Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

CIPen van je HERMS

Gestart door jpt, 21-02-2011 19:09 u

Vorige topic - Volgende topic

jpt

Dit idee kwam laatst bij me op. Waarom zit er geen cip installatie bij je herms, als je toch een zo gesloten mogelijk systeem probeert na te streven. Vandaar de vraag: Het reinigen van je HERMS, hoe doe je dat?

Ik lees her en der dat koper niet zo dol is op chloorhoudende materialen (w.o. keukenzout).  Dat beperkt de mogelijkheden tot reinigen al enigzins. Daarnaast weet ik dat koper niet zo dol is op (perazijn)zuur, dat gebruik je in de regel om te desinfecteren. Vandaar dat ik me afvraag hoe jullie de boel schoonmaken.
Professioneel gebruik ik produkten van de firma Ecolab / Diversey. Deze fabrikanten hebben als basis vrijwel allemaal chloorhoudende zouten danwel perazijnzuur.  Deze middelen zijn vast niet zo goed voor je pompje, om nog maar te zwijgen over je leidingen. Hoe lossen jullie dit op?

MO

Over dit onderwerp is al heel veel geschreven. Ik maak alles alleen maar schoon met warm tot heet water en een sponsje. Er zijn inderdaad mensen die percarbonaat of loog gebruiken, maar de consensus is toch dat een brouwinstallatie alleen maar huishoudelijk schoon hoeft te zijn. Vanaf de koeler moet alles ongeveer steriel zijn. Werk schoon maar overdrijf niet.

jelle

MO

jelle

Citaat van: MO op 22-02-2011  12:58 uCleaning in place (link).
A Ha een automatische schoonmaakster ;D

Ja dat doen we allemaal door de pomp aan te zetten terwijl er schoonmaak middel in de herms zit.
Maar wel ieder met zijn eigen allerbeste middeltje ;)

jpt

Citaat van: jelle op 22-02-2011  17:18 uA Ha een automatische schoonmaakster ;D

Ja dat doen we allemaal door de pomp aan te zetten terwijl er schoonmaak middel in de herms zit.
Maar wel ieder met zijn eigen allerbeste middeltje ;)

Tuurlijk, liever lui dan moe  ::)

Maarre, de reden dat ik het vroeg, is omdat mijn fantasie herms zo compact mogelijk wordt, dwz dat de maischkuip tevens een lagertankje kan worden en de heetwatertank een kookketel. Dat spaart sowieso een extra fust/gamel uit en zelfs eventueel een extra brander. 

Albertus

Citaat van: jpt op 22-02-2011  17:23 udwz dat de maischkuip tevens een lagertankje kan worden en de heetwatertank een kookketel. Dat spaart sowieso een extra fust/gamel uit en zelfs eventueel een extra brander.

Hoe doe je dat dan wanneer je spoelt vanuit de heetwatertank naar je maischvat en ondertussen je kookvat vult?

Bert

jelle

Goed over na denken en gewoon doen :biersmile:

jpt

Citaat van: Albertus op 22-02-2011  17:28 uHoe doe je dat dan wanneer je spoelt vanuit de heetwatertank naar je maischvat en ondertussen je kookvat vult?

Bert
Met een extra aftappunt, zwaartekracht en voldoende water. De spiraal waardoor het wort stroomt, wordt een losse spiraal die tevens als koeler gaat werken op een later moment.

Albertus

Citaat van: jpt op 22-02-2011  18:51 uMet een extra aftappunt, zwaartekracht en voldoende water. De spiraal waardoor het wort stroomt, wordt een losse spiraal die tevens als koeler gaat werken op een later moment.

Wanneer je spoelt heb je nodig: een vat met warm water, je maischvat en je kookvat. Zelfs zonder HERMS ontkom je daar niet aan.

De spiraal speelt in dit verhaal even geen rol. Natuurlijk kun je de spiraal die eerst dient als warmtewisselaar later als koeler gebruiken. Ook zou je je warmwatervat later als kookvat kunnen gebruiken. Maar het gaat om het moment dat je gaat spoelen, hoe doe je dat met twee vaten?

Bert

jpt

Citaat van: Albertus op 22-02-2011  19:01 uWanneer je spoelt heb je nodig: een vat met warm water, je maischvat en je kookvat. Zelfs zonder HERMS ontkom je daar niet aan.

