Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Terugkoelen

Gestart door Edsalute, 10-08-2022 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Edsalute

Wat is de beste manier om wort terug te koelen?
Wat weinig water gebruikt en nog betaalbaar is (en niet te veel ruimte in neemt)
Ben verhuisd naar een appartement met weinig ruimte

Jos Duurland

In Australië hebben ze weinig water. Daar doen ze het wort heet in het gistvat (is het gelijk steriel) zetten ze het 's nachts buiten om af te koelen. 's morgens de gist erbij.
Je zou het gistvat op het balkon kunnen zetten.

Fractus

Een platenkoeler verbruikt in ieder geval minder water dan een dompelkoeler. Verder kun je misschien een deel van je koelwater hergebruiken als afwaswater? Je kunt zo'n grote speciekuip bij de bouwmarkt kopen voor een paar tientjes, daar passen heel wat liters in. Dan kun je het opvangen om daarna opnieuw te gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jos Duurland op 10-08-2022  20:53 uIn Australië hebben ze weinig water. Daar doen ze het wort heet in het gistvat (is het gelijk steriel) zetten ze het 's nachts buiten om af te koelen. 's morgens de gist erbij.

Dat kan maar dan ben je wel een compromis aan het sluiten tussen kosten van koelen en kwaliteitsverlies door lang op hoge temperatuur. Daardoor kan er weer DMS in je bier komen en je krijgt onnodige oxidatie wat een nadeel is voor de houdbaarheid en smaak.

hansHalberstadt

Proberen buiten de warme en droge maanden te brouwen. dan is het leidingwater kouder en koelt dus met minder water en je kunt evt regenwater opvangen om mee te koelen.

BillieGroothuizen

Citaat van: Jos Duurland op 10-08-2022  20:53 uIn Australië hebben ze weinig water. Daar doen ze het wort heet in het gistvat (is het gelijk steriel) zetten ze het 's nachts buiten om af te koelen. 's morgens de gist erbij.
Je zou het gistvat op het balkon kunnen zetten.

Ik heb hier filmpjes van bekeken op Youtube. Ik neem aan dat je dan extreem ¨schoon¨ moet werken?

tdp

Je zou kunnen koelen met ijs, door ijsblokjes te maken, deze in een emmer/brouwpan te doen, en dit water door een dompelkoeler pompen. Aanzuigen van onderuit, terug laten lopen van bovenaf. Ik kan het niet weervinden op het Duitse forum, wellicht weet @seed7 nog waar dit staat?

Ik ga mij er in ieder geval in verdiepen. Een aflopend energiecontract op 30-08-2022 doet beseffen dat ik wel wat mag/moet minderen qua energieverbruik en gas ;). De koel/vriescombi staat toch al constant aan, dan maar ijsblokjes maken met zonne-energie!

oneman

Ik houd rekening met het aanlengen van mijn wort met 1l. per +/-10l. wort. Die voeg ik toe als ijs, direct uit de vriezer. Daarmee daalt de temperatuur meteen tot onder de 80 graden. Daarna laat ik het verder afkoelen tot de gewenste temperatuur voor de gist. Eigenlijk de Australische methode met een jump start.

oneman

Antony

Ik denk echt wel dat je met andere dingen meer geld gaat kunnen uitsparen dan die 1€? a 2€? water dat je verbruikt om te koelen ...

tdp

Citaat van: Antony op 11-08-2022  08:58 uIk denk echt wel dat je met andere dingen meer geld gaat kunnen uitsparen dan die 1€? a 2€? water dat je verbruikt om te koelen ...

Eens hoor, maar ik ben al langer aan het kijken naar een andere manier van koelen. Ik vind het gewoon zonde om zoveel water te gebruiken om te koelen, wanneer er ook alternatieven zijn. Ik zit ook nog te kijken naar het gebruik van mijn waterbadkoeler (oude Gamko waterbadkoeler). Weet alleen niet welke temperaturen de CCT aankan, anders zou je de hete wort in je gistvat kunnen pompen, en dat daar dan afkoelen.

We hebben in ieder geval weer een paar projectjes, anders wordt de hobby ook zo saai ;)

Antony

Of je nu water of elektriciteit gaat verbruiken, ik denk dat het niet veel verschil maakt  ;D

CeesM

Citaat van: Edsalute op 10-08-2022  20:22 uWat is de beste manier om wort terug te koelen?
Wat weinig water gebruikt en nog betaalbaar is (en niet te veel ruimte in neemt)
Ben verhuisd naar een appartement met weinig ruimte
Mijn beste ervaring is een tegenstroomkoeler die ik bij Ali heb gekocht.
Met een doorloopsnelheid van 2 liter/min. heb ik in 10 minuten mijn wort van 100 naar 25 graden gebracht.
Dus hoe korter het duurt, hoe minder waterverbruik. Helaas zijn ze in een half jaartje wat duurder geworden van € 84,-- naar ca. € 120,-- incl. verzending.

tdp

Citaat van: Antony op 11-08-2022  11:03 uOf je nu water of elektriciteit gaat verbruiken, ik denk dat het niet veel verschil maakt  ;D

Het idee bij voorbaat afschieten maakt in ieder geval niet het verschil ;-). Probleem is dat water nu nog goed voor handen is, en niet wat kost, in verhouding tot energie. Gaat nog wel anders worden, ben ik bang.

