk warmer zijn van binnen..

Ik ben benieuwd naar je bouwproject, wel foto's delen heh?
200 liter is om 2 bieren die vaak gedronken worden 1 maal per jaar te brouwen.
Dat wil zeggen 125 liter vergisten in een 200 liter vat ( denk aan headspace) dit nog eens met 2 brouwers. Dus 65 liter ongeveer per persoon. Dwz 8 bakken per jaar van de meest gedronken brouwsels is me toch niet overdreven.

De brouwinstallatie is reeds in aanbouw. Als ik aan de aanbouw begin zal ik fotos posten.

Het wordt een ijskast met kapot vriesvak. Dus de ijskast koelt erg sterk...
Ik ga de sensor in het gistvat in laten werken. dit geeft een betere benadering van de temperatuur. maar ik zet de range van de temperatuur als ik op 20 wil vergisten dat de de lamp opspringt als de temp. 19° is en de koeling als ie 21° haalt. 19,9 en 20,1 zal me een bom geld kosten en dat is het niet waard vind ik.

henkg

Citaat van: John op 25-01-2012  19:40 uTrouwens heb ik ontdekt dat de koelkast die ik hier heb staan en die ik hier in huis gereserveerd heb om er een gistingskast van te maken is te klein voor mijn gistingsvat van 30 liter. . .  Moet ik weer op zoek naar een nieuwe. Komt goed.
Of op zoek naar een iets kleiner vat, wel zo goedkoop ...
VanderKooij heeft deze in de aanbieding (20 liter):
http://www.vanderkooyjubbega.nl/aanbiedingen/curver-gistingsvat-20-liter-waterslot.html

John

Nee ik wil per brouwdag minimaal 20 liter wort maken. Gistkast wordt project voor later dit jaar. Rest van spullen voor kast reeds in huis.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.