Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwpaneel (elektrisch) voor brouwerij

Gestart door rumour, 02-10-2010 08:00 u

Vorige topic - Volgende topic

EBC

Hij is klaar!

Wederom met een knipoog naar StarTrek. Geen bling, maar wel veel knallende kleuren.

Ik  heb een Rittal schakelkastje 30x20x15 cm wat bewerkt, industriĆ«le kwaliteit, mooi spatwaterdicht, met dank aan Conrad.

Stroomtoevoer links. Links en rechts een paar grijze stopcontacten voor allerlei apparatuur benodigd tijdens het brouwen (afzuigkap, relais gasblok, pomp voor hergebruik osmoseafvalwater  8).)

Aan de voorkant, van links naar rechts bovenste rij:
- PID water
- PID bier
- sleutelgat van Rittal kast
- aan/uit schakelaars voor PIDs (gele streep = bier, blauwe streep = water

Onderste rij:
- Omgevingstemperatuur
- aansluiting pt100 water en bier (gele streep = bier, blauwe streep = water)
- zwart stopcontact = altijd bruikbaar (pomp tijdens maischfilteren en koelen na koken)
- blauw stopcontact (geschakeld door PID water) = circulatie water tijdens koelen of verwarmen
- rood stopcontact (geschakeld door PID water) = koelkompressor of dompelaar (koelen of verwarmen)
- geel stopcontact (geschakeld door PID bier) = pomp om water door spiraal in CCT te pompen

En zo staat het in het echt, hoewel niet aangesloten op deze foto, de brouwerij is in rust  ;). Je ziet wel dat de opstelling gelijk is aan het plaatje op de regelkast.

Beter bier krijg ik er niet van, want ik heb de apparatuur slechts een nieuw huis gegeven. Maar het was leuk om te doen en een verbetering van de brouwerij. Het frontje zit gewoon los, dus dat kan ik altijd eens vervangen, mocht ik StarTrek beu raken.

En dan verloten we een biertje onder de winnaars van de prijsvraag:

Waarom heet dit systeem 3620-72?
Met als schiftingsvraag: Hoeveel liter bier heeft EBC in 2010 gebrouwen (gebottelde liters)?

Jomme

Ik wou ook een bling-ding maken maar ik gooi nu al de handdoek in de ring, totale overgave  :groots:

Gerb

CiteerWaarom heet dit systeem 3620-72?
Je huisnummer en je leeftijd?

EBC

Citaat van: Gerb op 17-12-2010  20:58 uJe huisnummer en je leeftijd?

Bijna goed, onze straat is niet zo lang  ;)

EBC

Citaat van: Jomme op 17-12-2010  20:55 uIk wou ook een bling-ding maken maar ik gooi nu al de handdoek in de ring, totale overgave  :groots:

Niet voor niets staat er ergens 8472 op het frontje  ;D

William

Heel mooi!

B3620 = postcode plaatsnaam waar je woont  (ongeveer Lanaken - daar heb ik ooit heel lekker gegeten )
72=huisnummer??

erikgroothuis

Mooi resultaat! :groots:
Onze HERMS-besturing zat in een broodtrommel van de Wibra. Met trommel en al vandaag in de kliko gekiept, wegens malfunctioneren.
Moet dus van voren af aan beginnen..... :(

Groet,
Erik :brouwen:

Anton

Prachtig,  :hoera: mag echt gezien worden.

EBC

Citaat van: erikgroothuis op 17-12-2010  22:11 uMooi resultaat! :groots:
Onze HERMS-besturing zat in een broodtrommel van de Wibra. Met trommel en al vandaag in de kliko gekiept, wegens malfunctioneren.
Moet dus van voren af aan beginnen..... :(

Ik heb mijn 'elektronica' altijd ingebouwd gehad in tupperware achtige hard plastic keuken voorraad doosjes, er staan diverse fotookes op het forum her en der. Dat ging prima, maar ik wilde nu meer. Het plastic Hema CD opbergboxje was toch niks (zie deze draad). Ik kan niet anders zeggen dan dat die Rittal kastjes (Conrad) zeer oerdegelijk zijn. Oei oei, boren en vijlen...dat vergt toch een serieuze kolomboormachine en gatenzagen. (www.ecotools.nl  www.1ekeus.nl).

Maar Rumour kan je aan rvs helpen! Nog zwaarder vijlen  ;D als de arme man de tijd nog kan vinden met al die koopgrage forummers. Hoeveel uren zitten er eigenlijk in een Chinese dag? :)

Ik kan je slechts aanraden om voorlopig nog even met plastic verder te gaan, totdat je echt weet wat je nodig hebt. Dan kan je het serieus aanpakken. Je zult zien dat je gaandeweg je eigen maniertjes vindt met brouwen. Iedereen doet dat anders. Geduld...o zo moeilijk...doe nog een brouwsel of 5 en ga dan aan de definitieve werkzaamheden.

Voordat je nu allerlei spul gaat bestellen, vraag nog eens op het forum. Er is al een hoop ervaring opgedaan hier en daar met PIDs, sensoren en zo meer.

Tsjerk

Adrie

Hier werd ik even stil van. Schitterend. Ik denk dat hier in de VS ook een grote markt voor is.

Henielma

Ziet er mooi en robuust uit EBC.  :duimop:

Startrack zegt mij wat minder maar het is in ieder geval opvallend.

Albertus

Citaat van: Albertus op 16-12-2010  16:56 uJa! Bling tegen bling!
Dat de meest oogverblindende mag winnen.

Voor mij heeft EBC gewonnen. :hoera:

Bert

Oxhead

rumour

Citaat van: Albertus op 18-12-2010  10:47 uVoor mij heeft EBC gewonnen. :hoera:

Bert

Bedankt voor je nooit aflatende steun, Albertus  >:D

Albertus

Citaat van: rumour op 18-12-2010  14:42 uBedankt voor je nooit aflatende steun, Albertus  >:D

Tsja, de bling-bling-meester heeft ongenadig totgeslagen ;D

Bert

RobinB

Rowan Huigen

Wow, Ik weet wel hoe de vervanger van de broodtrommelversie eruit moet gaan zien.

Ziet er professioneel uit.

Gr. Rowan  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.