Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hydrometer voor 100 graden

Gestart door YOz, 10-09-2009 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

YOz

Tijdens heb brouwen vraag ik mij telkens af waarom zijn alle hydrometers op 20 (of 15) graden geijkt? Ik kan mij voorstellen dat het technisch mogelijk moet zijn om deze te ijken of bijvoorbeeld 100 graden zodat je tijdens het koken direct de dichtheid kan meten?
Kon ook niet echt antwoord op vinden op internet (alleen in het Nederlands gezocht). Weet iemand hier meer over?

Adrie

IJken op 100 graden lijkt me niet echt praktisch. Er is bij het brouwen maar 1 moment dat het wort c.q. je bier 100 graden is en dat is bij het koken. Bij het maischen en tijdens en na de vergisting is het bier kouder. 20 graden (sommige hydrometers zijn zelfs geijkt op 15 graden) is gewoon veel praktischer. En je moet niet vergeten dat hydrometers niet alleen bij bierbrouwen gebruikt worden.

RobinB

In theorie (en als hij niet knapt) kan je het zelf ook testen en zo voor jou de correctiefactor maken.
Water is bij 100 ºC nu eenmaal lichter dan bij 20 ºC.
Er staat ook een tabel op de hoofdsite, maar denk niet dat die tot 100 ºC gaat?
(in de praktijk zal het ook eerder 90 ºC zijn)

Wat echter een handigere oplossing is voor meten tijdens het brouwen, is een refractometer!
Voor < € 20 heb je er al wel eentje via ebay.

YOz

@Adrie. Het nut van een op 20 graden geijkte hydrometer snap ik, maar mijn punt is een tweede erbij te hebben voor hoger temperaturen zodat je niet hoeft te klooien (of sneller op geijkte temperatuur bent) met koelen voordat je kunt meten.

@Robin Zover ik begrepen heb zijn deze omrekening factoren vuistregels en van 20 graden naar 90 à 100 zal naar mijn verwachting dan wel een erg grote afwijking meegeven (toch?). Daarnaast inderdaad nog het feit dat ik mij afvraag of normale überhaupt niet kapot gaat in deze hoge temperatuur.
Daarnaast dacht ik dat de refractometers een stuk duurder waren, ga daar zeker dan even naar kijken!

In elk geval bedankt voor de antwoorden!

RobinB

Zie hier en verder voor de verkoper op ebay.
Ik heb zelf destijds ook eentje gekocht voor ca € 20 incl verzending :)

EBC

Er zijn diverse rekentools beschikbaar om ook bij andere temperaturen te meten. Ik heb prima ervaringen met de berekeningen van ProMash.
Gewoon de hydrometer in het hete wort, temperatuur meten, aflezen en invullen alsook de ijktemperatuur, simpel.
Nauwelijks afwijking, of toch niet waar ik me zorgen over maak tijdens koken.

Oscar

Citaat van: EBC op 10-09-2009 &nbsp;13:32 uEr zijn diverse rekentools beschikbaar om ook bij andere temperaturen te meten. Ik heb prima ervaringen met de berekeningen van ProMash.

In BrouwVisie zie die berekening ok (uiteraard). Maar zoals al gemeld wordt: schaf een refractometer aan. Lekker makkelijk en geen correctie factor/tabel nodig. Alleen ff omrekenen naar SG (maar Brix =± Plato --> x 4 =± SG) dus zo lastig is dat niet. ;)

YOz

Ondertussen een refractometer besteld voor nog geen 24 euro bij dezelfde verkoper op ebay als in de link genoemd wordt. Dacht dat deze minimaal het dubbele waren.
Dan heb ik ook geen hydrometer nodig tot aan de gisting. In elk geval bedankt voor de antwoorden

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.