Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Recente berichten

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Algemene vragen hobbybrouwen / Re: Infectie of Tarwesmaak in Weizenbock
« Laatste bericht door Sytze1 Gepost op Vandaag om 10:37 »
WB06 is niet mijn favoriete gist, juist door het wat wrange of zure smaakje..
Is bovendien een Diastaticus, gist heel langzaam heel ver door.  Sturen met maischschema is zinloos. En 3 weken vergisting verplicht, beetje warm..
- Tripel brouwen? VEEL gisten kunnen voldoen, soms onverwachte, maar WB06 is voor mij een NoNo, krijg er geen lekkere fruitsmaakjes uit.
- Toch proberen met WB06? Het is JOUW bier, en met zo'n experiment kan je dit forum zeker verrijken, ook als het niet smaakt.
Bedenk ook dat WB06 een stuifgist is, dus helder bier wordt het niet, tenzij je maandenlang lagert.
Succes, wat je ook beslist.  Ben wel benieuwd naar een WB06-tripel...   :proost:  Snelbier

Ahh nee, voor de tripel ga ik absoluut niet de WB06 gebruiken. Mijn doel was alleen dat als ik een infectieprobleem had ik dit beter eerst kon oplossen, voor ik de tripel ging brouwen. Voor de tripel ga ik redelijk veilig de S-04 gebruiken. Deze zou redelijk neutraal moeten zijn, wat precies mijn doel is aangezien ik tonka bonen ga toevoegen.
22
Apparatuur / Re: Arsegan Easybrew 30
« Laatste bericht door Theo Mol Gepost op Vandaag om 10:23 »
Meten is weten vul de Easybrew 30 met net zoveel water als waar je normaal mee begint je batch te koken. En dan aanzetten zoals je normaal ook doet en een uur later kijken hoeveel water je over hebt.
En als je dan toch bezig bent, meet je hoeveelheid water en zet een streepje op de goede hoogte naast de buis met schaalverdeling. Dan weet je hoeveel de schaal afwijkt, altijd handig.
23
Grondstoffen / Re: Hopoogst 2021
« Laatste bericht door tdp Gepost op Vandaag om 10:03 »
Afgelopen zaterdag een Fresh Hop Pale Ale gebrouwen, met 1,5 kg Smaragd hop, mooie volle ketel!

24
« Laatste bericht door JanDeGraaff Gepost op Vandaag om 09:42 »
Meer mensen met dit probleem? Ik zal de volgende keer gaan testen met een kookverlies van 1.5 / 2 liter per uur.
Meten is weten vul de Easybrew 30 met net zoveel water als waar je normaal mee begint je batch te koken. En dan aanzetten zoals je normaal ook doet en een uur later kijken hoeveel water je over hebt.
Dat is echt de beste manier om voor eens en altijd je kookverlies vast te stellen.

Zo kwam ik bij mijn ketel (Klarstein Brauheld 15) op 2,3 l/u.
25
Grondstoffen / Re: Hopoogst 2021
« Laatste bericht door tdp Gepost op Vandaag om 09:07 »
Ik denk niet dat slaan op hop enig effect heeft om lupuline korrels "zachter" te maken. De hopblaadjes vangen denk ik veel van klappen op...

Dus die onderzoeker praat onzin? Heb je het onderzocht, of is deze opmerking een schot hagel vanuit de heup?

Ik vind het namelijk wel een aannemelijk iets.
26
« Laatste bericht door Bvk1983 Gepost op Vandaag om 08:44 »
Het kookverlies van deze ketel blijft voor mij een lastig punt. Gisteren een quadrupel gebrouwen met een beoogd start SG van 1.095 maar uiteindelijk 15 punten te laag uit gekomen. Daarom de hopspider uit de ketel gehaald en nog een kwartier langer gekookt waarbij ik uiteindelijk op 1.087 ben geeindigd. Het kookverlies had ik in Brewfather op 2.5l per uur gezet maar dat blijkt toch nog te veel. Ik kook op 2.500 watt dus daar kan het niet aan liggen.

Meer mensen met dit probleem? Ik zal de volgende keer gaan testen met een kookverlies van 1.5 / 2 liter per uur.
27
« Laatste bericht door Snelbier Gepost op Vandaag om 08:33 »
De reden dat ik tarwe vermoed (of anders de specifieke gist die ik gebruikt heb Safbrew WB-06) is omdat mijn Weizen ook al een enigzins zurige smaak had....
... Het is echter fijn om te weten of dit werkelijk een infectie is, aangezien ik morgen een tripel ga maken waarbij ik deze smaak absoluut niet wil.
WB06 is niet mijn favoriete gist, juist door het wat wrange of zure smaakje..
Is bovendien een Diastaticus, gist heel langzaam heel ver door.  Sturen met maischschema is zinloos. En 3 weken vergisting verplicht, beetje warm..
- Tripel brouwen? VEEL gisten kunnen voldoen, soms onverwachte, maar WB06 is voor mij een NoNo, krijg er geen lekkere fruitsmaakjes uit.
- Toch proberen met WB06? Het is JOUW bier, en met zo'n experiment kan je dit forum zeker verrijken, ook als het niet smaakt.
Bedenk ook dat WB06 een stuifgist is, dus helder bier wordt het niet, tenzij je maandenlang lagert.
Succes, wat je ook beslist.  Ben wel benieuwd naar een WB06-tripel...   :proost:  Snelbier
28
« Laatste bericht door Johan_vL Gepost op Vandaag om 07:57 »
WB-06 aha, gebruik even de zoekfunctie rechtsboven daar zijn inderdaad draadjes over dat die een zurig effect zou kunnen hebben.
29
Brouwproces / Re: Gist omzeep geholpen?
« Laatste bericht door Johan_vL Gepost op Vandaag om 07:55 »
Als de smackpack niet of heel langzaam opbolt, zal de kwaliteit niet meer optimaal zijn. Ik begin dan met een kleine starter 100 a 200 mL, pas als die actief wordt opschalen in een paar stappen. Dan krijg je een mooie groeicurve en veel fitte gist.

Dat beetje isopropylalcohol op zoveel waterverdunning lijkt me niet veel effect te kunnen hebben.
30
Brouwproces / Re: Wanneer stopt de smaak ontwikkeling in de fles?
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 23:46 »
Ik ben daarom benieuwd hoe lang smaakontwikkeling in de fles doorgaat. Is dat niet iets wat een keer stopt?

Wat zijn jullie ervaringen en inzichten?

Dat stopt niet. Smaakontwikkeling is iets wat bij bier hoort.
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10