Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwzaalrendement

Gestart door ed, 27-01-2008 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

ed

Gisteren was ik bij Mo uitgenodigd om zijn brouwkunsten te aanschouwen. Aangezien ik nog niet zolang bezig ben had ik nog al wat vragen. Een van die vragen was: wat is mijn brouwzaalrendement? Na zijn uitleg ben ik even op het forum aan het zoeken gegaan en ik denk dat ik eruit ben.

wort (in liters) x extractgehalte(gram/100ml) : storting (kg) = brouwrendement.

Toch roept dit toch ook weer vraagtekens op.

Het wort
Het wort was bij mijn laatste brouwsel 27 liter. Deze hoeveelheid is na het filteren van de maisch. Maar als ik met nog meer water spoel, dan krijg ik toch ook meer wort? Het suikergehalte wordt dan weer minder. En als ik die weer kook dan verlies ik weer water en word het wort weer minder en het suikergehalte weer hoger. Wordt dit gegeven in de formule opgeheven?

Extractgehalte
Ik heb aan het begin van het koken (na het filteren van de mais) het sg gemeten. Deze was 1065 zonder toevoeging van suiker.
Als ik de omzettingstabel goed begrijp dan zou dit 15,837 gram per 100 ml zijn. Klopt dit?

Mijn recept was. 5800 pilsmout + 800 gram tarwemout = 6,6 kg
In dit geval geen bijzondere mouten. Maar een chocolade mout of een andere donkere mout geeft toch niet zoveel suiker af?

Volgens mij komt het eropneer dat ik 27 literx15,837 gram/liter = 427,599 : 6,6 kg mout = 64,7%

Wat ik van Mo begreep is dat er maximaal 70% suiker uit de mout gehaald kan worden. Dan is 64,7% niet zo slecht.
dus eigenlijk is die 70% uit de mout 100%.
dan is 64,7% dus 92%

Maar wat is nu mijn brouwzaalrendement? 92% of 64,7%

Kan iemand mij bevestigen of dat ik het zo goed doe. En hoe kan ik eventueel het brouwrendement verhogen?

PS. het was een interessante brouwavond. Verschillende biertjes geproefd en ook laten proeven. Ik ben zelf meer voor de zoetere bieren en Mo meer voor de bittere bieren. Ik moet toegeven dat die bittere bieren best goed te drinken zijn en zeker niet vies. Mo bedankt voor de gezellige avond.

ed

Oscar

Ed als je gewoon brouwsoftware gebruikt wordt dat voor jou uitgerekend mits jij op bepaalde punten even een SG en Volume meting doet.

Je brouwzaalrendement kun je verhogen door dit topic goed door te lezen  :D

Herman

Ed, terechte vraag en goed dat je het zelf wilt berekenen. Ik ben er zelf voorstander van dat je dit soort dingen onder de knie hebt, die software komt daarna wel om de hoek kijken. Overigens heeft Oscar in het kader van de ontwikkeling van BrouwVisie, vele formules op dit forum geplaatst.

Je kan uitgaan van het maximale rendement, dus 92%. Hier wordt binnen de software veelal mee gerekend. Traditioneel is je brouwzaalrendement zoals jij het berekend, dus 64,7%. Jouw rendement is zo slecht nog niet.

MO

Het was inderdaad erg gezellig gisteren/vannacht. Heb behoorlijk meer bier gedronken dan ik normaal doe op een brouwavond.

Volgens mij zien jouw berekeningen er goed uit. Op het forum rekenen de meesten met de 92%, dat zal BrouwVisie en BrouwHulp ook geven.

Overigens hadden we gisteren slechts een luizige 79%. Zonde van al die suikers....

ed

Bedankt voor de reacties. Ik heb de gegevens in BrouwHulp ingeklopt en dan zou ik bij de 1 na laatste tab het rendement moeten kunnen zien. Ik heb overal gezocht maar ik kan het niet vinden. Zal wel aan mij liggen.

Ik zal nog eens rustig verder zoeken.

Ik had nu een vrij simpel recept met normale mout. De vraag blijft nog steeds, dat als ik donkere mouten gebruik ik minder suiker krijg. Klopt het dan dat mijn rendement dan ook minder wordt.

ed

William

Citaat van: ed op 28-01-2008  23:04 uDe vraag blijft nog steeds, dat als ik donkere mouten gebruik ik minder suiker krijg. Klopt het dan dat mijn rendement dan ook minder wordt.

Het maximaal haalbaar extractgehalte (gr/l) zal lager worden bij meer donker mout. Het maischrendement zal dan, bij gelijkblijvend proces, in principe gelijk blijven omdat je de lagere opbrengst deelt door een lagere maximale opbrengst.

De standaard brouwsoftware corrigeert voor het maximale extractgehalte.

Adrie

Citaat van: ed op 28-01-2008  23:04 uBedankt voor de reacties. Ik heb de gegevens in BrouwHulp ingeklopt en dan zou ik bij de 1 na laatste tab het rendement moeten kunnen zien. Ik heb overal gezocht maar ik kan het niet vinden. Zal wel aan mij liggen.

Ik zal nog eens rustig verder zoeken.

Ik had nu een vrij simpel recept met normale mout. De vraag blijft nog steeds, dat als ik donkere mouten gebruik ik minder suiker krijg. Klopt het dan dat mijn rendement dan ook minder wordt.

ed

Het rendement staat in het brouwformulier, net onder de dichtheid in het gistingsvat.

