Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwpaneel (elektrisch) voor brouwerij

Gestart door rumour, 02-10-2010 08:00 u

Vorige topic - Volgende topic

rumour

Met gepaste trots laat ik jullie graag meegenieten van mijn laatste creatie voor de brouwerij: een brouwpaneel voor al mijn elektrische attributen in de brouwerij:brouwen:

Het idee is ontstaan uit veiligheid en verder gegroeid voor wat extra gemak. Tijdens het brouwen liepen er veel stekkers en snoeren over tafel en moest ik vaak achter de ketel de stekkers verwisselen, schakelaars omzetten, opstelling ombouwen en alles moest goed droog gehouden worden vanwege kortsluiting. Vooral het verwarmingselement was altijd een gevoelig gebied aangezien daar vrij onbeschermd 11 ampère over tafel ging. Het brouwpaneel heeft nu een eigen 22 ampère circuit voor het verwarmingselement terwijl de rest allemaal op lagere capaciteit kan draaien. Met de ampère- en voltmeter kan ik het allemaal goed in de gaten houden. Aan de veiligheid is natuurlijk ook gedacht; alles is geaard en er is een extra 16 ampère zekering ingebouwd. De kast zelf staat op rubbers, de stroomtoevoer is aan de achterkant én boven en verder is alle bedrading is zo hoog mogelijk geïnstalleerd. En omdat het oog ook wat wil (de wow!-factor) is alles uitgevoerd in RVS.  8)
Er ontbreekt nog een aanduiding wat wat is, maar dat zal ik binnenkort bestellen en opplakken. Van het definitieve eindresultaat verzorg ik wel een foto.

Inspiratie heb ik gevonden door te spieken op 2 foto's (binnen- en buitenkant) die ik kon vinden over het paneel van de Maaslandbrouwerij (weinig gebruikers halen daar níet hun inspiratie vandaan...) en de Binford Wort-O-Matic. De weinige kennis die ik had van electriciteit heb ik uit de verste hoeken van mijn brein moeten oprakelen. Het was een heel gedoe om het juiste materiaal uit te zoeken en daarna de Chinese versie ervan te vinden, te bestellen en te installeren. Vooral het opzetten van een apart extra hoog capaciteitscircuit voor het verwarmingselement was een uitdaging. Alle bedradingen heb ik uiteindelijk volledig uit het hoofd gedaan door systematisch te werk te gaan (en vooral van de homebrews af te blijven tijdens het klussen ::)).

En het resultaat mag er wezen! Ik ga waarschijnlijk de brouwsessie naar voren halen omdat ik niet kan wachten om er eens mee te brouwen. Van de planning, inkoop en bouw heb ik een logboek bijgehouden en dat is vrij te verkrijgen (via PM). Verder hieronder nog een paar foto's ter inspiratie.

EDIT: link naar bestand dood.

Jacques

Zo Rumour, dat ziet er professioneel uit!

Veiligheid gaat inderdaad voor alles. Een beginsel dat ook ik graag toepas.

Zie ik het goed dat er 3 aansluitingen zijn op de kast? Waarvoor dienen die?

janjansen

rumour

Citaat van: Jacques op 02-10-2010  08:58 uZo Rumour, dat ziet er professioneel uit.

Veiligheid gaat inderdaad voor alles. Een beginsel dat ook ik graag toepas.

Zie ik het goed dat er 3 aansluitingen zijn op de kast? Waarvoor dienen die?

Het zijn er 3 inderdaad: één 16 ampère aansluiting voor het 3000 Watt verwarmingselement (links) en (rechts) twee 10 ampère aansluitingen voor de hoofdpomp en roerwerk.

Jacques

Er zitten veel knoppen (9 suks) op de kast voor voor het aansturen van 3 aansluitingen. Kun je uitleggen wat de functie van de knoppen is?

rumour

Er moet nog wat tekst op zodat we weten wat het allemaal doet en wat aan/uit is, maar dat zijn de laatste finishing touches.

Linksboven: aan/uit schakelaar en rechtsboven: veiligheidsschakelaar.

De middelste rij schakelaars met bijbehorende indicatoren (lampjes) schakelen (van boven naar beneden) het verwarmingselement, hoofdpomp en roerwerk. De indicator geeft aan of er stroom wordt gegeven aan de betreffende contactdozen. De schakelaar rechts (boven de deurkruk) is om het warmte-element te schakelen via de thermostaat (voor maischen) of manueel (voor koken).

De indicatoren heb ik ingebouwd om te weten of er stroom wordt doorgegeven aan de wandcontactdozen. Nu zal dat met de hoofdpomp en roerwerk niet zo belangrijk zijn, maar voor het warmte-element wel. De ampèremeter geeft dan de totale belasting weer van het totale systeem.

Binnen in de kast zitten de 3 hoge capaciteitsschakelaars (contactoren van Siemens) die verantwoordelijk zijn voor het schakelen van de stroom die nodig is voor het warmte-element. Dit circuit zit dus los van het circuit voor de verlichting, thermostaat en bedienbare schakelaars wat opereert op een lagere belasting.

Muldermans

Dit is wel heel erg mooi en waarschijnlijk heel erg inspiratievol voor medebrouwers ;)

Adrie

Hopmans

De kast ziet er inderdaad gelikt uit.
Netjes.
 :duimop:

Henielma

Ziet er professioneel uit. Succes met brouwen hiermee.