BillieGroothuizen

We hebben hier nog geen klagen. Ik las laatst ergens dat ze in België 4 euro voor een kuub water betalen. In dat geval word je vanzelf zuiniger.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 11-08-2022  08:45 uijsblokjes maken met zonne-energie!
smeltwarmte ijs=334 kJ/kg
warmte capaciteit wort=4.2 J/g/grC
warmtecapaciteit ijs=2.2 J/g/grC
Dus als je 1 liter wort wilt koelen van 100 naar 20 graden dan heb je 336 kJ nodig
1 kg ijs van -18 levert aan koelenergie: 18*1000*2.2 = 39.6 kJ + 334 kJ = 374 kJ.
Dus om 20 liter wort te koelen naar 20 graden heb je 336/374 x 20 =18 kg ijsblokjes nodig. (het ijs blijft dan nog net 0 graden) Dat kun je dus doen met een tegenstroomkoeler en rondpompen. Dat idee heet een ijsbank koeler.

PS : Als je daarna de koeler nog even door laat gaan dan wordt zowel ijs als wort ca 10 graden.
De energie die je nodig hebt van je zonnepanelen is dan ca 6.7 MJ/Copwaarde = ca 6.7 MJ / 4 = 1.68 MJ =ca 0.5 kWH.

hansHalberstadt

Met een vriezer van 75 Watt aansluitwaarde (bv deze: https://www.keukenloods.nl/whs10212.html) en Cop van 4 heb je dan 300 Watt koelvermogen, dus 0.3 kWh/uur = 1.1MJ per uur 18 liter ijs kost 18 x 37 4kJ = 6.7 MJ=kost dus ca 6 uur om dat ijs te maken (0.4 5kWh uit het net). in de spec staat een invriescapaciteit van 6 kg/uur en dat zou een Cop van 8 betekenen. Lijkt me wat optimistisch. maar ook al doe je dat niet uit je zonnepanelen, dan blijft het een dubbeltjes kwestie. 1.5 uur koken met 2 kW is 3 kWh + 2 kWh om het op 100 graden te krijgen dus samen 5 kWh. Dus je kunt beter ook nog eens elektrisch gaan brouwen dan op een zonnige dag lijkt mij. Brouwen kost dan 10 x zoveel energie als dezelfde hoeveelheid koelen met ijs. 

hansHalberstadt

Citaat van: BillieGroothuizen op 11-08-2022  12:10 uWe hebben hier nog geen klagen. Ik las laatst ergens dat ze in België 4 euro voor een kuub water betalen. In dat geval word je vanzelf zuiniger.
Speciaalbier kost in de winkel 6000 euro per kuub Dus dan kun je nog wel even vooruit met die 4 euro.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2022  13:00 usmeltwarmte ijs=334 kJ/kg
warmte capaciteit wort=4.2 J/g/grC
warmtecapaciteit ijs=2.2 J/g/grC
Dus als je 1 liter wort wilt koelen van 100 naar 20 graden dan heb je 336 kJ nodig
1 kg ijs van -18 levert aan koelenergie: 18*1000*2.2 = 39.6 kJ + 334 kJ = 374 kJ.
Dus om 20 liter wort te koelen naar 20 graden heb je 336/374 x 20 =18 kg ijsblokjes nodig. (het ijs blijft dan nog net 0 graden) Dat kun je dus doen met een tegenstroomkoeler en rondpompen. Dat idee heet een ijsbank koeler.

PS : Als je daarna de koeler nog even door laat gaan dan wordt zowel ijs als wort ca 10 graden.
De energie die je nodig hebt van je zonnepanelen is dan ca 6.7 MJ/Copwaarde = ca 6.7 MJ / 4 = 1.68 MJ =ca 0.5 kWH.

Dankjewel Hans! Zou het niet met minder ijs, maar met een soort van ijsbad kunnen? Dus 5/10 kg ijs, en 5/10 kg water?

Sowieso probeer ik overdag te brouwen, om zo zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 11-08-2022  13:36 uZou het niet met minder ijs, maar met een soort van ijsbad kunnen? Dus 5/10 kg ijs, en 5/10 kg water?

Uit de gegevens blijkt dat door de hoge smeltwarmte van ijs je veel meer kunt koelen met een liter ijs (374 kJ) dan met een liter water van bv 0 graden naar 20 graden (4200 * 20 = 84 kJ). dus elke liter ijs moet je vervangen door 4.4 liter water om met rondpompen via een tegenstroomkoeler hetzelfde effect te krijgen.