De spiraal speelt in dit verhaal even geen rol. Natuurlijk kun je de spiraal die eerst dient als warmtewisselaar later als koeler gebruiken. Ook zou je je warmwatervat later als kookvat kunnen gebruiken. Maar het gaat om het moment dat je gaat spoelen, hoe doe je dat met twee vaten?

Bert

De warmwatertank kan je ook als kookketel gebruiken. Je moet je dan wel realiseren dat je meer water verspilt dan normaal gesproken.  Het kan wel, denk ik.

Als je je hwt als A bedenkt en je hlt als B, je zet daar een pomp tussen met een rij in en een rij uit. De variabele is de spiraal.
A en B zijn 50 L fusten.
A staat  hoger dan B.
A heeft een extra aftappunt, wat leeg kan lopen via zwaartekracht, waardoor je tot het gewenste (spoel)volume in B kan komen. De bekomen liters meet je vanuit A. Het restant aan water gooi je weg.
In B zit een binnenketel tbv de bostel (een forse pan oid), met gaatjes in de bodem. Deze kan je er ook weer uit tillen, zodat alleen de schone wort achterblijft. Deze wort kook je in A en pomp je uit B.  B kan je daarna CIPen tijdens het koken.
Na het koken, gebruik je de losse spiraal die je van de pomp af kan halen en aan kan sluiten op de kraan om koud water door te laten lopen in A, zonder dat het water in contact komt met het wort.  Ook hier verspil je water.
 B heeft een kleinere opening in de bovenkant dan A. waardoor je het deksel wat je uit A hebt geslepen, als afsluitbare deksel kan gebruiken op B (hier moet ik nog iets op verzinnen, maar 4 vleugelmoeren lijken me geschikt). Het eerdergenoemde aftappunt van A, kun je gebruiken om het wort na het koelen in B te laten lopen, waar het in kan vergisten.

Ik zal later een tekeningetje maken ;)

Albertus

Citaat van: jpt op 22-02-2011  19:35 uIk zal later een tekeningetje maken ;)

Dat zal zeker verhelderend werken.

Maar ik lees iets over een binnenketel die er uit wordt getild (zoiets als in de Braumeister?). Je hebt dus toch drie ketels, daarbij gaat het mooie filterbed, hèt voordeel van een HERMS, verloren.
Mij bekruipt het gevoel dat je een probleem voor een oplossing zoekt, hoewel een beetje buiten de gebaande paden denken nooit kwaad kan en af en toe iets moois kan opleveren.

Bert

jpt

Citaat van: Albertus op 22-02-2011  20:22 uDat zal zeker verhelderend werken.

Maar ik lees iets over een binnenketel die er uit wordt getild (zoiets als in de Braumeister?). Je hebt dus toch drie ketels, daarbij gaat het mooie filterbed, hèt voordeel van een HERMS, verloren.
Mij bekruipt het gevoel dat je een probleem voor een oplossing zoekt, hoewel een beetje buiten de gebaande paden denken nooit kwaad kan en af en toe iets moois kan opleveren.

Bert
Het idee is wel dat van een Speidel ja. Hoe haal je anders op een nette manier je bostel weg  :weetniet:
Sommige mensen lijken te zweren bij kaasdoek, maar dat geeft in mijn beleving alleen maar een hoop troep.

Albertus

Citaat van: jpt op 22-02-2011  22:59 uHet idee is wel dat van een Speidel ja. Hoe haal je anders op een nette manier je bostel weg  :weetniet:

Het gaat hier om een HERMS, daar blijft de bostel achter in het maischvat.
Kun je later gewoon leegkieperen.

Bert

Hopmans

Citaat van: Albertus op 23-02-2011  10:21 uHet gaat hier om een HERMS, daar blijft de bostel achter in het maischvat.
Kun je later gewoon leegkieperen.

Dat wil je juist niet denk ik.
Die bostel is juist de ellende.
Kan dat niet automatisch verdwijnen?

Albertus

Citaat van: Hopmans op 23-02-2011  10:59 uDat wil je juist niet denk ik.
Die bostel is juist de ellende.

Dan lijkt een HERMS mij geen optie.
Een Braumeisterachtige constructie is dan een betere keus. Anton heeft iets dergelijks gebouwd.

