Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RVS Moutmolen met walsen

Gestart door wimn, 23-02-2009 21:53 u

Vorige topic - Volgende topic

wimn

Iemand ervaring met, of een mening over: RVS Moutmolen met walsen?

basterd-brewer

Geen ervaring.
Een beter plaatje en wat afmetingen zouden wel helpen een oordeel te vellen he.  :stom:

wimn

Citaat van: basterd-brewer op 23-02-2009  22:00 uEen beter plaatje en wat afmetingen zouden wel helpen een oordeel te vellen he  :stom:
Precies. Maar om nu 2 keer 200 kilometer in de auto te gaan zitten om een goede foto te maken en de afmetingen op te nemen, dat gaat me ook weer net even te ver ;).

basterd-brewer

Je kan ze mailen.  :pcboos:
Misschien sturen ze dan de maten of passen ze de webwinkel aan.

RobinB

Het enige wat ik er ooit over gelezen heb (op dit forum) is dat hij vrij kaal is (je moet zelf nog een hopper maken), de maximale doorvoer beperkt is (smalle rollen, maar wie gebruikt de maltmill ook over de gehele breedte (behalve EBC) ??) en hij schijnt te piepen.
Verder is er niks mis mee ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 24-02-2009  09:47 umaar wie gebruikt de maltmill ook over de gehele breedte (behalve EBC) ??

Ontdanks de kleinere doorlaat bij een maltmil wordt wel degelijk de volledige breedte van de walsen gebruikt. Zulke kleine walsen als op het plaatje lijken mij verre van ideaal, en inderdaad moet je zelf nog een ombouw maken...

weed

Citaat van: basterd-brewer op 23-02-2009  22:12 uHe kan ze mailen.  :pcboos:
Misschien sturen ze dan de maten of passen ze de webwinkel aan.

Dat heb ik gedaan het antwoord was
CiteerDe afmetingen van de rvs walsen zijn: dia: 70mm lengte 60mm zij worden niet beide aangedreven maar door de mout die geschroot wordt.
Wel af en toe voor het begin de bronzen bussen inspuiten met gewwerolie oid.

Een grote diameter van de rollen lijkt mij beter dan een kleinere indien zoals bij deze wals maar 1 rol aangedreven is   :bokser:

Groet, Ronald

PietO

Citaat van: wimn op 23-02-2009  21:53 uIemand ervaring met, of een mening over: RVS Moutmolen met walsen?
Ja, ik gebruik deze nu 2 jaar of zo. Uiterst solide aangezien alles massief RVS is op de bronzen, verstelbare lagers na, maar

1. de walsen passen zo precies tussen de zijkanten, dat om niet aan te lopen ik een montagegat iets moest verruimen om de rollen niet te laten aanlopen (kan specifiek voor de mijne geweest zijn).

2. de niet aangedreven rol blijft regelmatig stilstaan. De oorzaak zou kunnen zijn dat
- de rollen zijn te kort zodat de kans dat de mout de niet aangedreven rol meeneemt relatief groot is.
- de opruwing van de walsen niet diep genoeg is
- de aangedreven rol te langzaam draait zodat er geen "vliegwielwerking" plaats vindt van de niet-aangedreven wals. Aandrijving: motor met vertraging tot 1 omw/sec of zo dus handdraaisnelheid.

3. gezien punt 2: niet zelfstartend: een zetje van de aangedreven wals is altijd nodig.

Tandwielen erop en het is een perfecte machine. Schroot breedte is de hele wals; gezien de minimale speling tussen zijkant wals en montage plaat valt er geen mout tussen (zie probleem 1 boven). Op de zwengel voor handbediening moet je zelf een handsvat maken, trechter ook.

Detail foto's van de molen / mijn constructie mogelijk indien echte interesse (staan misschien al ergens op het forum).

Nerro

Het is vast vloeken in de kerk maar waarom kost dit in godsnaam € 150?

Herman

Ik heb hem een dag gehad en toen kunnen ruilen voor een JSP die van der Kooy had liggen. Reden voor de ruil was dat ik hem te moeilijk vond draaien, maar na uitleg in de winkel bleek dit gelukkig toch veel soepeler te kunnen.

HuygenMeester

Hallo Wimn

Heb ook zo'n schrootmolen gebruikt, maar vond 'm erg onhandig werken.  :echtboos: Ik was soms een uur bezig :bokser:
Het piepen bleef en na overleg met Van der Kooy heb ik hem na een jaar
ingeruild voor een Maltmill. :dansen: Die werkt als een trein, met 10 min ben ik klaar met mijn 8 kg mout. :duimop:
't Is natuurlijk wel wat duurder

groeten
Huygenmeester

Vergelijkbare Topics (7)

18746

Reacties: 19
Gelezen: 15500

2564

Gestart door pladijs

Reacties: 3
Gelezen: 3067

32829

Reacties: 1
Gelezen: 1687

10655

Reacties: 18
Gelezen: 14641

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.