Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vermogen verwarming

Gestart door claes, 20-09-2010 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

claes

Hallo allemaal,

Heeft iemand enig idee welk vermogen van verwamer ik bij een inoxen ketel van zowel 25 liter als 36 liter nodig heb om bier te maken? Zowel om te maischen als te koken.
Zou ik bijvoorbeeld voor de 25 liter een elektrische kookplaat van 1500 watt kunnen gebruiken?

Alvast bedankt voor de reacties.

Claes

Albertus

Een vermogen van 1500 watt lijkt mij veel te weinig. Brouwers met een weckketel van 2500 watt hebben al moeite met koken en dan is de warmte-overdracht naar de ketel beter dan met een kookplaatje.
Waarom ga je niet voor de veelgebruikte Mammuth gasbrander van 8,5 kW?

Bert

claes

Misschien is dat nog de beste oplossing. Ik wilde gewoon gas vermijden. Met deze 8.5 kW brander kan ik zeker de 36 liter ketel nemen.
Bedankt.

De-Geert

Ik gebruik voor 20 L een 2 kW dompelaar (dus de meest directe verwarming die er is), dat is voldoende maar het houdt niet over.

Voor grotere volumes zou ik denk ik niet graag elektrisch verwarmen.

Oxhead

De meeste elektrische weckketels zijn 1800 watt. Dit is net voldoende om een 25 liter wort aan de kook te krijgen mits de pan goed geisoleerd is,en bij een omgevingstemperatuur van 20 graden.

rumour

Ik gebruik een 3000 Watt dompelaar, voor maischen (ik gebruik een HLT 20 ltr, totaal brouwwater 60 ltr, verwarming ong. 0,5 ºC / minuut) en koken (zo'n 40 ltr wort in de ketel).

Ik zou niet lager willen gaan dan wat ik momenteel gebruik. Zorg er met electriciteit voor dat het goed voor elkaar is. Het kan nog al eens 'fout gaan'  :pan:   

Admiraal Lodewijk van Boisot

De soortelijke warmte van water is 4186 J/kgK. Dat betekent dat er 4186 Joules aan energie nodig is om 1 kg water met 1 Kelvin te verwarmen.

Als je dan 25 kg water (=25 liter) 1 Kelvin wilt verwarmen, heb je 4,186 kJ/kgK * 25 kg * 1 K = 104,65 kJ energie nodig. 104,65 kJ = 104,65 kWs

Als je bovenstaande hoeveelheid binnen 60 seconden wilt verwarmen, heb je 104,65 kWs / 60 s = 1,74 kW vermogen nodig.

met een kookplaat van 1,5 kW kan je dus niet voldoende snel verwarmen. Bovenstaande berekeningen gaan uit van een rendement van 100%. Wat het rendement is van verschillende verwarmingsvormen weet ik niet. Vuistregel: ga uit van iets meer.
Nog even de berekeningen voor eenieder die z'n eigen installatie wil narekenen:

Aantal seconden nodig om één graad te verwarmen
a = pangrootte in liters
b = vermogen verwarming in kW
c = aantal seconden nodig om één graad te verwarmen

c = 4,186 * a / b

Minimaal benodigd vermogen om met 1 graad per minuut te verwarmen
a = pangrootte in liters
b = vermogen verwarming in kW

b = 4,186 * a / 60

Henielma

Mooie berekeningen Admiraal.

In de laatste vette regel verwissel je minuut met seconde lijkt me. Je bedoelt 1 graad per minuut neem ik aan.

Ik heb eens aan rendementen gerekend van mijn gasbrander en kwam op zo'n 70% uit.
Hou er wel rekening mee dat het vermogen van de gasbranders lager is dan wat groot op de verpakking staat. Het vermogen is namelijk afhankelijk van het soort gas en de druk. Bijvoorbeeld ik gebruik een 8 kW gasbrander die op aardgas slechts 5,5 kW geeft waarvan ik er zo'n 3,7 kW in het wort krijg.

Bij elektrische verwarming is het rendement vrij goed, alleen wat warmteverlies aan de omgeving. Echter elektrische verwarming heeft meestal een lager vermogen.

Admiraal Lodewijk van Boisot

Met seconden bedoelde ik inderdaad minuten. Ik heb het al veranderd.

Vergelijkbare Topics (7)

30437

Reacties: 13
Gelezen: 5926

44329

Reacties: 2
Gelezen: 433

28033

Gestart door ThomasM

Reacties: 70
Gelezen: 27570

39967

Reacties: 11
Gelezen: 1833

22223

Reacties: 23
Gelezen: 11943

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.