Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ontsmetting met Umonium 38

Gestart door berre, 15-06-2008 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

berre

Heb gisteren bij de apotheek umonium38 van hqh gekocht, het spul was echt niet goedkoop.
Maar heb gisteren mijn gistemmer er mee ontsmet en het is wel zeer zuinig in gebruik.
Je hebt maar 5 cl nodig om 5 l ontsmettingsmiddel mee te bekomen.
Wat ook handig is dat je het in koud water kan gebruiken en zeer goed uitspoeld zonder geur achteraf.

Jacques

Ik ken dit spul niet. Snel Googlen leverde mij geen werkzame stoffen op.

Waar heb je het gekocht? En hoe duur is het?

Edgar

Citaat van: Jacques op 15-06-2008  22:14 uIk ken dit spul niet. Snel Googlen leverde mij geen werkzame stoffen op.

Twee soorten alcohol en een ammoniumverbinding.

berre

Het spul kost bij de 50 euro, maar maakt alles kiemvrij zelfs bij koud gebruik.

oranjeboombiertje

Dan is (verdunde) spiritus volgens mij toch een stuk goedkoper en werkt het (bijna) net zo goed. Ik weet alleen niet of spiritus sporen kan afdoden.

Aan de andere kant hebben we geluk dat we met bier werken, dat is product dat van nature enige conserverende werking heeft. We werken met een drank met daarin alcohol, hopbestandsdelen en een lage pH. Daardoor groeien 9 van de 10 micro-organismen niet in bier. :hoera:

:degroeten:
Wesley

Jacques

Het grootste infectiegevaar heb je bij afgekoelde wort. Als de vergisting vlug inzet daalt de pH snel en komt er koolzuur en alcohol. Het jongbier wordt daardoor beschermd. Het is daarom zaak met veel actieve gist in te zaaien. Een infectie in het wort laat bijna altijd zijn sporen na. Een goede desinfectie is daarom bittere noodzaak.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 15-06-2008  22:14 uIk ken dit spul niet. Snel Googlen leverde mij geen werkzame stoffen op.

Waar heb je het gekocht? En hoe duur is het?

http://www.huckerts.be/_files/documents_a_telecharger/FichesProduitsNL/NeutralisNL.pdf
"dit product wordt als gevaarlijk beschouwd en bevat gevaarlijke stoffen. Naam van de
componenten: isopropyl-tridecyl-dimethyl-ammonium 32 % "

Genoemde ammoniumverbinding is een desinfectant.

Hopbier

Edgar

50 Euro voor een desinfectant is te veel. Er zijn veel voordeliger alternatieven zoals perazijnzuur (Oxonia) of good old alcohol, loog/chloor (Chemipro Caustic) of gewoon hitte.

Hopmans

Of gewoon ouderwets dun bleekwater van 40 cent (de goedkopere merken).

Is Oxonia te koop in Noord Holland ?

:weetniet:

MaartenM

Ik gebruik altijd natrium (of kalium) metabisulfiet en citroenzuur!

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 15-06-2008  23:57 u50 Euro voor een desinfectant is te veel. Er zijn veel voordeliger alternatieven zoals perazijnzuur (Oxonia) of good old alcohol, loog/chloor (Chemipro Caustic) of gewoon hitte.

Of 50 Euro voor een desinfectant veel is, hangt van de gebruiksconcentratie af. Maar de genoemde alternatieven zijn goed. Bij hitte moet wel vermeld worden natte hitte, want voor droge hitte moet je erg hoog in temp. gaan.

Hopbier

Menno

Toch leuk, men blijft zoeken naar alternatieve middelen, terwijl het wiel reeds is uitgevonden: ChemiPro Caustic!  :clownsmile:

:degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Menno op 16-06-2008  12:09 uToch leuk, men blijft zoeken naar alternatieve middelen, terwijl het wiel reeds is uitgevonden: ChemiPro Caustic! 

Chemipro CAUSTIC 500 gram
Als Loco-SDP. Professioneel reinigingsmiddel op chloorbasis. Niet gebruiken op koper en ijzer.

Dus iets milieuvriendelijker en minder agressieve alternatieven zijn welkom.

Hopbier

Vergelijkbare Topics (7)

5337

Reacties: 3
Gelezen: 3811

26710

Reacties: 34
Gelezen: 12179

3367

Reacties: 6
Gelezen: 4359

23273

Reacties: 103
Gelezen: 36590

19183

Reacties: 27
Gelezen: 10180

38075

Reacties: 4
Gelezen: 2896

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.