Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag nav installatie van VEMP

Gestart door EBC, 27-06-2009 19:11 u

Vorige topic - Volgende topic

EBC

Citaat van: VEMP op 27-06-2009  16:32 uIk heb nu bijna alles af. Mede dankzij de hulp op dit forum, bedankt daarvoor!!  :groots:

Mooi filter! Maar wat voor slang gebruik je? Het wort dat je filtert is 80 ºC. Tuinslang is daar niet voor gemaakt. De (bijna) enige slang die geschikt is voor die temperaturen is siliconenslang. Hetzelfde geldt voor Gardena koppelingen (en nog sterker voor de goedkope varianten daarvan). Al dat spul gaat tot maximaal 60 ºC.

Is het dan zo gevaarlijk? Ik weet het niet, maar in de voedingsindustrie mag het niet.

RobinB

Gardena koppelingen zijn van PP, geen PVC dus...

Hopmans

Het maakt in dit geval niet uit.
Door deze tuinslang loopt het koelwater, en niet het wort.
Dit is een dompel-koeler.

:biersmile:

EBC

Citaat van: Hopmans op 27-06-2009  19:41 uHet maakt in dit geval niet uit.
Door deze tuinslang loopt het koelwater, en niet het wort.
Dit is een dompel-koeler.

Ik vroeg ook om de slang op het filter...

Citaat van: RobinB op 27-06-2009  19:17 uGardena koppelingen zijn van PP, geen PVC dus...

Gardena ja, maar hoe zit dat met die goedkopere varianten van Gamma, Praxis en zo meer? Die van de Lidl hebben een stikker met 'niet geschikt voor drinkwater'...
Kan PP wel hoge temperaturen aan zonder problemen? Ik weet het echt niet...

Ik gebruik altijd siliconenslang, dat werkt zonder klemmen en zo. Gewoon 10x14 slang op 12 mm pijp schuiven. Muurvast zit dat, zonder lekken, zonder infectiegevaar, zonder problemen...ik heb al die Gardena in bierleiding nooit begrepen.

VEMP

Klopt, de slang zit op de domperkoeler. Voor de hevel heb ik een siliconenslang gekocht. Hij zou door de warmte wel wat
slapper worden, maar hij zou er tegen kunnen.

Jacques

Citaat van: EBC op 27-06-2009  19:11 uMooi filter! Maar wat voor slang gebruik je? Het wort dat je filtert is 80 ºC. Tuinslang is daar niet voor gemaakt. De (bijna) enige slang die geschikt is voor die temperaturen is siliconenslang. Hetzelfde geldt voor Gardena koppelingen (en nog sterker voor de goedkope varianten daarvan). Al dat spul gaat tot maximaal 60 ºC.

Is het dan zo gevaarlijk? Ik weet het niet, maar in de voedingsindustrie mag het niet.

Volgens mij rakel je een oude discussie op.

EBC

Citaat van: VEMP op 28-06-2009  09:39 uKlopt, de slang zit op de domperkoeler. Voor de hevel heb ik een siliconenslang gekocht. Hij zou door de warmte wel wat
slapper worden, maar hij zou er tegen kunnen.

Goed bezig VEMP!

RobinB

Citaat van: EBC op 28-06-2009  00:05 uGardena ja, maar hoe zit dat met die goedkopere varianten van Gamma, Praxis en zo meer? Die van de Lidl hebben een stikker met 'niet geschikt voor drinkwater'...
Kan PP wel hoge temperaturen aan zonder problemen? Ik weet het echt niet...

Ja dat kan het (tot ca 150 ºC) en nee, er zitten geen weekmakers enz in.
zie
- http://www.vwa.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=31627
- (indirect) http://www.greenpeace.nl/campaigns/giftige-stoffen-2/informatie-over-giftige-stoffe/de-stoffen-waar-het-om-gaat/ftalaten

uit de PP wiki:
Many plastic items for medical or laboratory use can be made from polypropylene because it can withstand the heat in an autoclave. Its heat resistance also enables it to be used as the manufacturing material of consumer-grade kettles. Food containers made from it will not melt in the dishwasher, and do not melt during industrial hot filling processes.
http://en.wikipedia.org/wiki/Polypropylene

Overigens zijn al mijn slangen van siliconen en moet je inderdaad opletten dat je koppelingen niet van ander materiaal gemaakt zijn.

Waarom überhaupt zo'n koppeling? Lekker makkelijk!

Ko

Vorige week had ik naar Wildkamp gebeld, en die melden mij dat Gardena koppelingen niet uit volledig PP bestaan, maar uit een combinatie van meerdere plastics. Daar raadde ze me ook af om deze te gebruiken voor bierbrouw praktijken. Ik weet natuurlijk niet of het allemaal waar was wat ze bij Wildkamp zeiden, maar ik heb daarom toch besloten om geen Gardena koppelingen te nemen.

Ondertussen heb ik messing koppelingen gekocht (een slangpilaar, met een soort van vleugelmoer er op) zodat ik op mijn pompen na zo min mogelijk plastics in mijn installatie krijg..... Overigens waren deze ook nog goedkoper :D

gr. Ko

RobinB

Er staat in het plastic zelf "PP" gegoten?
Lijkt me toch dat het dan PP moet zijn. Zijn daar geen regels voor?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.