Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuwe hevelfilter voor 100 liter ketel

Gestart door bartbier, 29-05-2008 16:21 u

Vorige topic - Volgende topic

bartbier

Mijn handen jeuken om een aangepaste hevelfilter voor mijn 1 Hl systeem te gaan bouwen.
Natuurlijk wil ik zeker zijn van een bijdetijds ontwerp en start hierbij de brainstormsessie  :lessmile: van het jaar als het op hevelfilters aankomt alvorens de soldeerbrander te ontsteken. Hieronder een beeldje van mijn huidige hevelfilter uit mijn 40 liter systeem opgebouwd met 12 mm koperpijp die tot nu voortreffelijk dienst deed (en demontabel is)

Nu wil ik in de ruimere pan wel 15 mm koperpijp gaan gebruiken en denk eraan om niet 3 maar 4 filterpijpen te gaan gebruiken als je begrijpt wat ik bedoel. Daarnaast overweeg ik ook om de hevel zelf niet centraal aan te brengen maar eerder aan de buitenzijde.Sterker nog om een meer gelijkmatiger onderdruk te genereren zou ik aan 2 overstaande buitenzijden een rechtstaande hevelbuis kunnen aanbrengen en op die manier dus via 2 slangen het wort naar de kookketel leiden. Mogelijk kan ik ook dat deel van de filter dat op de bodem van de ketel komt te liggen in 12 mm uitvoeren en de rechtopstaande hevelpijp(en) met 15 mm uitvoeren.
Ik zou dan ook de filter van voor de moutstort reeds in de ketel kunnen plaatsen (nog meer koperionen in het wort...) en daarboven mijn roerwerk kunnen laten draaien. Tsja zou wel jullie idee eens willen horen bij dit alles.

Oscar

bartbier

Vriendelijk bedankt Oscar, mijn wakende brouwengel... :engel:

EBC

Gewoon aansluiten op de kraan van je ketel aan de binnenzijde. Waarom omhoog hevelen als simpelweg de kraan openen ook kan? Ik doe het zo.

Maar ik ga al dat koperwerk vervangen door een Bazooka Screen. Hij ligt bij de douane...al een week...zucht  :stom:

Edgar

Enige nadeel is dat het minder lekker roert. Wie ontwerpt een filter dat je na het maischen zonder lekken door de kraanopening naar binnen kunt duwen? Een soort van inbrenghuls-idee :clownsmile:

Albertus

CiteerIk zou dan ook de filter van voor de moutstort reeds in de ketel kunnen plaatsen (nog meer koperionen in het wort...) en daarboven mijn roerwerk kunnen laten draaien.

Citaat van: Edgar op 29-05-2008  17:18 uEnige nadeel is dat het minder lekker roert. Wie ontwerpt een filter dat je na het maischen zonder lekken door de kraanopening naar binnen kunt duwen? Een soort van inbrenghuls-idee :clownsmile:

Waarom niet een filterbodem? Kan een roerwerk rustig overheen draaien (ergens op het forum heb ik een roerwerk gezien dat met een nylon voetje over het filter "liep".

Bert

Edgar

Omdat je dan niet kunt roeren over de verhitte bodem.

bartbier

Juist ja, je wilt de warmte als het ware "ventileren" doorheen het wort. Met een valse bodem lukt dit niet en zit de warmte enigszins gebufferd tussen bodem en filterplaat.

bartbier

Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat je ook een filterpijp rechtstreeks  naar je kraan kan leiden. Moet inderdaad gemakkelijk zijn om het debiet van het gefilterde wort te regelen. Bij mijn opstelling zit de kogelkraan nu tussen de siliconeslang die op zijn beurt aangesloten is op de hevelfilter, echt handig is dit niet.
Goed stel dat ik een vlakke filter bricoleer met koperen pijp van 15mm, hoe sluit ik die in godsnaam aan op de kogelkraan?
Kijk ik wens de kraan niet via een dichting en tegenmoer rechtstreeks op de ketel aan te brengen. Liever laat ik een buisje van bijv 3/4" met buitendraad op de ketel lassen waarop ik een bolkraan kan draaien.

Albertus

Citaat van: Edgar op 29-05-2008  17:35 uOmdat je dan niet kunt roeren over de verhitte bodem.