Bert

Hopmans

Citaat van: Albertus op 23-02-2011  12:00 uDan lijkt een HERMS mij geen optie.
inderdaad best wel een nadeel van een HERMS.
Het lijkt relaxed, maar dan begint de ellende.

Ik ben de filterkuip al aan het schoonmaken bij de aanloop van het koken.
Na een brouwdag ben ik ook echt helemaal klaar.

RobinB

Citaat van: Hopmans op 23-02-2011  10:59 uDie bostel is juist de ellende.

Automatisch niet, maar ik til praktisch al het bostel er in 1 keer uit aan mijn filterplaat! :)

jpt

Citaat van: RobinB op 23-02-2011  14:33 uAutomatisch niet, maar ik til praktisch al het bostel er in 1 keer uit aan mijn filterplaat! :)
Heb je daar een plaatje van?

RobinB

Nee, helaas!
Als ik ooit weer brouw met mijn HERMS zal ik ff een kiekje schieten.

Maar het is simpeler dan het klinkt:
Ik heb mijn filterplaat gemaakt van een filterkuip van vdKooy, toen nog met en RVS filterplaat.
Die paste precies in mijn gamel.

Aan die plaat zitten 4 "hengsels" van RVS strips, door 2 x 2 hengsels te verbinden met draad, kan ik zo de bostellaag met 1 hand uit de pan tillen! :D

jpt

Citaat van: RobinB op 23-02-2011  20:16 uNee, helaas!
Als ik ooit weer brouw met mijn HERMS zal ik ff een kiekje schieten.

Maar het is simpeler dan het klinkt:
Ik heb mijn filterplaat gemaakt van een filterkuip van vdKooy, toen nog met en RVS filterplaat.
Die paste precies in mijn gamel.

Aan die plaat zitten 4 "hengsels" van RVS strips, door 2 x 2 hengsels te verbinden met draad, kan ik zo de bostellaag met 1 hand uit de pan tillen! :D

Als je een keer tijd hebt, dan wil ik het graag zien. Hoeveel kg kan je maximaal storten?

Hier is mijn voorlopige (paint) tekeningetje:

Citaat van: jpt op 22-02-2011  19:35 uDe warmwatertank kan je ook als kookketel gebruiken. Je moet je dan wel realiseren dat je meer water verspilt dan normaal gesproken.  Het kan wel, denk ik.

Als je je hwt als A bedenkt en je hlt als B, je zet daar een pomp tussen met een rij in en een rij uit. De variabele is de spiraal.
A en B zijn 50 L fusten.
A staat  hoger dan B.
A heeft een extra aftappunt, wat leeg kan lopen via zwaartekracht, waardoor je tot het gewenste (spoel)volume in B kan komen. De bekomen liters meet je vanuit A. Het restant aan water gooi je weg.
In B zit een binnenketel tbv de bostel (een forse pan oid), met gaatjes in de bodem. Deze kan je er ook weer uit tillen, zodat alleen de schone wort achterblijft. Deze wort kook je in A en pomp je uit B.  B kan je daarna CIPen tijdens het koken.
Na het koken, gebruik je de losse spiraal die je van de pomp af kan halen en aan kan sluiten op de kraan om koud water door te laten lopen in A, zonder dat het water in contact komt met het wort.  Ook hier verspil je water.
 B heeft een kleinere opening in de bovenkant dan A. waardoor je het deksel wat je uit A hebt geslepen, als afsluitbare deksel kan gebruiken op B (hier moet ik nog iets op verzinnen, maar 4 vleugelmoeren lijken me geschikt). Het eerdergenoemde aftappunt van A, kun je gebruiken om het wort na het koelen in B te laten lopen, waar het in kan vergisten.

Ik zal later een tekeningetje maken ;)

Al knutselend, denk ik dat beide tanks eigenlijk een sproeibol zouden moeten hebben, zodat je écht kan cippen via pompcirculatie. Dat zou nog meer schelen :P

Op -en of aanmerkingen zijn welkom (niet op de paintkwaliteit aub).

Vergelijkbare Topics (7)

42369

Reacties: 14
Gelezen: 1492

35517

Gestart door Knudde

Reacties: 25
Gelezen: 5976

24138

Reacties: 9
Gelezen: 8250

9556

Reacties: 23
Gelezen: 11975

27958

Reacties: 7
Gelezen: 4973

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.