Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

iSpindel laat direct na enten daling SG zien

Gestart door Novice77, 13-06-2020 15:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Novice77

Ik heb sinds kort een iSpindel, en heb hem nu voor het eerst in mijn gistvat zitten.
Ik heb donderdag een dubbel gebrouwen en vandaag pas de gist en iSpindel in het vat gegooid (er kwamen logees en die wilde ik niet lastig vallen met geuren en plopgeluiden uit het waterslot; het vat staat in de logeerkamer).
Klopt het dat het SG direct zakt? Ik dacht dat gist altijd een tijdje nodig heeft voordat ze merkbaar aan de slag gaan.

Details:
Gist is S-33 (staat bekend om snelle vergisting)
Start SG was 1060. Na 2,5 uur al op 1058. Iedere 10 minuten gaat er een tiende punt af. Zie hier de tijdelijke link:
https://industrial.ubidots.com/app/dashboards/public/widget/W79YILr8J_NUYLJpUoad2ExL9T4

Of heb ik een wilde gist te pakken die voor zijn beurt al was begonnen met snoepen?

Guppie

Heeft niks met wilde gist te maken, maar eerder met een spindel die een beetje plakt aan de krausen

Novice77

Krausen is niet direct na pitchen al aanwezig, dus dat lijkt me uitgesloten.

Guppie

Dat klopt, maar een wilde gist is het ook niet die werkt niet zo snel. Het is gewoon je eigen gist.

Gerb

Je had niet toevallig de korrelgist met wat water gehydrateerd?

Novice77

Ja ongeveer een half uur gehydrateerd. Zou het daar aan liggen?

Scorpionrose

Citaat van: Novice77 op 13-06-2020  15:57 uIk heb sinds kort een iSpindel, en heb hem nu voor het eerst in mijn gistvat zitten.
Ik heb donderdag een dubbel gebrouwen en vandaag pas de gist en iSpindel in het vat gegooid (er kwamen logees en die wilde ik niet lastig vallen met geuren en plopgeluiden uit het waterslot; het vat staat in de logeerkamer).
Klopt het dat het SG direct zakt? Ik dacht dat gist altijd een tijdje nodig heeft voordat ze merkbaar aan de slag gaan.

Details:
Start SG was 1060. Na 2,5 uur al op 1058. Iedere 10 minuten gaat er een tiende punt af. Zie hier de tijdelijke link:
https://industrial.ubidots.com/app/dashboards/public/widget/W79YILr8J_NUYLJpUoad2ExL9T4

Of heb ik een wilde gist te pakken die voor zijn beurt al was begonnen met snoepen?

Ziet er normaal uit dus niets mis mee. Je ziet op het eind de sg even omhoog gaan en dan dalen dus de vergisting is mooi begonen.

Jacques

Citaat van: Novice77 op 13-06-2020  15:57 uIk heb sinds kort een iSpindel, en heb hem nu voor het eerst in mijn gistvat zitten.

Details:

De gist verbruikt ook in het begin van de vergisting suikers. Deze worden gebruikt voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. Vooral als je het wort belucht hebt gebeurt dit. De vergisting is dan aeroob en tijdens deze fase wordt er nog geen koolzuur gevormd. Ogenschijnlijk gebeurt er niets maar schijn bedreigt...

Novice77

Dat blijkt inderdaad. Daarna is het SG als een speer gezakt, binnen 23 uur naar 1025. Ik heb er net een lading kandijsuiker bijgegooid, dus schiet ie weer een stuk omhoog.
Leuk speelgoed die iSpindel!

Vergelijkbare Topics (7)

40638

Reacties: 4
Gelezen: 1391

39618

Reacties: 26
Gelezen: 5543

33743

Reacties: 380
Gelezen: 96013

44521

Gestart door yke

Reacties: 14
Gelezen: 560

42851

Reacties: 18
Gelezen: 1413

42206

Reacties: 10
Gelezen: 1620

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.