Tja, maar met een hevelfilter op de bodem gaat dat ook niet.
Wat nu?

Bert

bartbier

Hmm dat weet ik zo nog niet, mijn roerwerk is in de hoogte verstelbaar. Als ik deze zo'n 2cm boven de bodem instel (dus net boven de filter) dan zal de warmte voldoende weggeschept worden van de bodem.

Albertus

Citaat van: bartbier op 29-05-2008  20:12 uhmm dat weet ik zo nog niet, mijn roerwerk is in de hoogte verstelbaar. Als ik deze zo'n 2cm boven de bodem instel (dus net boven de filter) dan zal de warmte voldoende weggeschept worden van de bodem.

Dan hoopt de mout zich op tussen de pijpen van de hevelfilter en is er helemaal geen warmteoverdracht meer. Vandaar het idee van een filterbodem, tussen filter en werkelijke bodem bevindt zich alleen wort en kan er dus overdracht plaatsvinden.
Even doorredeneren en je komt uit op een HERMS  (met directe verhitting) en een roerwerk  :weetniet:.

Bert

bartbier

In mijn huidige opzet draait het roerwerk aan 30 tpm en dit ongeveer een cm boven de bodem van de ketel. Daarbij  blijft het ganse beslag geheel in oplossing, dat centimetertje hoger zal echt niet tot gevolg hebben dat de mout zich ophoopt tussen de filter.

EBC

Voor een 100 liter ketel zou het houden op 1/2" kranen.

Je kan een mof lassen op de ketel, maar ook werken met een lasvrije koppeling. Daar ik niks mis mee en dat lekt ook niet. In Amerika doen ze niet anders. Kijk nogmaals op die Zymico site naar weld-be-gone. Ook die ligt voor mij bij de douane te wachten...prima spul.

Als je een mof last met inwendige draad, dan kan je aan de binnenkant eenvoudig iets monteren. Zo heb ik dat ook op mijn ketels. En aan de binnenkant hoeft het niet af te dichten. Ik gebruik een 1/2" bij 1/2" draadstuk, standaard te krijgen en schroef een kant in de mof. Op de andere kant zit het filter gemonteerd. Nogmaals, dat hoeft niet af te dichten. Slechts losvast is voldoende.

Oja, ik heb weer een nieuwe ketel en daarop zet ik een weld-be-gone met 1/2" kraan en aan de binnenkant een bazooka screen. Dan kan ik kleinere brouwsels maken, die eigenlijk giststarters zijn...

Tussen de hevelpijpen en de bodem hoopt zich geen mout op. Je moet gewoon roeren. Dan gaat het prima met die pijpen. Een filterbodem is een ander verhaal, dan stook je de boel heet tussen de bodem van de pan en de filterbodem. De rest van de ketel wordt niet warm. Dat werkt niet. Je kan dan een dikke pijp maken in het midden van de filterbodem, die tot zeker halverwege de ketel komt. Die pijp dient als een soort schoorsteen, waardoor het hete wort kan opstijgen van onder de bodem en zich kan vermengen met de rest. Maar ook dan zullen vele enzymen het afleggen...

Albertus

CiteerTussen de hevelpijpen en de bodem hoopt zich geen mout op. Je moet gewoon roeren. Dan gaat het prima met die pijpen.

Dat is een helder antwoord uit de praktijk   :lessmile:.

Bert

RobinB

Citaat van: EBC op 29-05-2008  16:58 uMaar ik ga al dat koperwerk vervangen door een Bazooka Screen. Hij ligt bij de douane...al een week...zucht  :stom:

Waarom een bazooka screen uit den verre, terwijl je hier in de bouwmarkt een RVS-mantel kan kopen van (bijna) iedere lengte naar wens? (heb er zelf een paar van 1m)
???

EBC

Jullie zeggen dat die mantel van rvs is, maar is dat ook zo? Ik zag zo'n ding liggen voor een euro of 8. Dan kan dat volgens mijn nooit rvs zijn... dat zeg ik.

Oscar

Citaat van: EBC op 30-05-2008  18:46 uDan kan dat volgens mijn nooit rvs zijn...dat zeg ik.

