Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tim Webb, Biergids voor België Nederland en Luxemburg

Gestart door Jacques, 27-01-2008 11:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

In het clubblad van De Roerstok van januari 2007 is een recensie van het boek Biergids voor België Nederland en Luxemburg van Tim Webb verschenen. De tekst van deze recensie vind je hieronder.

<a href="http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=691&url=http://www.bol.com/nl/p/Nederlandse-boeken/biergids-voor-België-Nederland-en-luxemburg/1001004001951102/index.html&f=TXL&name=bespreek"></a>

Klik op het plaatje om dit boek te bestellen

Biergids, Tim Webb

Als je net als ik steeds op allerlei manieren bezig bent met je hobby door te schrijven, lezingen te geven en niet in het minst een website te onderhouden schiet er wel eens een onderdeel van de hobby bij in.
Ik waak er voor dat dit niet het bierbrouwen zelf is. Daar gaat het toch allemaal om. Als ik dat niet zou doen worden mijn stellingen en adviezen ongeloofwaardig. Zo tussen de 4 en 8 weken brouw ik dus en daarnaast voer ik ook regelmatig wat experimenten uit.

Wat ik naar mijn gevoel wat te weinig doe is gewoon genieten van een lekker (onbekend) biertje. Mij aangenaam laten verrassen zonder meteen te analyseren wat ik allemaal proef. Gelukkig gaan we met De Roerstok een paar keer per jaar op excursie en daar geniet ik elke keer weer van. Daarnaast ga ik ook op stap met het BKG en sinds kort ook met leden van het forum van de site Hobbybrouwen.nl. Toch ben ik geen echte beerhunter die alle festivals af gaat en constant op zoek is naar nieuwe bieren. Het leven is te kort om slecht bier van een ander te drinken. Veel bieren van kleine (Nederlandse) brouwerijtjes weten mij niet te bekoren. Soms is het toch wel heel jammer dat er geen opleidingseisen gesteld worden aan brouwers.

Voor degenen die de behoefte hebben om wel alles nog te ontdekken kunnen nu hun slag slaan. Bij De Slegte ligt voor slechts € 5,99 het boek Biergids voor België, Nederland en Luxemburg te koop. Het boek is geschreven door Tim Webb en heeft maar liefst 355 bladzijden. Het is uitgegeven in 2003.Volgens de uitgever (Kosmos-Z&K Uitgevers) is het de meest complete gids voor de bierliefhebber. Een aanprijzing die in mijn ogen juist is. In de gids vind je:
•   informatie over 170 brouwerijen in België, Nederland en Luxemburg en de 1100 bieren die daar geproduceerd worden;
•   sfeeromschrijvingen en gegevens van 650 biercafé's;
•   een overzicht van bekende bierfestivals, -activiteiten, -musea en te bezoeken brouweijen
•   een beschrijving van bierstijlen.

Het is een heel aardig boekje dat tot stand is gekomen in samenwerking met ruim 100 internetters die informatie voor het boek hebben aangedragen. Deze informatie is vervolgens op zijn waarde beoordeeld. Daarbij waren onder ander behulpzaam Casimir Elsen (Zythos) Derek Walsh, Theo Flissebaalje (PINT) en Michael Jackson!
Heel wat bierkroegen die ik nog niet bezocht heb staan beschreven in het boekje. En die zijn niet allemaal op grote afstand van mijn woonplaats gelegen. Ook het overzicht van de biermusea en brouwerijen die je zo kunt bezoeken nodigt je uit om op reis te gaan (wel oppassen als je daarna nog moet rijden).
De kaartjes per provincie met een aanduiding in welke plaats een biercafé te vinden is maakt het plannen van een biertocht een stuk eenvoudiger. Jammer dat op die kaartjes niet de brouwerijen en musea zijn opgenomen. Slordig is het feit dat een kaartje van het Groothertogdom Luxemburg ontbreekt.

Het boek is oorspronkelijk in 2002 uitgegeven in de Engelse taal. Bij de vertaling is het een ander misgegaan. Zo wordt er gesproken over -de- wort in plaats van het wort. Ook zonder meer storend is dat men het heeft over bier maken in plaats van bierbrouwen. Bier maak je immers niet, dat brouw je. Verder worden sommige Belgische bovengistende bieren ales genoemd. Het is voor mij duidelijk dat de vertalers van dit boek geen echte bierkenners/bierbrouwers zijn.

Ondanks de gebreken mag je die boekje zeker niet laten liggen als je in de buurt van een De Slegte bent. Daarvoor bevat het boekje te veel nuttige informatie waar je veel plezier aan kunt hebben. En laten we wel wezen € 5,99 is geen geld. Daar heb je in een café met een beetje geluk net twee glazen speciaal bier voor.
Ik heb in ieder geval weer volop ideeën gekregen voor excursies die ik de excursiecommissie kan influisteren (zo kom ik nog eens ergens).

Jacques Bertens

Een recensie van Jan Machiel van Bragt kun je hier lezen.

Overigens heb ik het boekje de laatste keren bij De Slegte was daar niet meer meer gezien, maar misschien kom je het boekje ergens anders tegen. Bijvoorbeeld bij de Bierboom.
Bol.com heeft hem ook nog.

TreinJan

Deze recensie is op zijn zachtst gezegd tamelijk gedateerd. Volgens mij is het wel een à anderhalf jaar geleden dat het boek bij de Slegte verscheen, het is nu alleen nog in de antiquarische afdeling te vinden (of helemaal niet meer).

Het betreft de vertaling van de 4e UK-editie van 2002, wel enigzins geactualiseerd. Je mist daarbij de behoorlijk scherpzinnige observaties van Tim Webb aangaande de verschillen tussen Belgen en Nederlanders resp. tussen België en Nederland.

Inmiddels is er in 2005 alweer een volgende UK-editie uitgekomen, maar die bevat geen Nederlands deel meer.

Jan

Jacques

Dat de recensie gedateerd is moge duidelijk zijn. De recensie is immers ruim een jaar geleden geschreven en het gaat om een boekje dat bij De Slegte is gekocht. Daar vind je geen boeken die net uitgegeven zijn.

Een beschrijving van bieren en brouwerijen is altijd gedateerd. Daar is geen ontkomen aan. Degenen die dus in de Engelse taal meer actuele informatie wilt lezen over Belgische bieren geschreven door Tim Webb weten nu dat dit mogelijk is. De kans dat je het boekje tegenkomt dat ik gelezen heb, is echter wat groter.

Hartelijk dank voor de aanvulling TreinJan. Zelf wist ik niet dat een nieuwe uitgave het licht had gezien. Ik denk niet dat ik die uitgave bij De Slegte ooit tegen zal komen. Toch blijf ik regelmatig bij deze boekenwinkel binnen lopen want soms vind je voor weinig geld toch wel heel aardige boeken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.