Ko

Dat ziet er inderdaad erg fraai uit. In de toekomst hoop ik ook zo'n controll unit te maken. Mocht je niet beschikken over zo'n mooie RVS kast of apperatuur om het precies uit te frezen/boren/zagen dan is er een bedrijf die ze voor je kan maken. Dit bedrijf heet Frontpanelexpress. Op hun website kun je een programma downloaden waarmee je precies je plaat kunt ontwerpen. Dit bestand stuur je op en (volgens mij) in Duitsland frezen en printen ze dan deze plaat. Het voordeel van deze software is, dat je continu ziet hoe duur je plaat is tijdens het ontwerp. Je betaald dus per handeling en kunt dus tijdens het ontwerp bepalen hoe duur je het maakt. Ik heb er al eens mee zitten spelen en voor 100 euro heb je al echt een leuk ontwerp.

Het resultaat kan dan bijvoorbeeld dit zijn:

rumour

Iedereen bedankt voor de complimenten!

Zo'n bedrijf had me een hoop blaren kunnen besparen! Ik heb achteraf wel 6 uur zitten vijlen volgens mij...

De hoeveelheid extra gereedschap is minimaal trouwens. Ik heb metaalplaat boortjes van 60 mm (voltmeter & ampèremeter) en 22,5 mm diameter gekocht en een 4 mm boor. Het vierkant voor de thermostaat heb ik verkregen door een serie van 4 mm gaatjes naast elkaar te boren, de tussenstukken te verwijderen met een kniptang en de rest bij te vijlen. Ook de 60 mm gaten voor de volt/amperemeter moesten naar 63 mm diameter. Ik gebruikte een vijltje van nog geen euro en net iets langer dan een potlood.

Kwestie van volhouden, meters maken, passen en meten. De layout is met een lineaaltje en marker gewoon uitgetekend aan de hand van de beste layout van de apparatuur, daar heb je geen software voor nodig. Bekijk anders het document, daar staat veel extra informatie in en veel foto's van tijdens de bouw. Daarin kun je ook lezen dat ik maar zo'n 150 euro kwijt was.  ^-^

SeekingBeer

Ha rumour, leuk dingetje!

Dat vijlen is inderdaad een vreselijk werk, ik heb laatst mooie gaten in rvs gemaakt met een simpele decoupeerzaag.
Je kunt zelfs die zaagjes die eigenlijk voor hout zijn gebruiken, ze slijten en knappen wel snel maar met een pakje van 10 zaagjes voor € 2 is dat niet echt een probleem.

Evt een zakdoek tegen het grondvlak van je decoupeerzaag plakken ivm krassen.

Je zult nu wel op bed liggen: maar wat is het gangbare voltage eigenlijk in China?

rumour

Citaat van: SeekingBeer op 02-10-2010  20:57 uJe zult nu wel op bed liggen: maar wat is het gangbare voltage eigenlijk in China?

Ze gebruiken hier qua voltage de Europese standaard: 220 volt en 50/60 Hz. Overigens moet je bij alle apparatuur die ik gekocht heb wel vooraf specificeren welk voltage je wilt, dus met hetzelfde 'gemak' maak je er eentje voor in de VS.

rumour

Het paneel in actie. Het werkt echt een stuk fijner om alles met een paar knoppen onder handbereik te hebben...

rumour

EBC

Edit. Plaatje vervangen. PIDs en stekkers komen in de witte vlakken.
-----------------------------------------------------------------------------------

Ik heb wat zitten shoppen in cyberspace om een mooiere kast te maken voor mijn vergistingstemperatuur PIDs.

Ik heb een nieuw plastic doosje gevonden bij de Hema, om CDs in te bewaren. Ik ga dat omvormen tot kast. RVS en andere mooie kasten zijn me veel te duur.
Ik heb wat zitten stoeien op de PC en heb nu ook een frontpaneel gemaakt. De twee PIDs voor koelwater en bier komen in de zwarte witte vlakken. De miniatuurstekker aansluitingen voor de pt-100s komen tussen de grote cijfers onder de PIDs.

Zo, nu eerst een Romulan Ale drinken  :biersmile:

William

Citaat van: EBC op 01-12-2010  17:31 uIk heb wat zitten shoppen in cyberspace om een mooiere kast te maken voor mijn vergistingstemperatuur PIDs.

Toch wel met een glimmend randje hé? ;D

JWVG

Adrie

korek

Citaat van: EBC op 01-12-2010  17:31 u
Lijkt wel een bedieningspaneel voor een kerncentrale. Mooi gemaakt!

EBC

Mochten ze willen in Borsele  :D. Zo een mooi Star Trek control panel.  :degroeten:

Ik heb het plaatje in mijn post overigens vervangen door een nog moderner exemplaar.

Edgar

Vet cool. En een schitterend bier wordt dat natuurlijk, met die 2278 en dat osmosewater.

Welk (Mac-?) programma gebruik je hiervoor?

EBC

Ik heb wat zitten klussen met Pages, het Word van Apple (uit iWork). Heel simpel hoor met blokjes en cirkeltjes.

Kan zoiets niet met tControl en dan draadloos op een iPad?

Edgar

Het zou met OpenOffice Writer ook moeten lukken misschien. Tekening-werkbalk aanzetten dan natuurlijk.

Heeft een Ipad een USB-aansluiting dan? Parallelle poort kan je wel vergeten ;D Zou wel gaaf zijn. Over bling gesproken...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.