Koelwater daarna nog de kans geven om verder op te warmen naar bv 80 graden als al het ijs gesmolten is helpt wel. (Dan niet meer rondpompen, maar het 80 graden water afvoeren omdat anders je koelwater al snel te warm wordt om nog te kunnen koelen) levert een extra 60 graden *4200 joule=250 kJ op. Het loont dus wel de moeite om nadat het ijs helemaal gesmolten is over te gaan op de 2e stap. dan kun je met iets meer dan de helft van het ijs toe 374/(374+250)=60% en hou je water van 80 graden over (als je de tegenstroomkoeler goed afstelt) aan de uitgang van de tegenstroomkoeler of platenkoeler.       

Jos Duurland

Citaat van: BillieGroothuizen op 11-08-2022  06:16 uIk heb hier filmpjes van bekeken op Youtube. Ik neem aan dat je dan extreem ¨schoon¨ moet werken?

Niet meer als bij ons. Door het wort heet in de fermenter te doen, is alles al steriel. Punt is wel het aanzuigen van lucht tijdens het afkoelen. Voor zover ik weet wordt hier een filter voor geplaatst, tenminste dat begreep ik van een Australische brouwvriend. Ze brouwen ook met minder water, en doen koud (gekookt?) water bij de hete wort in de fermenter. Nachtkoelen begint dan rond 75°C. 's morgens de gist erbij.

Dus watervrij koelen, waar de ts om vroeg.

Lijkt mij wel leuk om eens te proberen. Na brouwen 1 helft heet in de gistfles + toevoeging koud water, na afkoeling enten met gist. Andere helft koelen + toevoeging water en direct enten met gist.  beide zelfde sg. Vergisten met dezelfde gist in 1 vergistingskast. Eens kijken of en welke verschillen er zijn.

Jos Duurland

Citaat van: tdp op 11-08-2022  13:36 uDankjewel Hans! Zou het niet met minder ijs, maar met een soort van ijsbad kunnen? Dus 5/10 kg ijs, en 5/10 kg water?

Sowieso probeer ik overdag te brouwen, om zo zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken.

Ga er van uit dat dat opgewekte elektrische energie is. Zolang er nog wordt gesaldeerd maakt dat niet uit, na 2023 wordt dat inderdaad anders. Saldering wordt dan in stappen afgebouwd naar een veel ongunstiger regeling teruglevering. .

hansHalberstadt

Alles wat te goed werkt zoals zonne-energie terugleveren wordt daarna vanzelf aan banden gelegd. (Hopelijk duurt dat nog even voor zelf bierbrouwen).
Maar betekent wel: energie verbruiken op het moment dat het wordt opgewekt. Dat is dus ook het doel van elektrisch brouwen en koelen. Dus ipv op het strand gaan liggen: bierbrouwen :proost:     

CeesM

Citaat van: Jos Duurland op 11-08-2022  20:40 uGa er van uit dat dat opgewekte elektrische energie is. Zolang er nog wordt gesaldeerd maakt dat niet uit, na 2023 wordt dat inderdaad anders. Saldering wordt dan in stappen afgebouwd naar een veel ongunstiger regeling teruglevering. .
Grote kans dat daarna een soort zonnepanelenbelasting op komt.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 11-08-2022  22:01 uGrote kans dat daarna een soort zonnepanelenbelasting op komt.
Er is een soort natuurlijke drijfveer die ervoor zorgt dat alles wat aantrekkelijk is zichzelf uiteindelijk opheft door maatregelen die er gaan komen.
in ieder geval zodanig dat je er net nog een schij(n)tje aan over houdt. met alle risico's voor jou zoals schade.
Het moet immers wel zo blijven dat mensen nog zonnepanelen nemen anders haalt Nederland zijn milieudoelstellingen niet in 2030. Dus zoals al gezegd, zelf bierbrouwen is een betere investering dan alles wat heel Nederland al doet als standaard want daar is de aandacht van het belasten of gelijksoortige maatregelen op gericht. Dat is blijkbaar nog niet groot genoeg om dit mechanisme in werking te stellen voor ons. en het is nog leuk ook om te doen. Dus zit hobbybouwend Nederland wel in een hele unieke positie. Slim zonne-energie inzetten om de algemene regelgeving te slim af te zijn wordt dan een leuke uitdaging.   

Timdehart

Ik heb een aquarium pomp gekocht. Deze heb ik aangesloten op mijn dompelkoeler.
De pomp plaats ik in de afwasbak met heel veel icepacks.
Het warme water laat ik terug circuleren in de wasbak.
Gemiddeld heb ik maar 2 wasbakken met water nodig.
Koelen duurt ongeveer 20/30 min.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.