Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Elektrische brouwketel met thermostaat

Gestart door Vasco, 17-11-2008 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Vasco

Ik heb de onderstaande brouwketel ergens op zolder onder het stof staan en nooit gebruikt, mijn vraag is.
Is dit een beetje een goede ketel om mee te brouwen?
Ik ben zelf best onervaren in het zelfbierbrouwen, de enige ervaring die ik heb is met concentraat.

JWVG

Ik heb deze emmer ook, en gebruik hem met veel tevredenheid. Maar.... alleen voor het spoelwater opwarmen (in combinatie met een UT 100 om de temperatuut strak te houden). Voor koken zou ik hem niet gebruiken, voor maischen al helemaal niet (aanbranden). De thermostaat is heel primitief, dus die zou je ook niet kunnen gebruiken voor het maischen.

Als ik jou was zou ik toch proberen een mooie weckketel aan te schaffen, en deze alleen te gebruiken voor het spoelwater.

:degroeten: JW.

Vasco

Dus je moet hem zeker niet gebruiken voor het maischen.
Kan ik voor het maischen dan het beste een uit de kluiten gewassen soeppan (deze heb ik toevallig in RVS 15 l) of een weckketel gebruiken?

JWVG

Dat hangt van de grootte van je brouwsel af - ik zou zeggen hoe groter hoe beter  :D. Ik heb zelf tijden gebrouwen met een combinatie weckketel / elektrische emmer. Daar brouwde ik dan 20 L bier mee, al was het eigenlijk iets te veel voor een goede rollende kook. Volgens mij zijn er hele volksstammen hier op het forum die met een weckketel brouwen.

:degroeten: Jw.

Vasco

Dan ga ik het daar maar is mee proberen. Zo'n originele emaille weckketel heeft toch een inhoud van 27 liter?
Of varieerd dat?

Vergelijkbare Topics (7)

28504

Gestart door havu

Reacties: 37
Gelezen: 11561

17966

Reacties: 18
Gelezen: 7503

1104

Reacties: 8
Gelezen: 4836

31146

Reacties: 34
Gelezen: 12732

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.