Tuurlijk niet, ik koop voor 6 euro een flexibele waterslang met RVS mantel... en voor 8 euro zo'n gaasje niet van RVS. Dat kan makkelijk hoor, laat je niet gek maken en ga naar de Gamma, een goede brouwer kan niet zonder de gamma. GAMMA! Dat zeg ik!

hansHalberstadt

Als je slecht uitspoelen van de dode hoeken (= gebied midden tussen 2 pijpen vlak bij de bodem doorlopend naar de hoeken van de pan) wilt voorkomen dan kun je beter een filter maken wat zo gelijkmatig mogelijk over de bodem verdeeld is. Het filter van EBC lijkt mij qua rendement daarom iets beter dan dat van Oscar (ik schat ca 2-3% beter rendement) voor zover je dat van belang vindt, maar wel iets meer werk.
Ik ben wel voorstander van een hevelfilter: dan hoef je geen gaten te boren in je pan en je kunt de pan en het filter beter schoonmaken met ook minder kans op aanbranden. Als tijdens het maischen al beslag in je filter loopt en vervolgens stil blijft staan, wordt dat dan wel goed omgezet, en wat is het effect als je koper en RVS elektrisch verbonden bij elkaar zet? Volgens mij lost er dan extra koper op vanaf je filter door het verschil in contactpotentiaal. Als je dat gedurende het hele maischen + Spoelen doet dan lost er nog meer op, dus liever RVS gebruiken (Chemici?) Voor dikke maisch heb ik toch wel de ervaring dat de kans op aanbranden bestaat als je niet direct op de bodem roert omdat daar pijpen zitten. Alles wat stil ligt en verwarmt wordt gaat aanbranden. Dunne maisch stroomt wel om de pijpen heen, dus lijkt mij geen probleem. Verder is volgens mij voor de dikte van de pijpen 12 mm voldoende, immers de weerstand van het beslag is vele malen groter dan die van het stromende water in  de pijpen. Je kunt beter wat meer pijpen nemen dan dikkere pijpen.
HansH

bartbier

he Hans,

Lijkt me allemaal heel zinnig ja.
Ik ben het gisteren nog es allemaal aan het bekijken geweest en het lijkt me dat filterpijpen van 12 mm inderdaad beter zijn. Wel ben ik dan geneigd om de "hoofdverzamelpijp", dus de rechtstaande buis in geval van hevelfilter in 15 mm uit te voeren. Het netwerk van 12 mm filterpijpjes moet deze 15 mm leiding wel voldoende kunnen voeden schat ik.

EBC

Juist op 12 mm slang past een gangbare siliconenslang weer heel gemakkelijk. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over een dikte vergroting van de centrale buis. De hoeveelheid vloeistof die er doorheen gaat is dermate gering dat dit niet nodig is. Maar kwaad kan het ook niet hoor.

Ik heb toen ik mijn filter ontworp met al dat soort zaken rekening gehouden. De afstand van elk uiteinde tot aan de centrale buis is zelfs gelijk. De afstand van overstaande punten bostel naar de pijpen zijn gelijk, alle pijpjes zijn van dezelfde lengte, wat het puzzelen ook weer makkelijk maakt, etc.
Maar ik twijfel zeer ernstig aan het werkelijke nut, lees rendementsverhoging, daarvan. Ik denk dat een simpele enkele buis, of zo'n bazooka screen type filter, net zo goed werkt en vooral veel gemakkelijk schoon te maken is.
Al die theorie over kanalisering en zo, is misschien wel waar, maar niet meetbaar vrees ik.

Maak je filter zo mooi als je zelf wilt, want je moet natuurlijk wel achter je systeem staan, maar blijf relativeren.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 31-05-2008  21:47 uAl die theorie over kanalisering en zo, is misschien wel waar, maar niet meetbaar vrees ik.

Nog afgezien van kanalisering, op een flinke afstand van de pijpen vlak bij de bodem stroomt er gewoonweg minder vloeistof. Daardoor duurt het daar veel langer voor de bostel uitgespoeld is. Ik heb met een ringvormig hevelfilter gespoeld (vergelijkbaar met hefelfilter van Oscar) en ook met een hevel filter met veel meer dwarspijpen. over ca 10 brouwsels kon ik toen een gemiddeld rendementsverschil van zo'n 3% zien. (87% spoelrendement voor ring en 90 a 91% voor het optimale filter). Op zich niet zo belangrijk, en je kunt er rekening mee houden met je recept.
HansH.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.