Caspar

Hoi Mannen,

In Promash worden de volgende potentiele extracten gehanteerd:

Pilsmout 80%
Caramout 72%

Waar halen jullie die 70% vandaan?

Eduard

Het ligt er maar net aan welke mout je gebruikt. Weyermann bijvoorbeeld hanteert 79% voor pilsmout en 74% voor caraaroma. Een kwestie van de specificaties van de betreffende moutsoort nakijken. Misschien dat sommige moutsoorten zelfs nog wel lager liggen, al lijkt 70% me vrij laag voor basismout.

MO

Tachtig procent? Oeps, dan zit ik er naast.

Adrie

Ook in een podcast van Basic Brewing die ik laatst beluiserde rekent men met 80% voor een basismout. Alleen de erg gebrande mouten komen in de buurt van 70%.

Caspar

Goh, toevallig heb ik vanochtend die zelfde Podcast geluisterd voordat ik Promash in dook (interview met John Palmer) ;D.

Edgar

Rendement is één van die verwarrende dingen. Er zijn zoals hierboven en in het aangehaalde topic al blijkt meerdere soorten rendement. Het rendement dat ed citeert van MO is de manier waarop veel vakbrouwers over rendement spreken.

1. Het rendement in de maischketel: hoeveel suikers kan je uit de mout halen door je maischproces.

Dat wordt vergeleken met een standaardwort. Dat standaardwort, dat gemaakt wordt van fijngemalen mout, een langdurig maischschema, grondig gefilterd en gecompenseerd voor het vochtgehalte van de mout, haalt normaal gezien zo'n 80 gewichtsprocent suikers uit de moutstort. In Promash wordt dat jammer genoeg uitgedrukt in SG per pound per gallon, maar in de details staat ook de maximale 'yield': 80% voor Dingemans pilsmout en nog iets hoger voor Weyermann.

(Dit jaar zullen die getallen trouwens lager liggen. MO's getal van 70% is wat laag denk ik, want niet gecompenseerd voor vocht, en meer een getal dat je bij 6-rijïge gerst verwacht. De 92% die op die 70% is gebaseerd is dan ook wat hoog. Zou je 78% nemen voor standaard Dingemans pilsmout met vochtgehalte van 4%, kom je op zo'n 83%. Nog altijd heel keurig trouwens.)

Dit rendement bepaalt de zwaarte van de eerste afloop; de hoeveelheid suikers die in de maisch zijn ontstaan. Als dat lager is dan je verwacht, weet je dat je het in je schroot- of maischproces moet zoeken, of evt. in het vochtgehalte van je mout. Het maximaal haalbare verschilt van batch tot batch en van jaar tot jaar. Dit jaar is geen goed jaar. En als hobbybrouwers krijgen we geen datasheet bij onze mout, dus moeten we een slag slaan naar wat de maximale waarde ongeveer zal zijn.

2. Het rendement van het spoelen: hoeveel van die suikers weet je uit de bostel te halen. Als er daar iets mis is, weet je dat je het moet zoeken in bijvoorbeeld je filterbodem, channeling ('preferente stroombanen' ;D ), misschien de temperatuur van je maisch of spoelwater, etcetera. En ook het maischen kan natuurlijk een invloed hebben op de filtering, (gomstoffen). Als wij het over rendemant hebben bedoelen we meestal de combinatie van 1. en 2.: hoeveel suikers komen er in mijn kooketel terecht. In de praktijk komt dat zelden boven de 90%. Dat is dus 90% van dat theoretisch maximum van 80%. Als je geen 90, maar 80 of 75% haalt, kan je al gerust zijn over je werkwijze. Als je niet spoelt, kom je niet snel boven de 65%.

3. Het brouwzaalrendement: hoeveel van al die suikers in je fermenter terecht komen. Verliezen in hevel of pomp, hop, trub en dergelijke komen daar bij. Professionele brouwers drukken dat uit in een percentage van de totale stort, en niet van het theoretisch maximum. Dat is ook logisch, want het interesseert die brouwer uiteindelijk hoeveel bier hij kan maken van x kilo mout.

In de laatste podcast van Basicbrewing wordt John Palmer (schrijver van 'How To Brew') uitgebreid geïnterviewd over rendement.

http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbr01-24-08efficiency.mp3

Ik word ingehaald door dit topic, moet duidelijk sneller typen. Of gewoon op 'verzenden' klikken natuurlijk. ;D

ed

Ik ben al weer heel wat wijzer geworden. Vooral het laatste verhaal van Edgar maakt mij veel duidelijk. Zo te zien zit ik op de goede weg met mijn rendement. Ik gebruik gewoon een elektrische weckketel en een emmerzeef.

Ik heb in BrouwHulp wel de plaats gevonden waar het rendement zou moeten staan. Ik denk dat ik nog wat gegevens ben vergeten in te vullen want bij mij is het veld nog leeg. Maar eens op mijn gemak-je verder zoeken.

ed

Vergelijkbare Topics (6)

45091

Reacties: 16
Gelezen: 1206

11552

Reacties: 90
Gelezen: 38147

26530

Reacties: 13
Gelezen: 4971

45064

Reacties: 27
Gelezen: 780

18790

Reacties: 5
Gelezen: 2668

34087

Reacties: 22
Gelezen: 3929

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.