Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewferm kit nog steeds niet gisten

Gestart door drahciR25, 06-05-2016 18:13 u

Vorige topic - Volgende topic

drahciR25

Hallo mede brouwers. Wie kan mij advies geven. Aanstaande zondag is het 2 weken geleden dat ik een Brewferm kit oranje bok heb gebrouwen.  Heb het in zo'n plastic emmer zitten met waterdslot. Maar tot op de dag van vandaag nog geen bubbels gezien.  Hij staat in de kamer en de temperatuur is minimaal 18 graden geweest en maximaal 21. Gaat dit nog lukken met het biertje  of is het mislukt. Is pas de 2de keer dat ik zoiets brouw dus vandaar deze vraag.

Alvast bedankt!

abroeders

Ik verwacht dat je een slecht sluitende emmer hebt. Dit komt vaker voor. Als je bier al 2 weken in het gistvat zit zou ik even het SG meten. Grote kans dat je vergisting al helemaal klaar is.

drahciR25

Heb het deksel rondom afgeplakt.

Eric v B

Citaat van: drahciR25 op 06-05-2016  18:38 uHeb het deksel rondom afgeplakt.
Dan blijft de optie "SG meten" over. Heb je je start SG gemeten voordat je ging vergisten?

drahciR25

Uhh ja dat heb ik gedaan. Dat kwam overeen met wat op het etiket stond.

Eric v B

Citaat van: drahciR25 op 06-05-2016  18:58 uUhh ja dat heb ik gedaan. Dat kwam overeen met wat op het etiket stond.
Als je van wat je nu hebt staan een monster neemt en het SG meet, kun je zien of er iets van een vergisting heeft plaatsgevonden. Zelf gebruik ik BrouwHulp om de vergistingsgraad te (laten) berekenen. Meet je met een hydrometer of een refractometer? Als je met een refractometer meet moet er een correctie overheen. Dit kan in BrouwHulp. Als je met een hydrometer meet, kun je dit ook in BrouwHulp invullen.

drahciR25

Ik heb hier een hydrometer liggen

marc0871

Ik heb, voordat ik ging moutbrouwen, 2 keer een blikbrouw pakket gebruikt.
Beiden vergist in een emmer.
2 Keer geen blubje gezien.
Toch waren beide pakketten na een week gezakt naar respectievelijk 1.005 en 1.008.
Meten=weten. Gewoon even doen.
Wel schoon werken, bij het nemen van het monster.

drahciR25

SG net gemeten en dat zat op 1.012

abroeders

Citaat van: drahciR25 op 06-05-2016  21:34 uSG net gemeten en dat zat op 1.012
Mooi, maandag nog eens meten, als het dan nog steeds 1.012 is dan bottelen.

Ik zou wel op zoek gaan naar een beter vergistingsvat. Een vat wat luchtdicht is dan. Je voorkomt er oxidatie van je bier mee.

marc0871

Dan is er blijkbaar toch wat gebeurd  ;D

kiekumgaon

Geduld hebben. ik had een Brewferm pils in het vat zitten die begon pas naar 2 dagen te blublublublublub. Maar 2 weken is wel erg veel.

Battum80

Als je deze hobby een vervolg gaat geven wil ik je adviseren een goed sluitend gist vat te kopen. Er zijn verschillende mogelijkheden.

Hopelijk wordt deze lekker.

Vergelijkbare Topics (7)

41593

Gestart door EBC

Reacties: 75
Gelezen: 7385

19279

Reacties: 6
Gelezen: 3018

11134

Reacties: 9
Gelezen: 4346

36205

Reacties: 2
Gelezen: 1238

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.